Във Венецуела няма значение дали колата ти изразходва 6 или 30 литра на 100 км, защото държавата харчи милиарди долари за субсидиране на бензина и никъде другаде по света горивото не е толкова евтино, колкото в тази латиноамериканска страна. Шофьор на мотоциклет-такси, който може да кара по 10 часа на ден в хаотичния трафик на Каракас - град с 6-милионно население - отначало не разбира въпроса колко струва да налее около 10 литра бензин в резервоара, пише в материал ДПА.
Накрая бръква в джобовете на панталона си и се усмихва, показвайки малка монета. Тя е 1 боливар - 23 щатски цента според официалния обменен курс. Но повечето хора обменят парите си на черния пазар, където техните боливари струват по-малко. Така литър бензин А95 е на смешната цена от 1 щатски цент. Никъде другаде по света той не е толкова евтин.
Нищо чудно, че в богатите квартали на Каракас, като скъпия район Алтамира, на бензиностанциите на държавния петролен гигант "Петролеос де Венесуела" спират предимно големи джипове и луксозни коли с по 4-литрови двигатели. Там ги няма едро изписаните цени на горивата, както е другаде по света. "Бензинът е на смешна цена", казва Енрике - шофьор на такси, който кара сравнително малък Форд Фюжън с 3-литров двигател с 6 цилиндъра.
В по-бедни райони като Барио Петаре по улиците се движат като таксита 20 и 30-годишни шевролети и тойоти Лендкрузър на същите години. Разходът на гориво на автомобилите няма никакво значение за живота във Венецуела. Водата например е много по-скъпа от бензина.
В магазините литър вода върви по 8 боливара (1,86 долара по официалния обменен курс). За толкова можеш да напълниш с гориво 80-литров резервоар, който можеш да заредиш три пъти за цената на пакет цигари (30 боливара или 6,98 долара).
Лявото популистко правителство на венецуелския президент Уго Чавес не иска да прави никакви експерименти с цените на бензина; евтиното гориво трябва да е от полза за народа. Но то излиза скъпо, защото 90 процента от реалната цена на бензина се покрива от субсидии. Потребителят плаща само незначителна част от реалната му стойност.
Само "Петролео де Венесуела" харчи за тази цел по около 1,5 милиарда долара годишно, сочат официалните данни. А общата сума на субсидиите според различни оценки е значително по-голяма - най-малко 7 млрд. долара годишно.
Венецуела е една от най-големите производителки на суров петрол и е член на Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК). Според венецуелските власти тя разполага с около 300 млрд. барела нефт - най-големите запаси в света. Парадоксално, но Венецуела налага да внася бензин, защото рафинериите й нямат капацитет да задоволят търсенето на вътрешния пазар. Положението стана още по-тежко заради експлозията и последвалия пожар преди няколко седмици в най-голямата венецуелска рафинерия Амуай, когато загинаха над 40 души.
Макар повечето хора да разбират ефекта от субсидиите, почти никой не смее да се замисли какви са истинските пазарни цени на бензина. И Чавес, и съперникът му Енрике Каприлес - кандидат на обединената опозиция, са наясно с проблема в навечерието на президентските избори на 7 октомври. Двамата, подобно на всички други, помнят 1989 г., когато опитът цената на бензина да приближи реалната, предизвика съпроводени с насилие размирици, при които бяха убити стотици хора.
Идеята тогава бе бензинът да поскъпне със 100 процента, а общественият транспорт - с 30 процента. Венецуелското правителство постоянно призовава хората да пестят бензин, за да може то да пести от субсидии. В граничните щати с ограничен успех се използват чипове, които регулират потреблението на гориво и възпрепятстват контрабандата - особено към Колумбия, където цената на бензина е многократно по-висока от тази във Венецуела.
Но докато продължават да текат милиардите от износа на петрол и цената на суровия петрол се държи над 100 долара за барел, никой във Венецуела не се замисля сериозно да пести.
(БТА)
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
САЩ няма да участват в срещата на Г-20 в Южна Африка заради "избиваните африканери"
Wall Street изтри загубите с надежда за решение на кризата с блокираната администрация
Ванс ще е кандидатът за президент на републиканците за следващия мандат, според Рубио
Киев обеща да "направи всичко" да ограничи руския петрол в Европа, Орбан получи дерогация от САЩ
Цените на храните в света са намалели за втори пореден месец през октомври
България е сред страните в ЕС с най-голям спад на стойността на земеделската продукция
Рецепта за крем карамел с тиква по японски
Три зодии започват нов етап на успех след 8 ноември
Късмет и любов за три китайски зодии от 10 до 16 ноември
"Блуждаеща планета" поглъща околната материя рекордно бързо
Олимпиакос надви Партизан в края, Реал взе Ел Класико с тройки
Сабаленка и Рибакина ще спорят за титлата във Финалния турнир в Рияд
Орела за грешника за Добруджа: Тази глупост граничи с не знам каква простотия!
Рибакина е на финал на Мастърса при жените
Божинов надъха Левски за дербито: Вярвам, че ще станете шампиони!
Трите Хикса разкри бъдещето си в Ботев Пд след първата победа на „Колежа“
Дневен хороскоп за 8 ноември, събота
Пало санто – срещу негативна енергия и за уют в дома
Уран преминава в Телец на 8 ноември – старото отпада от живота ни
Фрути акценти в маникюра – модерни за всеки сезон (+снимки)
Любовен хороскоп за ноември
Тест: Какво ви очаква през ноември
Внимание! Една маневра може да унищожи скоростната кутия
Радев призова за освобождаването на Никола Саркози
23-ма пияни или дрогирани водачи спипа МВР за ден
Катерачна боулдър среща за Купа „Одесос“ ще се проведе във Варна
Ограничават визите за руснаци в ЕС
Защо е важно за правата ни да имаме задължително писмена жалба?
Канадски учен твърди: Извънземни се крият на Луната и шпионират Земята
Учени откриха „блуждаеща“ планета, която поглъща 6 млрд. тона вещества в секунда
Може ли човек да оцелее в черна дупка
Астронавтите масово страдат от космическа болест – какво представлява тя
Най-старият и най-голям храм на маите е построен, за да изобрази Космоса
Как китовете могат да помогнат на хората да живеят 200 години