Само преди няколко години по време на 11-ото издание на София Филм Фест режисьорският дебют на Ясмила Жбанич потопи зрителите във вълненията и трепетите на един босненски квартал – Гърбавица.
Филмът от 2006 г., който носи същото име, вмъква историята си във всекидневието на следвоенно Сараево, където майка и дъщеря се опитват да оцелеят в един доста мрачен свят, потопил всички илюзии и мечти.
Точно с този филм се разкри талантът и на малката тогава Миряна Каранович.
И ако предни години героите от балканската програма на феста се опитваха да бягат на Запад, то именно през тази 2006 г. настроенията във филмите се променяха и балканецът викаше заминалите си сънародници обратно към родината, защото още имаше неразпознати мъртъвци и защото подобно бягство се оказа невъзможно.
Филмът "Гърбавица" бе и един от най-чаканите на фестивала в Сараево, където главната конкурсна програма, подобно на София Филм Фест е именно балканската.
По време на тазгодишното издание в босненската столица се разкри същата като от филма картина.
Гробищата са навсякъде – в парка, в края на улицата, в центъра на града. Всяка сграда крои по стените си история с множеството куршуми, които продължават да напомнят, че войната скоро няма да бъде забравена.
Подобно на героите в „Гърбавица”, босненци търсят утеха в най-дребните случки и откриват разбиране единствено в самите себе си.
Готови са да се усмихнат от най-дребния жест и да се развълнуват по детски от всяко събитие, случващо се в града им.
Но кинофестивалът е повече. Започнал преди 15 години, по време на окупацията, сега той се е превънал в главно събитие на Балканите, което показва само най-подбраните филми от фестивала в Кан.
Вече в Босна няма война, но филмите от региона, които се прожектират, продължават да говорят именно за нея.
Балканската конкурсна програма е водещо събитие на феста, не само за жури, но и за публиката, която именно превръща фестивала в толкова знаменито събитие. Дни преди откриването опашките около културния дом, където се продават билети, не свършват.
Затова пък нито новият филм на Алмодовар, нито който и да бил знаменит кинематографист не може да привлече така сараевеца, както филм от Балканите.
Часът е 11,00 преди обед, делник е – но 10-те кинозали на фестивала се препълват с хора, разположени по седалките, стълбите, парапетите и където още се сетят, само и само да не пропуснат филма и да се срещнат с неговия режисьор.
Именно в такава атмосфера бяха представени и българските филми – анимационния “Три сестри и Андрей” на Борис Десподов и Андрей Паунов, както и късометражният “Омлет” на Надежда Косева.
Българският дебют на Камен Калев “Източни пиеси” дори успя да вземе отличието CICAE (Международната федерация на киноклубовете).
Филмът бе прожектиран в Държавния театър в града, а залата едва побра зрителите.
Подобно чувство на София Филм Фест не може да се усети, не защото не показва същите филми, а защото хората не притежават подобно настроение да гледат кино.
Самият град е разделен на модерна и стара част – “Баш чаршията”, запълнена от малки магазинчета, както и най-уютни ориенталски кафенета.
Точно покрай последните става ясно, че Сараево е град, в който всеки може да се влюби от пръв поглед, но малцина биха пожелали да живеят там.
Причината е достатъчно позната – градът е твърде малък. В него почти всички се познават, а местни разкриват, че приповдигнатото настроение, което витае, е само фестивално.
Такова то продължава 10 дни, в които тълпите по улиците не спират до ранни зори, а най-много хора се събират в лятното кино, побиращо повече от 3000 зрители.
Освен киното на Балканите, фестът представи и филмите, преминали с голям интерес в Кан.
Сред тях бяха “Антихрист” на датчанина Ларс фон Триер, “Мамут” на шведа Лукас Мудисон, настоящият носител на “Златна палма” – “Бялата лента” на Михаел Ханеке, Los Abrazos Rotos на Педро Алмодовар.
Тук бяха и “Морфин” на Алексей Балабанов, както и “Кечистът” със звезда Мики Рурк, който гостува на Сараево.
Издайнически фотоси припомниха и присъствието на Стив Бошеми, Жулиет Бинош, Тим Рот, Джереми Айрънс...
Тук бе и порасналото момиче от „Гърбавица” Миряна Каранович. Вече член на журито, актрисата определи победителя на фестивала.
Голямата награда “Сърцето на Сараево” отиде в ръцете на сърбина Владимир Перишич, който представи филма си Ordinary people.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.

"Газпром" продава почивна станция в Сочи със собствен плаж
В ОПЕК+ са склонни за ново повишение на добива през декември
Блокираната работа на администрацията в САЩ става болезнена реалност за милиони американци
Ръстът на осигуровките като рецепта за бедност и сива икономика
Щурм или евакуация - каква е задачата на украинските спецчасти в Покровск?
Как Тим Кук избегна катастрофата на Apple тази година?
Формулата на дълголетието - сън, правилно хранене и спорт
Инфлуенсърите - между популярността и отговорността
Грешките, които убиват колата през зимата
Дмитрий Песков: Трябва работа по проблема с Украйна, не среща Путин-Тръмп
Ботев Пловдив поиска победа с 4:0 над Локо Пловдив
Левски с Евертон Бала срещу Арда
Левски брани върха в Кърджали: Арда е следващото препятствие по пътя към титлата
Меси с гол, но Интер Маями не спечели
Странният случай ЦСКА
Любовен хороскоп за ноември
Възстановяване на самочувствието след раздяла – какво помага?
3 упражнения, с които да намалите мазнините около талията при перименопауза
Нумерологична прогноза за 2 ноември
Таро карта за 2 ноември, неделя
Дневен хороскоп за 2 ноември, неделя
Какво ще бъде времето в понеделник?
Нов черен ден на пътя! Петима души са загинали в катастрофи
Румен Радев: Египет е партньор със стратегическо значение за България и ЕС
Слънчево време в цялата страна днес
Полицаите съставиха 3700 фиша и акта само за ден
Възрастна жена загина при пожар
„Космически океан“ край черна дупка: Откриха най-големия воден резервоар във Вселената
Магнитни бури през ноември 2025 г.: Кои са най-опасните дати
2024 г. вероятно е била най-горещата в последните 125 хил. години
Пробив в създаването на диаманти с помощта на електрони
В Китай се готвят да изстрелят ракетата Long March 2F с пилотирана мисия Shenzhou 21
SpaceX разработва „опростен“ подход към лунната мисия Starship