IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Караджов оптимист: Конкуренцията в жп превозите ще повиши качеството

Подходът в разделянето на лотове е регионален и е съгласуван с Европейската комисия

БГНЕС

БГНЕС

Конкуренцията в железопътния превоз на пътници ще доведе до по-високо качество на услугата, уверен е вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов. 

"Държавата ще обяви недискриминационна конкурсна процедура, с която ще бъдат допуснати няколко превозвачи. Могат да бъдат европейски или български лицензирани превозвачи на пътници в железопътния транспорт, които ще могат да се състезават на българския железопътен пазар, както и да развиват нови линии, дестинации и маршрути на базата на чисто търговски принцип", обясни Караджов. 

"Смятаме, че тази мярка ще доведе до много по-високо качество на услугата за българските граждани. Ще предизвика и допълнително обновление на подвижния състав, който в момента, всички знаят, че е в окаяно състояние", каза още министърът на транспорта. 

Той е домакин днес на публична дискусия за процедурата за възлагане на пътнически услуги с железопътен транспорт. На нея се обсъжда бъдещото развитие на железопътните пътнически превози със синдикални организации, с народни представители, представители на научните среди, железопътни превозвачи, неправителствени организации, експерти и други. 

"От 2019 г. и в България, със Закона за железопътния транспорт, е разрешено да има конкуренция. Ние сме дали до тук три лиценза на железопътни компании, които искат да возят пътници. Уви, нито един от тези оператори не се e осмелил до момента да влезе на този пазар. Нямаме никаква конкуренция. Ето защо в Плана за възстановяване и устойчивост е поет такъв ангажимент, ние да проведем такава конкурсна процедура. Включително чрез отделяне на няколко лота. В тези лотове да бъде стимулирана конкуренцията", каза още министър Гроздан Караджов. 

Той допълни, че подходът в разделянето на лотове е регионален и е съгласуван с Европейската комисия. 

"Имаме яснота, че в тези региони първоначално ще има само един оператор, който ще работи чрез т. нар. субсидия. Той ще извършва това, което и сега държавният оператор извършва, но се надяваме по-добре. В следващия момент той трябва да може да доразвие и останалите услуги, да поеме и по-дълги маршрути и маршрути в други региони на свой собствен търговски риск. Това ще могат да го правят всички останали оператори. В първата стъпка нещата изглеждат сякаш се създават три по-малки монопола, но на следващия етап, в следващите години, това ще доведе до реално развитие на повече и по-качествени услуги за гражданите. Където се появи истинска конкуренция, обикновено печелят клиентите", смята Караджов, цитиран от БТА.

Той посочи, че процедурата за въвеждане на конкурентни оператори на железопътния пазар ще започне до края на юли. Тогава ще бъде обявен търгът. 

"Ще има три месеца за подготовка на офертите. Очакваме не само български, но и чуждестранни оператори да проявят интерес. Между 30 октомври, когато ще бъде крайната дата за подаване на офертите, и 30 декември, трябва да се извърши класиране и да се подпише договор", обясни още той. По думите на министъра след това ще има 11-месечен срок за мобилизация на подвижен състав и на финансов и човешки ресурс, като 13 декември 2026 г. новите оператори могат да започнат работа паралелно с българския оператор. 

Гроздан Караджов увери, че за неизпълнение на договорите са предвидени тежки санкции, включително и отнемане на лиценза и назначаване на друг оператор от министъра. 

Цените няма да се променят, не се прехвърля никакъв железопътен състав в собственост на никого. Те остават актив на държавата, увери още Гроздан Караджов. 

Министърът посочи също, че проверките за качеството на услугите за превоз на пътници ще продължат. 

В понеделник от Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ) се обявиха против разделянето на три лота на услугата за железопътен превоз на пътници в България. Ние сме против разделянето на лотове и няма никаква причина, никакво изискване от никого това да се прави - нито от Европейската комисия, нито в Плана за възстановяване и устойчивост, каза тогава на пресконференция президентът на КНСБ Пламен Димитров. 

Това, че нашият пазар е малък, прави възможно възлагането на услугата на един превозвач, посочи той. По думите му новите влакове, които ги чакаме толкова време, сега се предлага да ги дадем не на Българските държавни железници, а на някой друг. Не виждаме някаква обществена необходимост от това, коментира Димитров.

Според него с разделянето на лотове услугата няма да стане по-добра поради малкия пазар и поради раздробяването на субсидията на три, което би довело до допълнителни проблеми.  

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
България
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата