Галерия Синтезис представя изложбата „Panigiria“ на един от най-значимите гръцки фотографи – Джон Демос. Реализирана между средата на 70-те и началото на 90-те години, серията е представяна в музеи и на фестивали, като Rencontres d’Arles във Франция и The Photographer’s Gallery в Лондон. Тази изложба, създадена специално за галерия Синтезис, включва над 50 фотографии, отпечатани в Принт център ФотоСинтезис чрез технология за черно-бял печат - Пиезография, под контрола на автора.
„От зората на човечеството идентичността на една общност и мястото, на което тя принадлежи, са неразривно свързани с ритуални действия. Гръцката „панигирия“ – празненство с пируване и танци в чест на светец – е пряк наследник на тези древни ритуали. Обект на фотографиите на Демос в тази серия е по-специално панигирията в Загори – група малки планински села в Епир, Северозападна Гърция.
Понякога дългите експонации на Демос превръщат танците в абстрактна мъгла, обединявайки бавно движещата се група в ярък ореол, обгръщащ музикантите под дървото в църковния двор – обстановка, резонираща с онези най-ранни времена преди появата на архитектурата, когато дърветата са маркирали свещеното място за ритуалите на човечеството.
Друг път, използвайки кратка експонация, Демос улавя отделни танцьори и музиканти, чиито мигове на празничен възторг превръща в интензивни композиции, които напомнят на маниеристични картини на агония и екстаз“ пише Александра Стара в послеслова на предстоящата книга на Джон Демос „Panigiria“.
ЗА АВТОРА
Джон Демос е роден в Солун, Гърция през 1944 г. Завършва история на изку- ството и получава магистърска степен по изящни изкуства от University of Chicago през 1969 г. След като се завръща в Гърция, преподава фотография в Doxiades Institute и история на изкуството в American Academy в Атина.
През 1976 г. публикува първия си фотографски проект със заглавието „The Greece That is Passing.” Заедно с четирима други фотографи основава и ръководи Атинския център за фотография. През 1986 г. със съпругата си Бернардин основава агенция „Apeiron Photos”, която представлява „Magnum“ и други значими фотографски агенции в Гърция.
Между 1996 и 1999 г. Джон Демос е назначен от Министерството на културата за директор на „Photographic Center of Skopelos” – докато е на тази позиция той организира изложби и създава Международен фотографски фестивал. Гръцкото издателство „Apeiron“ става член на „European Publishers Award for Photography“. Междувременно той се отдава на следващия си фотографски проект, посветен на темата за вярата – кулминацията му е издаването на книгата „Shadows of Silence“ през 2002 г. По-късно тази негова работа е представена в Европа, Аржентина и Китай, както и в Хюстън и в Москва.
През 2000 г. той създава новия Изложбен център „Rizarios“ в Монодендри, Епир. През 2008 г. е куратор на голямата ретроспективна изложба на Йозеф Куделка в Музея Benaki. По същото време издателство Actes Sud публикува неговата работа от 1990–1991 г. под заглавието „Albania... On the Cusp of Change“. Както цветните фотографии от Албания, така и черно-бялата му серия „Shadows of Silence“ са представени на Международния фотографски фестивал в Арл, Франция, през 2008 г. Последният му 20-годишен проект, посветен на дърветата, озаглавен „Pnoe Dendron“, получава най-високото отличие през 2022 г. от Международния фотофестивал в Ping Yao, Китай, и от града Ping Yao. Фотографии на Джон Демос са представяни на международни фестивали,в музеи и галерии. Неговата работа е част от значими колекции, сред които тези на Националната библиотека на Франция, Maison Européenne de la Photographie и центъра „Помпиду“ в Париж, Центъра за модерно изкуство „Gulbenkian“ в Португалия, Tokyo Metropolitan Museum of Photography, Art Institute of Chicago и Музея за изящни изкуства в Хюстън, както и в частни колекции.
Това е третата изложба на Джон Демос в галерия Синтезис. През 2014 г. той показва един от най-известните си проекти – „Shadow of Silence”, през 2018 г. гостува със серията „Albania on the edge of change“ (1990 – 1991 г.), а през 2019 г. с проекта „Pnoe Dendron“.
Фотографът отговори специално на въпросите ни по повод настоящата си изложба, която можете да видите до 11 октомври 2025 г.
Какво е мястото на вашата жена Бернардин в живота ви?
Тя е една от най-важните личности в живота ми, да не кажа най-важната. Тя винаги ми е подкрепяла в творческата ми работа и във всичко, с което се занимавам. Важно е да се отбележи, че тя беше куратор на моите изложби. Сега работим заедно в подготовката на дизайн за нови книги.
Как изглежда Гърция през вашия обектив?
Това може да стане известно след година, две, защото аз подготвям друга книга, която ще се казва „Гърците“ или „В Гърция“ (Елади). Този труд покрива работата ми 55 години назад.
Кои са темите, които засягате и дълбоко ви вълнуват?
Човечността. Опитвам се да се фокусирам върху това да бъда човечен. Да разкрия този аспект от човешката природа в много трагични ситуации.
Колко време ви е необходимо за да постигнете перфектния кадър?
Милиони в секунда. Това е най-брилянтното. Но въпросът е в това, че понякога си готов за ситуация, в която попадаш и проследяваш случващото си. Като фотограф трябва да имаш много плавно движение. Да се движиш насам-натам. Да бъдеш подготвен за следващия момент. Защото фотографа документира момента, който идва. Преди да натиснеш бутона, ти виждаш какво предстои да са случи, каква ще бъде експресивността, каква ще е осветеността. И когато натиснеш бутона, го документираш.
Как ще запомните „Панигирия“, което е предмет на настоящата ви изложба?
Това беше много напрегнат период, когато ние живеехме в Загори. Улавях моментите на танцуване и на изразяване на хората на нещо не толкова концептуално, колкото философско изследване. Движението на хора може да се окаже като дим, не материя, а дух. Така че тази идея за светлина през камерата създава нещо, което не съществува в нашите очи, но камерата го задържа и почти има духовен израз.
Каква е технологията на печат, която използвате?
В тази конкретна изложба ние използвахме пиезография, в която принтирахме изображенията и търсихме не напълно черно, а по-топла тоналност за изображенията. Фотосинтезис имат класен принтер, с голямо качество. Работих много добре със Злати Попов.
Какво искате да изразите с използването на дълги или къси експонации в изложбата си?
Те са различни в различните случаи, в различните снимки. В моята реч аз изтъкнах, че в отделните случаи се концентрирам върху социалните връзки между хората. Понякога са музикални отношения, понякога са по-абстрактни концепции. Това е широк спектър от вариации в 50-те фотографии изложени тук. Това също така е дълъг период от време.
Това е Вашата четвърта изложба във Фотосинтезис. Как определяте българската публика?
Ентусиазирана, защото всеки път, когато имам изложба имам много добър отклик и това е една от причините, поради които искам да се връщам отново и да показвам нови творби.
Вие планирате отново да се върнете в България през октомври, тази година. Каква е причината за вашето посещение?
Те ме поканиха да дойда и да говоря със студенти и фотографи и да им покажа галерията, която създадох, с която представлявам много агенции в Гърция. Работя с много вестници, списания и в рекламата. Също така създадох издателска къща, в която издавам фотографски книги. Това, което ще направя през октомври е да говоря за 10-те книги, които дарих на галерията на Фотосинтезис от самото начало.
Какво е голямо предизвикателство за вас, нещо, което все още не сте постигнал?
В момента аз работя върху обстойна ретроспективна изложба, която ще обхваща цялата ми фотографска кариера до момента. Имам вече пет пътуващи изложби, които са обиколили света - от Китай, през Франция, Чикаго, Хюстън, през цяла Европа, до Мексико. Предвижда се изложбата да бъде в някои от най-значимите музеи в Гърция като Бенаки.
Автор: Десислава Томова
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Ръстовете на Wall Street поведоха нагоре и азиатските пазари
Reddit оспорва забраната на Австралия за достъп на тийнейджърите до социални мрежи
Народното събрание гласува оставката на правителството
Британската икономика неочаквано се е свила преди обявяването на новия бюджет
Водещ германски синдикат не иска Dassault в проекта за общ европейски изтребител
Руската централна банка завежда арбитраж в Москва срещу Euroclear заради замразените ѝ активи
Оставиха в ареста брутален насилник: "Ще те залеят с киселина, ще те газя с колата"
27 пъти е променян Изборният кодекс - задава ли се криза с машинното гласуване?
Студентите подкрепиха протестите, сега парите за стипендии и общежития са застрашени
Депутатите приеха оставката на кабинета "Желязков" с пълно мнозинство
Младите протестираха активно, но ще гласуват ли на следващите избори?
Ердоган: Турция е водещ посредник за край на войните
Арне Слот на среща с Мо по-късно днес
Реал Мадрид постави ултиматум на Винисиус Жуниор
Добра ли е за Левски: Огромен удар по Мустафа Сангаре
Ново развитие по драмата със Салах
Треньорът на ПАОК: Срещу Лудогорец загубихме две точки
Психология на промяната – как да преодолеем самосаботажа
Експерт по женско здраве: 3 добавки, без които не може жената след 40
Класически рецепти за Игнажден
Австралийското комедийно трио SOOSHI MANGO за първи път в България на 19 юни 2026
Изберете ангелско число и вижте посланието от коледния ангел
Маникюри в цвета на 2026 Cloud Dancer (+Снимки)
Марков плаши: Със Соросоидно правителство Бургас и Варна може "да изядат" по една-две ракети
С 227 гласа "за" Народното събрание одобри оставката на кабинета "Желязков"
Украйна може да изтегли войските си от източните региони на Донбас
Варна ще кандидатства за подкрепа при повишаване на капацитета за реакция при бедствия
Първан Симеонов: Големият въпрос сега е какви ще са ходовете на Румен Радев
"Възраждане" ще настояват влизането ни в Еврозоната да се отложи с година
Рекорд: Китай изстреля три ракети в Космоса за един ден
Обясниха причината за двойната опашка на кометата 3I/ATLAS
Неизвестна болест унищожава морските таралежи от вида Diadema africanum
Hungry Hippo: Rocket Lab тества ракета Neutron (снимки)
Китай пуска най-големия в света суперкомпютър с изкуствен интелект
Открит е енергиен източник, който може да захранва цялата планета