Изтребителят МиГ-29, управляван от майор Валентин Терзиев, най-вероятно се е взривил, преди да падне в Черно море. Това е версията, по която работи разследването, след като останки от самолета бяха открити да се носят в морето на 11 км югоизточно от Шабла, пише „24 часа“. От четвъртък към откритите предмети се прибавиха и останки, определени от началника на отбраната адмирал Емил Ефтимов като “биологичен материал”.
Снощи майор Валентин Терзиев бе официално обявен за загинал.
След като е намерен биологичен материал, е възможно самолетът да се е взривил над водата, а не да се е забил в морето заради грешка или объркване на пилота, коментираха авиатори.
МиГ-29, управляван от майор Валентин Терзиев от авиобаза “Граф Игнатиево”, изчезна в нощта на вторник срещу сряда над Черно море. Изтребителят е изпълнявал мисия за нощни стрелби над морето и е изчезнал внезапно от радарите, след като е поразил целта си, стана ясно в сряда. Самолетът е загубил и радиовръзка.
“Открит е биологичен материал сред останките от падналия на 9 юни във водите на Черно море военен самолет МиГ-29, който е предоставен за ДНК експертиза”, съобщи в четвъртък адмирал Ефтимов. Ден по-рано военните съобщиха и че са открили спасителната жилетка на пилота. Сигурно било и че майор Терзиев не е катапултирал преди катастрофата, защото е щяло да има радиосигнал.
Ако взривът е станал във въздуха, за каквото говорят разпръснатите останки и откритият биологичен материал, много вероятно причината да е в дефект на ракетата, закачена за крилото на самолета, обясниха летци.
Вече е имало случаи, когато при изстрелване ракетата не се откача от крилото, а остава закачена за самолета. Тогава двигателят ѝ, който е барутен, прогарял крилото или водел до взрив.
Като версия още в сряда се появи и възможността изтребителят да е бил поразен от ПВО, тъй като учението “Шабла 2021”, в което е участвал майор Терзиев, включваше и стрелби. Според експерти, с които разговаря “24 часа”, тази версия била изключително малко вероятна.
Ако изтребителят се е блъснал във водата, тялото трябваше да остане здраво и завързано за седалката, аргументираха се експертите.
“Каквото и да говорим, човека го няма, а грешките са много”, смятат дългогодишни специалисти и авиатори.
Втората теза според тях за инцидента е, че повече от 30 г. не е провеждана парашутна подготовка над море и не е оттренирано технологично катапултиране над вода. Особено когато летецът вижда, че навлиза в морето. Тогава той даже трябвало да се освободи от парашута, като махне презрамките, които го държат за пилотската седалка. В противен случай, като се навлажни парашутът, ставал като котва и летецът не можел да изплува.
Пита се дали е имало допълнителни радари освен дежурните по график. “Примерно, от 12 през нощта до 2,00 ч дежури еди-кой си радар над Братово, друг над Плевен и т.н. Те формират радиолокационно поле. Като минава самолет през това поле, той се вижда на екрана и щурманите вземат решение, ако има наши самолети във въздуха, какво да правят. Въпросът е дали към нормалния дежурен радар, който е работил по това време, са били включени по заповед допълнителни, за да осигуряват стрелбите в Шабла”, пита опитен авиоинженер.
Тези въпроси чакат отговори, смята той. Важно било да се знае дали тези радари са трикоординатни, които измерват широчина, дължина и височина. Без тях не можело да се засече бързото падане на мишената над морето.
Отговори дължали и наземните специалисти, тъй като управлението на самолета става от команден пункт, в който стоят диспечери. Те имат пред себе си изнесени екрани от радар и наблюдават къде е изтребителят, имат пряка връзка с летеца и го насочват.
“Големият въпрос е управлението на полета от земята - какво е било, кой го е правил, въз основа на информацията от кой радар”, допълват експерти. И посочват, че по принцип на Запад, когато се правят такива полети, се осигуряват от три самолета. Единият пускал мишената, оттеглял се настрани и играел ролята на контрол - заснемал всичко. Вторият удрял мишената, а третият бил наблюдаващ, спасителен и насочващ. Ако нещо не е наред, той предупреждавал стрелящия да не го прави.
Всичко, каквото е правил майор Терзиев, било тренирано често и многократно в българската авиация преди. А в последните години било загърбено с оправданието за финансов недостиг.
Издирването на останки от самолета продължи и през целия ден в четвъртък. Бяха открити и още две следи, където се налагало допълнително проучване, разясни адмирал Ефтимов. Основната цел на операцията обаче вече е намирането на черната кутия, стана ясно от изказването му.
“Действията ни се насочват най-вече към намиране на черната кутия на самолета. Това е ключов момент, за да може да се анализират причините и да може да продължи плановата летателна дейност на изтребителната авиация на Българската армия”, поясни адмиралът. Военните се надяват да успеят да намерят кутията до 4 дни, за да не бъде унищожена информацията.

Ердоган и Путин има на какво да научат Запада
IPhone Air - маркетингов хит, но провал в продажбите
Потребителите усещат затруднения на бензиностанциите, докато Русия стимулира бума на рафинирането на петрол
Кадър на деня за 15 ноември
Докато търговията с технологични акции се пропуква, инвеститорите на дребно усещат натиск
Търпеливостта на Федералния резерв признава каква е реалността
Гърция осъди мигранти за нападение на полицаи недалеч от границата с България
Централна емисия
Руска атака уби съпругата на първата жертва от атомната авария в Чернобил
Доган е почетен председател на АПС, ще има четирима съпредседатели
България ще иска нова дерогация за "Лукойл", ако Русия не спре войната
Централна прогноза
Огромна радост за Карлос Насар! Ето тази новина чакаше големият шампион
Керкез забрави ЦСКА: Душан бързо си намери нов отбор
Казахстан изненада Белгия
Майк Тайсън посочи най-добрия боксьор на планетата
НА ЖИВО: Турция – България 1:0
Синер премаза Де Минор и е на финал в Торино
Дневен хороскоп за 16 ноември, неделя
10 подправки, които да отглеждате във вода
Есенни съвети за по-добро здраве: три ключови фактора
Масаж с рициново масло помага при перименопауза
Любовен хороскоп за 17 – 23 ноември
Сериалът „Мамник“ тръгва скоро по Bulgaria ON AIR и БНТ
Планинските спасители набират стажанти
38 пияни или дрогирани шофьори спипа КАТ за ден
Какво време ни очаква в неделя?
Черно море спечели Малкото дерби на Варна
Разясниха правата на гимназисти от Варна, свързани с престъпления по транспорта
Желязков натиска Румъния за нови мостове през Дунав
Телескопът James Webb изготви първия „метеорологичен доклад“ за екзопланета
Да „паднеш“ върху Слънцето: впечатляващият кадър на Андрю Маккарти
Уникална мозаечна игрална дъска на маите е открита в Гватемала
Кометата C/2025 K1 (ATLAS) се разпадна на три части след преминаване край Слънцето
Вселената става по-студена и „безжизнена“
Екипажът на „Шънчжоу-20“ се върна на Земята