Съмненията около усъвършенстваните американски изтребители F-35, породени от острите критики на президента Доналд Тръмп към НАТО, предизвикват по-голям интерес към зараждащите се европейски програми за изтребители от шесто поколение като част от стремежа за дистанциране на континента от капризите на Вашингтон, шише Newsweek.
Много европейски членове на НАТО и северната съседка на САЩ, Канада, наблюдават с известен ужас външнополитическата позиция, възприета от висши служители на Тръмп, които затоплят отношенията си с Кремъл.
Администрацията на САЩ от десетилетия обвинява останалите страни от НАТО, че са се отпуснали в разходите за отбрана, което е вкарало Европа в дълбока зависимост от Вашингтон за много ключови военни способности и най-важната ядрена възпираща сила.
Американските съюзници от НАТО като цяло обещаха бързо да увеличат разходите си за отбрана, въпреки че няма последователна пътна карта, която да очертава как Европа, Обединеното кралство и Канада ще запълнят зеещите пропуски в способностите или ще заменят средствата, доставяни понастоящем от САЩ, които сега се насочват към Индо-Тихоокеанския регион.
Приспособявайки се към враждебните послания на Белия дом, Канада преразгледа планираната си покупка на 88 изтребителя от пето поколение F-35. През март отиващото си правителство на Португалия заяви, че Лисабон трябва да вземе предвид новата "геополитическа обстановка", когато преценява препоръката за закупуване на F-35, които струват приблизително 100 млн. долара за брой.
„Ако някой потребител на F-35 иска да използва самолетите по начин, който не се харесва на САЩ, това ще бъде ограничена възможност, защото Lockheed Martin много скоро ще може да спре кранчето за поддръжка на съответната държава“, казва Андрю Къртис, пенсиониран командор от британските Кралски военновъздушни сили. „Така че, въпреки че не е задължително да има действителен „изключвател“, Съединените щати определено имат възможност да затруднят много потребителите на F-35“, казва Къртис пред Newsweek.
Но има планове за изграждане на няколко различни изтребителя от шесто поколение, които биха могли бавно да влязат на въоръжение от средата на 30-те години на миналия век.
Според централноевропейски служител, участващ в отбранителното планиране, сега има „по-голям стимул“ за европейските членове на НАТО да се включат в програмите от шесто поколение, ръководени от европейски държави.
Служителят, който говори при условие за анонимност, заяви, че се очаква повече държави да искат да участват в разработването на самолети от следващо поколение и по-специално да имат принос към програмите от шесто поколение от страна на националната си промишленост.
Сега на континента със сигурност ще има по-голям интерес към разработването на шесто поколение, отколкото преди преизбирането на Тръмп, каза Габриелиус Ландсбергис, който беше външен министър на Литва до ноември 2024 г.
Пентагонът не е сигнализирал, че САЩ ще ограничат използването на F-35 от партньорски държави.
Това би подкопало износа на отбранителни продукти на САЩ в целия свят, казаха те, но добавиха, че усилията на Европа да увеличи разходите и производството постепенно ще изместят на втори план целия американски военен внос.
Лондон, Рим и Токио се обединиха, за да създадат програма за изтребители от шесто поколение, сега наричана GCAP, индустриално партньорство, гарантирано от правителствени договори. Във Великобритания пилотираният изтребител от шесто поколение, който се очаква да влезе на въоръжение през 2035 г., се нарича Tempest.
Франция, Германия и Испания работят по своя проект FCAS, въпреки че понастоящем се очаква той да доведе до създаването на изтребител от шесто поколение до 10 години след GCAP.
Голяма част от усилията на САЩ за създаване на пилотиран изтребител от шесто поколение са част от програмата Next Generation Air Dominance, или NGAD.
Тръмп представи F-47, пилотирания самолет, част от програмата, по време на брифинг в Овалния кабинет през март, заедно с министъра на отбраната Пийт Хегсет и генерала от ВВС на САЩ Дейвид Олвин.
Китай също разработва изтребител от шесто поколение и се смята, че експериментална версия е забелязана да лети над Китай от края на миналата година.
Проектите от шесто поколение ще разработят пилотирани изтребители, които са още по-трудни за откриване, по-автоматизирани и оборудвани с по-съвременна авионика и оръжия.
Партньорите на САЩ не бяха шокирани от това мнение - според експерти и официални лица е общоприето, че САЩ притъпяват своите най-съвременни технологии, преди да ги изпратят в чужбина. Откритото признаване на нещо, което в продължение на десетилетия е било изразявано в частен план, обърка американските съюзници и потенциалните купувачи, каза централноевропейският служител.
„Това не е голям аргумент за продажбата на F-47“, каза пенсионираният генерал-лейтенант Иван Блонден, който от 2012 г. до 2015 г. беше командир на канадските военновъздушни сили. „Рискът, който виждам при F-35, виждам много по-ясно при F-47“, каза Блонден пред Newsweek.
