"Спешна помощ" за средното образование в България

Добрич, Разград и Шумен с най-ниски резултати след 4 и 7 клас
Обновена: 13 юни 2011 20:46 | 13 юни 2011 20:44,
190
"Спешна помощ" за средното образование в България
Снимка: Архив БТА

Министерството на образованието, младежта и науката (МОМН) изнесе първоначалния анализ на оценките от изпитите след 4 клас и на Националното външно оценяване (НВО) след 7 клас.

Лошата новина е свързана с цялостен преглед на резултатите на учениците за 2011 г., включително и на зрелостниците.

Добрич, Монтана, Разград, Търговище и Шумен са градовете с най-ниски оценки.

Има леко разминаване при различните изпити, но в общи линии това са проблемните области, в които резултатите и след 4 клас, и след 7 клас, а и на зрелостниците са много по-слаби спрямо останалите градове.

За по-голямо обобщение не може да се говори, защото при различните изпити се проверяват различни компетенции и така на практика МОМН не може да анализира цялостния процес на обучение в средното образование.

На изпита след 4 клас например не се проверява усвоена ли е учебната програма, а доколко са изравнени стандартите в обучението в различните градове.

При Националното външно оценяване пък се проверяват знанията на учениците върху конкретната учебна програма.

И въпреки това е ясно, че в посочените области има проблем, какво трябва да се направи там?... МОМН тепърва ще събира мнения.

Заместник-министърът на образованието Милена Дамянова обяви нещо като националната кампания за изработване на спешни мерки за компенсация на дефицитите в средното образование.

Още по темата

Още на 15 юни започват срещи с Регионалните инспекторати, за да се набележат мерки и конкретни действия на няколко равнища: национално, регионално и училищно.

Какво на практика означава това?

  • Ще се изработи нова система за инспектиране на качеството на образованието в проблемните райони. Тя ще се базира на пряко и постоянно наблюдение на „добри“ и „слаби“ училища (определени по Националното външно оценяване), за да се изработят общи критерии. (От МОМН отказаха да дадат такава класация.)
  • На регионално равнище започват постоянни срещи, инспекции и анализ на конкретните проблеми, от които за следващата учебна година трябва да се подготви пакет от мерки и конкретни действия по места.
  • Инспекторатите ще следят дали се спазва графикът за консултации на учениците, който трябва да подготвя всеки директор и да включва основните предмети.
  • Ще се наблюдават с особено внимание училищата, при които текущата оценка се различава от тази на НВО.
  • Информацията за методиките на обучение ще се събира чрез анкетни карти, разговори с учители и родители.

Средствата са осигурени по Оперативна програма “Човешки ресурси“ и са близо 1 млн. и 200 хил. лв., уточни Дамянова.

Цялостната инспекция на системата трябва да приключи до септември и да се приложи на практика през новата учебна година, за да се преодолее дефицитът в конкретните райони, заяви ресорната заместник-министърка.

Резултати от НВО 7 клас

Все пак има и добра новина от първоначалния анализ на оценяването на учениците от 4 и 7 клас. Той обаче не се крие в резултатите, а в завишаването на критериите.

За първи път при оценяването на седмокласниците тройката е с 2 точки повече от миналата година (2011 г. – Среден 3 = 15,5 т.; 2010 г. – Среден 3 = 13 т.).

Това автоматично леко е понижило резултатите на седмокласниците тази година спрямо миналата.

Прави впечатление, че резултатите от въпросите по български език и литература (БЕЛ) и по математика са по-слаби от миналогодишните, но за сметка на това се увеличава успеваемостта по история и цивилизации, география и чужди езици.

Средните резултати по БЕЛ след 7 кл. са над 59,64 точки, а за математика – 52,09 т. и за двата модула. Това означава, че средният успех от НВО е Добър 4 и по български, и по математика.

В теста по български език за първи път има въведен и отворен въпрос, който е затруднил учениците.

За сметка на това от МОМН опровергаха предположенията от миналата година, че резултатът от преразказа е пряко свързан с текста.

Според експертите резултатите показват почти еднакво равнище на оценяваните компетентности на випуск 2010 г. и 2011 г.

Слаба оценка по български език са получили 375 деца, а по математика – 193.

Отличниците по БЕЛ тази година отново са 7, както миналата (100 т. на двата модула). По математика са едва 69 спрямо 147 седмокласници с по 100 т. за 2010 г.

Най-добре на изпитите са се представили учениците от София, Перник, Габрово и Варна.

Резултати от изпита след 4 клас

Изпитът в този формат се провежда за 5-а поредна година, явили са се 66 034 деца в 1883 училища.

Най-добре са се справили децата по предметите "човек и природа" и "човек и общество", резултатите по математика са най-ниски.

