С въвеждането на еврото цената на полицата, която виждат клиентите, в продължение на една година ще бъде първо в лева и евро, а след това само в евро. Самата цена няма да се промени. От застрахователния сектор сме приели правила, които са публикувани на всички сайтове на дружествата. Всички застрахователи твърдят, че ще третират своите потребители коректно и по никакъв начин няма да променят цените заради смяната на валутата. Това каза генералният секретар на Асоциацията на българските застрахователи Нина Колчакова в студиото на "България сутрин".
Тя уточни, че цените на полиците се влияят от съвсем различни неща.
"България е страната с най-евтини имуществени застраховки в цяла Европа. Всяко домакинство може да си позволи да си застрахова покрива над главата, като най-евтините започват от 50 лв. и те покриват дребни ремонти. Стигаме до застраховки от по 200-300 лв., които покриват много по-големи рискове - кражба, земетресение. Вноската е годишна, тя е по-малка от застраховката на колата. 20-30% от колите са с каско, което е много по-скъпо", допълни Колчакова в ефира на Bulgaria ON AIR.
По думите ѝ в имущественото застраховане наблюдаваме бавно и плавно повишаване на цените.
"През пролетта и есента хората виждат цели населени места, които са пометени - дали ще е от пороен дъжд, дали ще е от преливане на река, градушка. Урагани и тайфуни, които не са обичайни са нашите ширини, също се наблюдават. Загубите, които се понасят, би трябвало да се носят от застрахователния сектор, защото на него това му е функцията, но в България 10% от имотите са застраховани. Всички останали загуби си ги носят домакинствата, държавата, общините", коментира гостът.
Често хората не застраховат имуществото, защото разчитат на държавата.
Хората вярват, че на тях няма да им се случи
"Хората, които претърпяха пълна загуба на имота си, още живеят във фургони. Това ли е помощта? Застрахователят плаща сумата, за която си се застраховал. Хората, които са се застраховали, са си построили нови къщи и са забравили вече. Второто, което казват, е: "На мен няма да ми се случи, да чукна на дърво". Този мит отшумява, като виждаме как всеки ден се случва нещо, особено Южна Европа е страшно засегната. Климатът много се промени и "на мен няма да ми се случи" не е валидно. Неудовлетворението на потребителите идва от несбъдване на техните очаквания", подчерта Колчакова.
Тя апелира хората да задават спокойно въпросите си при сключване на застраховка.
"За да бъдете удовлетворени от вашата застраховка, трябва да сте сключили застраховка за това, което искате. Не избирайте най-евтината, поинтересувайте се защо тя е по-евтина от другите", добави генералният секретар на Асоциацията на българските застрахователи.
Очаквайте видео с целия разговор
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.