Според него това е по-силен аргумент за страните от НАТО като Канада да се насочат към една или две програми от следващо поколение, ръководени от Европа, вместо да тръгнат по пътя на невероятно скъпата, контролирана от САЩ платформа от шесто поколение.
Говорител на Локхийд Мартин заяви, че F-35 „е крайъгълен камък на бойното пространство за 20 съюзнически държави, като осигурява мир чрез сила през 21-ви век“.
„Той е доказан в бойни условия, предлага най-модерните възможности и технологии и е най-достъпният вариант, за да гарантира, че САЩ и съюзниците ще останат начело на нововъзникващите заплахи“, добави говорителят.
Разработката на шестото поколение все още е в много ранен етап, въпреки че ВВС на САЩ потвърдиха, че експерименталните самолети летят от около пет години.
Програмата GCAP се радва на значителен интерес от цял свят и не е задължително да изключва късни участници в проекта, но се признава, че колкото повече страни участват, толкова по-бавен ще бъде напредъкът, разбира Newsweek.
Разбираемо е, че работното натоварване вече е разпределено, което означава, че макар да не е невъзможно нови страни да се присъединят към GCAP, по-вероятно е по-късно присъединилите се държави да участват в други части на технологията от шесто поколение, а не в самия самолет.
Говорител на британското министерство на отбраната заяви, че държавите от GCAP „винаги са подчертавали отвореността си към партньорство с други държави чрез тази програма, като същевременно ни помагат да доставим изтребител от следващо поколение“. Повече от 3500 души вече участват в GCAP във Великобритания, каза говорителят.
Официални представители на Тръмп поискаха от европейските държави да отделят 5 % от БВП за отбрана - цел, която самите САЩ не постигат. Макар че няма голям апетит за достигане на произволно число, европейските държави са съгласни, че разходите за отбрана са твърде ниски, като НАТО е натоварена със задачата да изработи кои способности трябва спешно да бъдат попълнени.
От години САЩ поемат скъпо военно бреме в Европа, включително осигуряване на логистика, стратегически транспорт, комуникационни, разузнавателни и разузнавателни способности, както и въздушна електронна война и запаси от боеприпаси.
Според тях решенията трябва да се вземат „за всеки отделен случай“. Те добавиха, че Европа разглежда отблизо алтернативи на прехвалената система за противовъздушна отбрана Patriot, като например IRIS-T.
„Бъдещето на противовъздушната отбрана ще дойде от Европа“, каза военният източник.
„Би било безотговорно да не се разгледат внимателно областите на военна зависимост от САЩ, като се има предвид много, много рязкото отклонение от редица досегашни железни позиции на САЩ“, включително по отношение на Русия и американското присъствие в Европа, каза Джъстин Бронк, научен сътрудник по въздушна мощ и военни технологии в британския мозъчен тръст Royal United Services Institute (RUSI).
Но макар САЩ да разполагат с няколко варианта, от които да избират, за да възпрепятстват ефективността на F-35, американските съюзници са толкова зависими от Вашингтон в толкова много области, че повечето военни способности ще бъдат сериозно засегнати, ако САЩ искат да предотвратят операциите, каза Бронк.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив с САЩ
Кадър на деня за 6 декември
Облигациите не защитават от AI балон
В Испания и Италия банките стимулират дългоочакваното възстановяване на акциите
Илон Мъск подготвя Starlink Mobile – новият мобилен оператор от космоса
Waymo планира софтуерна сервизна реакция заради инциденти с училищни автобуси
Четири зодии ще имат късмет да срещнат любовта покрай Коледа
Ивайло Нецов: Българският пазар е твърде малък за четири платформи за доставки на храна
Майкъл Сампери и Улрик Бокеме с впечатляващи победи на SENSHI 29 във Варна
Спортът по телевизията днес, 7 декември
Мачовете по телевизията, днес 7 декември
Мантас Римдейка с впечатляваща победа на SENSHI 29
Ейса луда от любов по Гришо + СНИМКИ
Христо Янев със странни изказвания след загубата от Черно море
Едуард Алексанян мачка в дебюта си при най-тежките на SENSHI 29
Защо продължаваме да избираме сходен тип партньори в любовта
Таро карта за 7 декември, неделя
Нумерологична прогноза за 7 декември
Сьомга с лимон и билки
Дневен хороскоп за 7 декември, неделя
Седмична таро прогноза за 8 – 14 декември
Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Черно море потопи ЦСКА в дъжда на "Тича"
Почистването на орбитални отломки може да се превърне в печеливш бизнес
Съоснователят на Neuralink стартира проект, който може да промени човешката еволюция
Роботът Optimus е усвоил бягането, движейки се почти като човек
Открита е уязвимост в механизма за възстановяване на ДНК на раковите клетки
Blue Origin представи проектиран с AI източник на енергия за Луната
Учени разгадаха мистерията на радиационните пояси на Уран