В София работят 9 съвременни търговски центъра. Общата наличност на модерни търговски площи в столицата е близо 419 хил. кв. м, а показателят „отдаваема търговска площ в търговски център” е 345 кв. м на 1000 жители, сочат данни на консултантската компания Colliers за първото полугодие на 2015 г.
В битката за сърцата, времето и парите на посетителите ключовите въпросите са кои са важните фактори за потребителите при избора на мол за посещение и кое е това, което ще отличи даден мол от останалите. Отговорите им търси съвместно проучване на Colliers & GfK „Нагласи към модерните шопинг центрове в София”.
Проучването подхожда към темата от три различни гледни точки – на посетителите, на търговците и на собствениците на молове, като на всички тях са зададени едни и същи въпроси.
Така то разкрива, че при избора на мол за посетителите най-важно е удобството на локацията (за 80% от участниците в проучването), разнообразието на марките (68%) и наличието на кино (66%). За търговците локацията също е важна, както и успешната комуникация с управлението на мола. От своя страна, собствениците също считат за важни добрите взаимоотношения с наемателите и приятната атмосфера в търговския център.
Общ важен фактор и за трите групи е добрият микс от наематели, става ясно при анализ на областите, в които те се припокриват.
Според посетителите на молове към момента няма нужда от нови марки на пазара. Безспорният фаворит на трите групи участници в проучването е H&M.
Трите най-важни бранда за посетителите, които трябва да присъстват в даден мол, са H&M (57%), Adidas (37%) и Zara (35%). Те са следвани от LC Waikiki, Terranova, Kenvelo, NewYorker и други.
От гледна точка на търговците, за да наемат площ в даден търговски център, в него задължително трябва да присъстват H&M (38%), Zara (32%), Peek and Cloppenburg (19%), Bershka, LC Waikiki, Terranova и други.
Забележително важна за собствениците на молове се оказва марката H&M – 100% от участвалите в проучването са я посочили като задължителна част от микса от наематели. Zara са посочили 94%, NewYorker – 59%, LC Waikiki – 59%, Peek and Cloppenburg – 47%, и други.
Така макар и с известни разлики в подреждането на марките в предпочитанията на трите групи, безспорно изглежда, че модата е основен приоритет.
Основните мотиви за посещение на мол са купуване на подаръци (86%), храна (83%) и облекло (82%).
Какво може да отличи даден мол от другите?
В търсене на конкурентно предимство силно влияние може да окаже акцентът върху маркетинговите дейности – поне това е общото в мненията на трите групи участници. Според търговците и собствениците на молове трябва да се засили рекламата, докато посетителите имат повече и най-различни очаквания, които се отнасят до услугите в мола, наличието на супермаркет, заведения за хранене, близост до метрото, безплатен паркинг, любезен персонал...
Според наемателите комуникацията със собственика на мола е важен фактор, който може да се подобри, а според собствениците това е общата атмосфера в търговския център.
Интересни събития, които биха помогнали за открояването на даден мол, са различни концерти, представления и други прояви. Високо оценени са дегустациите на храна и напитки, игрите и томболите, раздаването на мостри, базарите и фестивалите и музикалните събития.
През първото полугодие усилията на търговските центрове да се отличат един от друг навлязоха в по-зряла фаза, сочат наблюденията на консултантите. През периода се наблюдават размествания на наематели, затваряне на магазини и навлизане на нови марки.
В проучването са взели участие представители на собствениците на 9-те мола в столицата, 85 търговци, обхващащи всички категории, и 700 посетители на възраст 15-55 г. от София.
Профилът на посетителите разкрива, че те са с високо образование и високи доходи (1958 лв. среден доход на домакинство), а 81% имат кола, поради което наличието на безплатен паркинг също е фактор при избора на мол.
37% от посетителите харчат над 700 лв. на година за дрехи, а 31% - за техника. 32% дават над 300 лв. годишно за обувки.
Проучването разкрива и някои любопитни особености в навиците на потребителите. Така например се оказва, че те ходят два пъти по-често на мол, отколкото на кино или канят гости вкъщи.
98% от участниците влизат в интернет средно 9,3 пъти месечно.
Най-посещаваните центрове в София са Сердика Център (42% от посетителите), Paradise Center (38%), The Mall (37%) и Mall of Sofia (36%), сочи още проучването.
Още новини за имоти от Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Кадър на деня за 16 ноември
Амбициите на Тръмп за възраждане на ядрената енергетика засега не се отплащат
Енергийният министър: При нужда отсрочката за "Лукойл" може да бъде удължена
Samsung планира да инвестира 310 млрд. долара в идните пет години
Западните санкции принуждават руснаците да се обърнат към местните вина
Най-горещата нова платформа за видео игри е... стара
Дългият път на София от 1879 година до днес
Везенков поведе "Олимпиакос" към седми пореден успех в Гърция
Централна емисия
Доматите и краставиците поевтиняват - вижте новите цени на пазара
Централна емисия
Роберто Мартинес: Това 9:1 е за феновете ни
Цветомир Найденов се подигра на национал на България
Янев направи нещо невиждано от 5 години в ЦСКА
Любимците на Хулио Веласкес в Левски
Картината на бъдещето в Лудогорец изобщо не е розова
Мбапе изхвърча от националния отбор на Франция
Дневен хороскоп за 17 ноември, понеделник
Седмичен хороскоп за 17 – 23 ноември
Шоколадов пудинг без захар под 500 калории
Новолуние в Скорпион на 20 ноември – променяме живота си
5 амулета, които ще ви донесат повече късмет до края на 2025-а
Седмична таро прогноза за 17 – 23 ноември
Остава двойното поскъпване за паркиране в София
Съпругата на първия загинал в Чернобил почина, след като бе ранена при руска атака
Пожарникари помагат на четири деца да слязат от изоставена сграда
Нов ужас на пътя! Катастрофа взе жертва, двама са ранени
Папата призова световните лидери да подадат ръка на бедните
Авария оставя част от "Траката" без вода
Изненадващ обрат в магнитното поле на Земята
Китай откри най-голямото находище на злато от 1949 г.
Телескопът James Webb изготви първия „метеорологичен доклад“ за екзопланета
Да „паднеш“ върху Слънцето: впечатляващият кадър на Андрю Маккарти
Уникална мозаечна игрална дъска на маите е открита в Гватемала
Кометата C/2025 K1 (ATLAS) се разпадна на три части след преминаване край Слънцето