Бюрокрацията на Европейския съюз (ЕС) докарва до лудост военните плановици на НАТО, които се борят с бюрократичните правила, пречещи на организирането на военни маневри, трансгранични конвои и жизненоважни доставки на боеприпаси за Украйна, пише The Times.
Според служители на Нато организирането на военен конвой може да отнеме до 45 дни и да изисква купчина документи, като се изтъква един случай, при който на основни бойни танкове от една държава е било забранено да се движат по пътищата на друга държава съгласно правилата за безопасност. Разрешенията за транспортиране на артилерийски снаряди или други боеприпаси по железниците също могат да отнемат месеци.
Европа превъоръжава Украйна, за да се противопостави на руската заплаха, и в ерата на изолационизма на президента Тръмп засилва подготовката си за отбрана. Въпреки това лабиринтът от различни разпоредби и позлатената бюрокрация на ЕС в целия блок е голяма пречка.
„Понякога това е едно от онези неща, които малко те побъркват“, каза един от служителите на НАТО, визирайки „слоеве от правни условия, правила за работната сила, движение на опасни стоки, дори неща като енергийния преход“.
Железопътните конвои с мащабни доставки на боеприпаси станаха спешни, тъй като европейските съюзници се борят да доставят 155-милиметрови артилерийски снаряди и други боеприпаси в Украйна. Но бюрократичните процедури, свързани с директивите на ЕС, като например Директива 2008/68/ЕО относно превоза на опасни товари, означават, че изпълнението им може да отнеме месеци.
Например, формуляр 302, митнически формуляр за деклариране на транзит на военни стоки, е придружен от стотици страници с указания на брюкселски юридически език. Бележката за започване на митническата процедура за конвой на НАТО е дълга 45 страници и включва инструкции за задължителното изискване „да се попълнят всички полета или на хартия, или с трайно синьо или черно мастило“.
Документацията включва документи за доставка, необходими за разделяне на всяка единица оборудване при трансгранично военно учение на „стоки от Съюза и стоки, които не са от Съюза, обхванати от отделен формуляр 302 на ЕС и отделен списък за доставка“.
Служители на Алианса се шегуват, че показването на документите „може да ви приспи“ с „формуляри, които за всеки конвой, всяка част от оборудването... трябва да се подписват“.
Длъжностно лице, запознато с процедурите, каза: „Тези митнически формуляри са подходящи в мирно време, но трябва да сме готови да действаме в кризисни условия и затова се нуждаем от регулаторна среда, която е благоприятна за посрещане на неотложни ситуации от криза.“
В дългосрочен план европейските общества трябва да балансират целите на своята законодателна програма за „нулеви нетни емисии“ с реалността на въоръжаването на Европа за бъдещ конфликт, каза служителят.
Андрюс Кубилюс, първият комисар на ЕС по отбраната, заяви, че военната мобилност е „приоритет“ през следващата година.
Доклад на Европейската сметна палата от февруари беше силно критичен към военния процес на ЕС, като се констатира, че „договореностите са сложни и фрагментирани, без единна точка за контакт, което затруднява разбирането кой какво прави“.
„Организирането на военни движения може да се сблъска със значителни забавяния поради различни причини, като например бюрокрация“, установиха одиторите. „Танкове от една държава от ЕС не могат да преминават през друга, ако са по-тежки от разрешените от правилата за движение по пътищата. При нормални обстоятелства, държава от ЕС понастоящем изисква 45-дневно уведомление за разрешения за трансгранично движение.“
Европейската комисия (ЕК) и Андрюс Кубилюс, първият комисар на ЕС по отбраната, определиха военната мобилност като „приоритет“ през следващата година.
Говорител на комисията заяви:
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.„Ние подкрепяме подход „на цялото правителство“ по отношение на военната мобилност. Това означава, че ще трябва да се съсредоточим върху регулаторните аспекти с опростяване. Също така има нужди от инвестиции в инфраструктура, като коридори, липсващи трансгранични връзки, защита на инфраструктурата и активите за военна мобилност, включително специално оборудване, платформи за транспортери, въздушен транспорт, общи складове и логистика. Ще работим по това в тясно сътрудничество с НАТО.“