В черноморската риба няма натрупвания на химикали, а нивата на полезните омега 3 киселини са много добри, каза днес проф.Мона Станчева от Варненския медицински университет. Тя представи резултатите от дългогодишни проучвания върху морските обитатели пред участниците в национален форум с международно участие "Море и здраве". Конференцията е част от инициативите на университета, посветени на Международния ден на морето 20 май.
Варненските учени са изследвали 10 от най-популярните видове риби, срещани в български води, сред които цаца, калкан, зарган, сафрид, кая. Те може да не са сьомга, но имат високо съдържание на омега 3 киселини, което ги прави изключително полезна храна, посочи Станчева. По думите й в университетската лаборатория са направили и щателен анализ за съдържанието на устойчиви органични замърсители в рибите.
Химикали са открити във всички видове, но концентрацията е много ниска или изобщо няма вредни вещества. Единственото изключение е карагьозът и сега ще бъдат направени специални изследвания на какво се дължи това, посочи Станчева. По думите й не е изключено замърсяването при тази риба да е по-голямо, тъй като тя хвърля хайвера си в Дунав, а после живее в морето.
Д-р Дарина Найденова допълни, че най-полезната риба е морската и океанската. По думите й за разлика от сладководните видове, при тях има по-високо съдържание на омега 3 и витамин D. Найденова посочи, че риба трябва да се консумира поне два пъти седмично, като бременните жени и малките деца трябва да избягват хищните видове, тъй като при тях има риск да се замърсени с метилживак. Според учените водните същества не трябва да се подлагат на голяма термична обработка и е най-добре да се пекат на скара или на фурна.
Найденова представи и резултатите от проучване за консумацията на риба, според което хората над 60 години ядат този вид храна много по-често от младите. По думите й близо 50 на сто от младите хапват риба максимум 1-2 пъти месечно.
(БТА)

Проблемът на Tesla с AI е противоположен на този при Big Tech – недостатъчно разходи
Тръмп може да се откаже от ядрена сделка - Иран едва ли ще сглоби бомба в неговия мандат
Китай прокарва червени линии за икономическия си модел преди търговски преговори със САЩ и ЕС
Мерките на Румъния повишиха нивото на Дунав около АЕЦ "Черна вода" с 4 см
Горещите фондови пазари в Европа наелектризират инвеститорите
Върховният съд на САЩ тихомълком уби независимостта на борсовия регулатор
Хороскоп за 10 август: Важни решения и нови възможности
Тези професии могат да влошат сколиозата: Кои са първите симптоми
Може ли климатикът да ни разболее: Митове VS факти
Магнитни бури: Митове и факти за влиянието им върху здравето
Шест минути стигнаха на "Лудогорец" за обрат срещу "Черно море", "моряците" потрепериха в края
Спортът по телевизията днес, 10 август
Мачовете по телевизията днес, 10 август
ЦСКА набра страшна скорост и разби Септември с 3:0
Лудогорец обърна Черно море в голово шоу
Мората се маха от Европа
Астън Вила ще пазарува от Байерн Мюнхен
Таро карта за 10 август, понеделник - Тройка пентакли
Дневен хороскоп за 10 август, понеделник
Седмичен хороскоп за 10 - 16 август: Пари за Близнаците
Новолуние и пълно слънчево затъмнение в Лъв на 12 август: Очакват ни трансформации
Kекс с банани, шоколад и орехи
Седмична таро прогноза за 10 - 16 август
Топлинен удар и дехидратация при кърмачета: какво трябва да знаят родителите
Кървене след секс – трябва ли да се притесняваме?
Почти половината бебета по света са изключително кърмени през първите шест месеца
Как се променят костите с напредване на възрастта?
Десет пострадали с тротинетки потърсиха помощ в „Пирогов“ само за денонощие
Най-честите грешки, които правим при използването на слънцезащита
Илиан Илиев: Трудно мога да си обясня този срив за 8 минути
Черно море загуби с 2:3 от Лудогорец във Варна
Туристи масово отменят пътувания заради пониженото ниво на Дунав
Цената на електроенергията за бизнеса утре ще бъде 135,22 евро за мегаватчас
Планинарите искат по-малко коли, почистени пътеки и по-лесен достъп на Витоша
Папа Лъв XIV отново призова за край на войната в Украйна