Американски учени предложиха две нови хипотези, за да обяснят защо стресираните хора по-често получават инфаркт или инсулт в сравнение с другите хора, съобщи Франс прес.
Двете хипотези са въз основа на неотдавнашни изследвания. Резултатите от тях сочат, че хроничният стрес влияе върху имунната система, като увеличава броя на белите кръвни телца и възпалението на атеромната плака в артериите.
Белите кръвни телца играят ключова роля в борбата с инфекциите. "Когато обаче са в излишък или не се намират на подходящото място, белите кръвни телца могат да имат вреден ефект", отбеляза един от авторите на изследването Матиас Нарендорф от Харвардския медицински институт в Бостън.
Атеромната плака представлява постепенно натрупване на мастни отлагания върху вътрешните стени на артериите, които в края на краищата се втвърдяват и свиват. Когато се откъсне от стените на артериите, плаката може да формира съсиреци, които да предизвикат инфаркт или инсулт.
Ново изследване обхванало 29-има медици от спешно отделение на болница. Кръвни проби им били взети на работното място и докато са в отпуск. Участниците отговорили също на въпроси, свързани със стреса. Като сравнили кръвните проби, учените установили, че стресът активира стволови клетки на костния мозък, предизвиквайки свръхпроизводство на бели кръвни телца. Излишъкът от бели кръвни телца водел до слепването им по вътрешните стени на артериите, усилвайки възпалението на атеромната плака и формирайки съсиреци.
Резултатите от изследването са публикувани в Nature Medicine.
Друго ново изследване пък разглежда ролята на бактерии за откъсването на плаката от вътрешните стени на артериите. Според Дейвид Дейвис от университета в Бингхамптън, Ню Йорк, стресът освобождава хормони, които атакуват нещо като защитен филм във вътрешността на артериите. Този биофилм слепва бактерии. Когато получат молекулярен сигнал, те се освобождават, отделяйки ензими, които могат да дестабилизират атеромната плака.
За да стигнат до тези заключения, учените отгледали различни видове бактерии, след като ги взели от каротидни артерии и го подложилина ефекта на хормона на стреса норепинефрин. Оказало се, че най-малко една от бактериите - Pseudomonas aeruginosa, е в състояние да разгради биофилма. Резултатите от второто изследване са публикувани в mBio.
(БТА)
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
САЩ очакват нарушените доставки на петрол от войната в Иран да продължат до 2027 г.
Близо 83 млн. евро ще бъдат инвестирани от бизнеса в зелени технологии
Super Micro прогнозира силни годишни приходи благодарение на центровете за данни
Петролът продължава да поскъпва заради съмнения около сделката за Ормузкия проток*
Нови атаки срещу корабоплаването в Близкия изток подкопават надеждите за примирие
В Германия обсъждат превантивни удари по руски производители на дронове, Новоросийск гори
Демерджиев сезира главния прокурор за разследването на строителството на пътя Монтана - Видин
Пълно слънчево затъмнение днес: Къде и кога ще се вижда в България
Пожарът в Харманли е локализиран, огънят е засегнал около 1300 декара
Слънчевото затъмнение преобръща живота на 4 зодии на 12 август 2026
Славия пусна Илиян Стефанов без пари в израелски слабак
Бат' Венци: Ще се съобразя с Левски, ако искат да отложим мача
Горчилка за Левски: Двама титуляри са аут за АЕК!
Това не е сън! Левски пише нова Синя приказка
ЦСКА поздрави легендата си: Димитър Якимов на 85!
Ясно е коя телевизия ще излъчва мачовете между Левски и АЕК
10 неща, за които да спрете да се тревожите
Италиански орехов сладкиш с 3 съставки
На кой пръст се носят пръстените за усилване на положителната енергия?
Как да поискате повишение на заплатата - 7 трика, които работят
Нумерологична прогноза за 12 август
Таро карта за 12 август, сряда - Двойка чаши
Как да се справим с кератоза пиларис?
Колко ниско трябва да бъде кръвното налягане след 80-годишна възраст?
Защо при топлинен удар се появяват едновременно тромбози и кървене?
Антиоксидантен парадокс и реалната полза от антиоксидантите
Как децата говорят за стреса показва потенциален риск за психичното здраве
Планетарната диета влияе благоприятно върху мозъчното здраве и задържа младостта
Засякоха пиян с мотопед без регистрация във Варненско
Цветан Цеков: Ако държавата не реагира спешно, българските плодове и зеленчуци отиват в Червената книга
Заради замърсяване с отходни води затварят плаж в Свети Влас за един ден
Адвокат Марковски: Всеки един от петимата има участие към убийството на Георги
Над 80% от глобите за средна скорост вече са събрани
45-годишен мъж от Варна е задържан за сексуално посегателство над непълнолетен в Софийско