И тук, като при зрелостниците, обаче се забелязва притеснителна тенденция: на теория децата знаят повече, отколкото на практика.

По математика децата са се затруднили най-много със задачите по геометрия, изискващи разпознаването на различните видове триъгълници.

По БЕЛ четвъртокласниците са се представили най-зле при изписването на неударените гласни, а владеят най-добре степенуването на прилагателните имена.

Постиженията на учениците обаче са свързани с: въпросите от гражданско образование, което е вплетено в образователната им програма; както и по БЕЛ – при четенето и разбирането на факти, свързани с изучавани автори и творби.

Няма голяма разлика при представянето на момичетата и момчетата от 4 клас.

В сравнение с 2010 г. има слабо повишаване на резултатите в 26 от 28 области в страната.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


190
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
184
0
 
0
 
! Отговори
Продължение на 190 т преди 12 години
Защо когато се има Зрелостни изпити или външно оценяване цялото училище не работи, а условия за работа в училище има./Визирам полупразните селски училища./ Нито преподавателите са заети /квестори или командировани/ нито нищо. Та нима приучихме децата. Накрая ще питам и на такива училища ли ще се разпределят пари "Диференцирано плащане" - дето нямат никакви изяви. А може би имат 4 класниците, на които буквално им се диктуват отговорите от тестовете във външното оценяванеVНаправете една анкета/
183
0
 
0
 
! Отговори
ІІ -ри Родител преди 12 години
Добре е, че има училище в селата. Имам син за 7 клас. Класът е маломерен будни, деца лесно се работи. През изминалата учебна година нямаше нито един класирал е на никаква олимпиада или конкурси, дори на общинско ниво. Много учебни дисциплини се преподават от учители нямащи специалности по възлови учебни дисциплини. Цели се осигуряване нормативи на някой даскал. В същото време има добри учители по своите дисциплини без работа, които биха се съгласили да са лектори. През м. май учиха само 5 дена.
182
0
 
0
 
! Отговори
Родител преди 12 години
178Изцяло се покрива с моите виждания, по всеки пункт!
181
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Е те затова ни наредиха на последно място по грамотност.Абе вместо да се чудят какви експерти и инспектори да назначават защо не помислят как да реформират образованието,какво да премахнат,как да променят методиката.Явно нещо куца и то много.А в цялата схема тези регионални инспекторати са най-излишното нещо.Едни чиновници,които постоянно искат справки.Кой отсъствал,защо,къде е бил,причини,мерки.В другите страни децата ги наказват с отстраняване от училище,а при нас сами бягат.И сигурно има защо
180
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
До: 185И при бая ти Тошо беше същата работа.
179
0
 
3
 
! Отговори
Anонимен преди 12 години
Zavisi ot deteto , sinyt mi slu6a qko 4alga ama ima 5.54 po BEL i 5.25 po matematika
178
2
 
14
 
! Отговори
с преди 12 години
В посочените области има много голям брой ученици от малцинствата-турскоговорящи *** и турци.На циганчетата просто не им се учи,няма кой да ги мотивира в семейството,макар че има много умни и чудесни,артистични деца.При положение,че майките от "альото"получават хиляди евро на месец,защо да ги карат да учат след 8 клас?.Турчетата от селските училища не владеят езика,защотото масово учителите им са местни кадри и им преподават на турски,това се знае под сурдинка.Да се проучи бай Тошовия подход
177
0
 
17
 
! Отговори
Читател преди 12 години
Ама хич не казват какви са децата в проблемните региони ! И че за тях българският език е втори чужд!
176
0
 
7
 
! Отговори
555 преди 12 години
От всичките глупости писани в този форум, единственият, който разбира същността на проблемите е 178.Напълно го подкрепям и поздравявам са смелостта да каже истината в очите на *** кратуни в МОМН и РИО.
175
0
 
1
 
! Отговори
До 179 преди 12 години
Ако в България не ти е комфортно и търсиш автономни кантони с еднотипно население имаш възможност да избираш сред множеството мюсюлмански държави.Остави нас българите да си поддържаме българския дух.
174
0
 
7
 
! Отговори
Бивш учител преди 12 години
До 178 и 179.178, подкрепям те напълно!С изключение мненията ти за директорите. През5 години задължително явяване на конкурс, и който става-става, който не-идва следващия.Станафа по-феодали от феодалите-нахални, безконтролни, и пребоядисващи се след всеки избори!179, Защо не се отделите, тогава?Все си мисля, че ние без населението в такива "кантони"(щях да кажа катуни) можем да преживеем, но самите кантони как ще преживеят без социални помощи , без да са на гърба на останалите?
173
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Подкрепям напълно написаното от 178.
172
9
 
