Цветът на очите има пряка връзка с риска от развитие на някои кожни заболявания, смятат учени.
Резултати от проучване показват, че хората със сини очи са по-малко предразположени към развитие на витилиго, а тези с кафяви очи са по-малко застрашени от най-опасната форма на рак на кожата – меланом.
От генетична гледна точка витилиго и меланом са противоположни, казва изследователят д-р Ричард Шприц от Училището по медицина на Университета на Колорадо. Според експерта едни и същи генетични вариации при определени хора повишават риска от витилиго, а при други намаляват опасността от кожен рак, както и обратното.
Витилиго е автоимунно заболяване, при което организмът атакува здравите пигментни клетки. Установено е, че то повишава риска от развитие на други автоимунни заболявания, като диабет тип 1, ревматоиден артрит, лупус и др.
За целите на проучването учените анализират гените, свързани с витилиго, при над 3000 души с кожни проблеми.
Експертите идентифицират 13 нови гени, които предразполагат към витилиго.
Резултатите показват, че заболяването е по-малко разпространено при хора със сини очи, а на по-висок риск от заболяването са изложени тъмнооките. Оказва се, че от страдащите от кожното заболяване, само 27% са синеоки, 43% са с кафяви очи, а 30% със зелени или лешникови очи.
Според изследователите витилигото е причинено от мутацията на някои гени, което обаче предпазва от развитие на меланом.
Резултатите са публикувани в сп. Nature Genetics.

Китай бърза да обезвреди тиктакаща бомба със закъснител за имотния пазар
ЕС все още няма емисар, който да участва в преговори с Русия за Украйна
Тръмп иска да засили икономическия натиск върху Иран, какви са вариантите му?
Кадър на деня за 16 август
АЕЦ "Козлодуй" работи без промяна в графика, предприети са мерки заради ниското ниво на Дунав
Спортните залози набират популярност в плановете за забогатяване на поколение Z
Рецепта за точени питки с масло на тиган
Централна емисия
Проституция, трафик на хора: Трима мъже от престъпната група в Новачене остават в ареста
10 от ЦСКА попиляха Ботев Враца и си вдигнаха самочувствието за ОФИ
ЦСКА – Ботев Враца 5:0
Респектиращо! АЕК плаши Левски с нов от Ла Лига
Звезда на ПСЖ вдигна сватба с гореща моделка + СНИМКИ
Роналдо шокира: Кристиано ще спира с футбола
Тотнъм отряза Ювентус
Дневен хороскоп за 17 август, понеделник
Седмичен хороскоп за 17 - 23 август: Емоции за Лъва
От една мечта до собствен бранд – историята на Силвия и Studio REFORMER Vibe
5 насекоми, които са полезни за градината
Седмична таро прогноза за 17 - 23 август
Късмет за 3 зодии в седмицата от 17 до 23 август 2026
Отити при децата през лятото – рискови групи, профилактика и клинични особености
УМБАЛ „Лозенец“ представя преживелищни подходи в психотерапията
Билки-репеленти срещу насекоми
Първа двойна трансплантация у нас: Лекари от ВМА присадиха черен дроб и бъбрек
МЗ намали заплатите на директорите на държавни болници
ББА поиска анализ и обществен дебат преди административната реформа в здравната система
Езиковата мрежа на мозъка е по-голяма, отколкото се смяташе, откриха учени
ЦИК: Машините, на които ще гласуваме през октомври, са с изтекла гаранция
Портних: Дори картинките не са на Коцев. Ние му ги оставихме. Той просто ги наследи.
Златен медал: Стилияна Николова е световна шампионка на бухалки
На 28 юли 2061 човечеството ще види Халеевата комета
През това лято във Варненска област данъчните са разкрили над 250 нарушения на търговци