През 2010 г. индийският режисьор Нийраджай Гхайван направи запомнящ се дебют в Кан с "Masaan" – емоционален разказ за любов, загуба и кастовата система в Индия. Филмът спечели наградите "FIPRESCI" и "Avenir" в секцията "Un Certain Regard", а главният герой (Вики Каушал) изпълнява работа, отредена на най-ниските касти – кремация на мъртви тела край Ганг.
Пет години по-късно, вдъхновен от публикацията "Taking Amrit Home" в The New York Times от журналиста Башарат Пир, Гхайван създава нов филм – "Homebound", който дебютира в Кан през 2025 г. отново в секцията "Un Certain Regard", като си заслужи получи деветминутна овация на крака. Статията проследява пътуванията на милиони индийци, върнали се у дома пеша по време на пандемията, фокусирайки се върху приятелството между двама мъже – един мюсюлманин и един далит, пише ВВС.
"Homebound" проследява живота на Мохамед Шоаиб Али (Ишан Кхатер) и Чандан Кумар (Вишал Джетва), които, споделяйки тежестта на дискриминацията, се опитват да преодолеят бариерите, като се присъединят към полицията в своя щат. Голяма роля играе и Джанви Капур. Всички трима актьори, заедно с Гхайван и продуцента Карън Джохар, бяха бурно аплодирани на премиерата.
Любопитното е, че като изпълнителен продуцент към проекта се присъединява и Мартин Скорсезе – за пръв път подкрепяйки съвременен индийски филм. Скорсезе заявява, че още през 2015 г. е харесал "Masaan" и новият филм му се е сторил културно и емоционално значим.
Гхайван, който е роден в далитско семейство, признава, че въпреки успеха си, винаги е усещал тежестта на своя произход. Филмът е личен за него не само поради социалните теми, но и заради приятелството между героите – отразяващо собственото му детство в Хайдерабад и близкото му приятелство с мюсюлманче.
"Homebound" впечатлява с топлата си кинематография, заснета в селския Север на Индия, с фино вплетената реалност и художествена измислица.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.