0
 
! Отговори
ДО 160 преди 12 години
След твоето висшестоящо мнение се очертава следната картина:Съгласно Европейските закони и по Закона за Местното самоопределение ,определени общини ИМАТ ПРАВО да обевяд Автономия и да предобият вид на кантони които са независими във вътрешните и обвързани към държавата майка във външните работи, правят собствен бюджет и т.н. Щом са мръсни ***, те МОГАТ ДА ЖИВЕЯ И БЕЗ ТАКИВА КАТО ТЕБЕ.А ЗА ТОВА ПОМИСЛИ ЛИ СИ?Защо заради неуспехите си винаги други са ви виновни? КОЛКО ГРАМОТНО ПИШАТ БЪЛГАРИТЕ.
171
1
 
46
 
! Отговори
Хехе преди 12 години
1. Не на делегираните бюджети! Те правят от децата ни стока.2. Училищните правилници нека влизат в действие. От страх ,че всяко дете е пари , не ги наказват и гонят ,което пък води до чувство за безнаказаност у децата.3. Общи учебници и еднаква програма за гимназии и професионални училища. Стига вече нови учебници , все по-лоши , все по- тежки , все по- пълни с грешки...4. Нова гъвкава програма в училищата. Не на два поредни часа от един и същ предмет. 5. Възможност да се учи през интернет. Имам предвид качени учебници и лекции на сайт на училището в който да се влиза с код.6. Онлайн дневници. Така ще се виждат оценки и отсъствия на мига.7. Ограничение броя на децата спрямо сградата на училището. Така ще се спре приема да деца до безкрай. Води го големи класове с които трудно се работи и две смени ,които за малките са нездравословни. Има невъзможност за физическо ,заради постоянно зает салон и т.н.8. Връщане на лекар и зъболекар в училищата. Профилактиката , инцидентите и фалшивите бележки ще приемат други измерения.9. Проверки на работата на настоятелствата. За момента те на 90% подрепят директорите да крадат! 10. Ротационен принцип на директорите. Така няма да може да си правят от едно училище неразбиваемо гнездо . Мога да пиша още ,но това според мен е най- важното. Мисля ,че управляващите знаят тези проблеми и си затварят очите.
170
4
 
10
 
! Отговори
Грамотна преди 12 години
Писна ми да чета неграмотни коментари за грамотността! Не е ли малко скандално хора, които пишат неправилно да критикуват образованието? Преди да редите и хейтвате, научете се да пишете правилно!
169
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Децата трябва да се образоват не може тези които не кандидатстват да им се орязват часовете в помощ на тяхното образование всички деца с различни познания за тях е важно средното образование да ги подготви за живота .Едните родители трябва да плащат за частни уроци а за другите които са влезли с приемен изпит трябва да бъдат доре подготвени.Закона за средното образование трябва да се промени.Идане секрият компютрите по мазетата на училищата като правеше директорката на 7-мо СОУ В СОФИЯ.
168
4
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Експектората трябва да следи за образованието. Проблемите в училищата са много , директорите ги интересуват само децата които влизат с приемен изпит в техните училища .За тях се полагат допълнителни часове работи се в техен интерес .Тези които не са с приемни изпити остават с минимални знания не сепокриват допълнителните часове по които децата искат да добият знания.Надявам се да са се променили нещата в полза на децата.Когато се раздадоха първите компютри в училищата за имат децата някакви поз
167
0
 
20
 
! Отговори
До 165 преди 12 години
Инвестирам в образованието на детето си. Цяло година плащах частни уроци по български език и по математика, за да се представи добре на изпитите след 7 клас. Има резултат - отличник е и на двата изпита. Но цялата образователна система е сбъркана. Като се започне с неадекватните учебни програми, мине се през делегираните бюджети, презмизерната материална база и се стигне до липсата на мотивация при учители, родители и ученици. Необходими са спешни мерки и умни хора. Дано се случи нещо позитивно
166
0
 
15
 
! Отговори
do 158 преди 12 години
И защо реши, че с учене нищо не се постига? То такива като теб чалгаджии с това разсъждение нищо и не постигат очевидно и затова 3/4 от народа са същите *** - от чалга, футбол и ракия. По света как мислиш, че се постигат нещата - учене, умения, талант, творчество, наследство, бизнес...това е, но сигурно няма да ме разбереш. За пример - доста усилия съм вложил в развитието си, с няколко межд. степени - в България в момента заплатата ми е около 18000 лева на месец, явно може, но не е лесно.
165
2
 
10
 
! Отговори
Тити преди 12 години
Турците, които не знаели български език и не владеели писмеността, били виновни за слабите резултати?! Ами тогава по форумите пишат само турци. Така излиза, толкова неграмотно написани коментари има. Правописната култура, а и не само тя, на младото поколение е много ниска, без оглед на етнически произход.