IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec Megavselena.bg
BGONAIR Live

Голяма част от търговците по родните сергии не са обозначили цените си в евро

Двойното обозначение на цените в лева и евро плавно навлиза по пазарите

Снимка: БГНЕС

Снимка: БГНЕС

Двойното обозначение на цените в лева и евро, както изисква Закона за въвеждане на еврото, плавно навлиза и по пазарите у нас.

Репортерска проверка показа, по сергиите с плодове и зеленчуци на два от столичните пазари - най-големият - Женския, и на Красно село, продавачите, които са обозначили цените на стоките с в евро, се броят на пръстите на едната ръка, съобщава БГНЕС. 

Според Закона за въвеждане на еврото, до 8 октомври 2025 г. търговците в България трябва да са готови с пълното въвеждане на двойно етикетиране на цените. Това важи и за издаваните касови бележки. Законът допуска изключение от задължението за двойно обозначаване, но само в определени сектори, и само за определено време, като ще е най-късно до 1 януари 2026 г.

До 31 октомври таксиметровите шофьори трябва да включат и двете валути в тарифите си.

От края на следващата седмица - 8 август, влизат в сила новите държавни механизми за наблюдение на цените, които целят да ограничат спекулата. Тези механизми ще са в сила в разстояние на две години. 

Търговците, които не могат да обосноват ръста на цените със специфични икономически фактори, ще бъдат значително санкционирани. Глобите за юридически лица и еднолични търговци започват от 5000 лв. и достигат до 100 000 лв., а при повторно нарушение – от 10 000 до 200 000 лева. За обекти с годишен оборот над 50 милиона лв. санкцията може да бъде процент от оборота - 0,5% при първо нарушение и до 1% при повторно, но не повече от 1 милион лева.

Големите търговски вериги подлежат на допълнителни регулации и изисквания. Всички магазини с годишен оборот над 10 милиона лева ще бъдат длъжни да публикуват всекидневно до 7 ч. сутринта ценови листи на своите интернет страници. Списъците трябва да съдържат детайлна информация: име на продукта, марка, нетно количество, продажна цена, категория, данни за намаленията, срокове на промоциите, референтна цена преди намалението, както и процентната разлика. 

Законът допуска повишение на цените само при определени конкретни фактори, които са външни за търговеца, предоставящ стоки и услуги на потребители, документируеми промени в разходите по производство, доставка, съхранение и продажба, както и нормативни промени, извънредни обстоятелства - форсмажор, и други фактори, които имат пряко и съществено отражение върху себестойността. 

Законът за въвеждане на еврото дефинира и определени стоки и услуги като такива от първа необходимост - това са хляб, мляко, яйца, електроенергия, вода, парно и медикаменти по лекарско предписание. При поскъпване /Законът, обаче, не регламентира точно колко би било това "значително поскъпване"/ на цените на тези продукти, Министерският съвет ще има право да предприема временни мерки за намеса, без предварително одобрение от Народното събрание, пише БГНЕС.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Лев и евро
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата