Над 1500 лева заплата вземат професионалните шофьори у нас, но браншът изпитва сериозен дефицит на кадри, алармираха от транспортните фирми. Около 1500 лева е възнаграждението и на водачите в градския транспорт, но и там проблемът стои с пълна сила.
В същото време тираджиите, които работят зад граница, получават най-малко 3000 лв. Заради липсата на шофьори голяма част от превозвачите започват да намаляват оборотите си, защото имат камиони, но няма кой да ги кара.
Търсенето е много голямо, като според Миролюб Столарски, председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ), само за транспортни фирми, регистрирани в София, са нужни около 3000 шофьори. За цялата страна се търсят 5000-6000 шофьори, като в тях влизат и тираджиите, и водачите на автобуси за междуградски превози и градски транспорт.
Според Столарски обаче заплатата не е водещ фактор за липсващите кадри. Една от основните причини за липсата на кадри е, че средната възраст на професионалните водачи е много висока - около 50 години.
След 10 години няма да има шофьори у нас, смята Миролюб Столарски. По думите му причината за това е, че няма подготовка и повечето от действащите водачи в момента ще са пенсионирани.
Шефът БАСАТ коментира още, че възнагражденията са доста над средното за страната като има дори лекари с по-ниски доходи. Високата първоначална инвестиция в курсове е един от факторите, влияещи на кризата с шофьорите. По данни на превозвачи сумата за обучение може да достигне до 3500 лв.
Браншът обаче е готов да осигури стипендии за желаещи да се квалифицират. Но интерес няма и в училищата да се обучават, категоричен е Столарски пред "Монитор". И допълни, че няма на кой да се плаща, защото няма къде да се учи.
В България работят около 16 хиляди транспортни компании, които имат 65 000 регистрираните камиони. 84% от превозвачите са на мнение, че недостигът на шофьори е най-големият им проблем, сочат още данни от бранша.
Близо 20% ръст в превоза на товари ще се постигне, ако се върне възможността професионални шофьори да се обучават в училище, смятат от Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт. Според отделни фирми от бранша увеличението може да е дори 30 на сто.
Освен това фирмите в сектора са готови да внасят кадри, но процедурата е много тежка. Според превозвачите най-близките възможности за внос на шофьори са бесарабските българи. След протести преди месец се водеха преговори за облекчаване на процедурата, но все още няма конкретни действия по опростяване на правилата.
С проблема "липсващи кадри" се зае преди време и социалното министерство, като пое ангажимент да стартира обучение на шофьори за камиони и автобуси. Очаква се квалификацията да започне от 2017 г., като средства за нея ще се отпускат от бюджета на социалното министерство по Националния план за действия по заетостта. Курсисти ще могат да се обучават за професионални водачи за вътрешни и международни превози както на пътници, така и на товари.
Условието към желаещите да се включат в курса е да имат завършено средно училище и книжка за любители шофьори. Единствената особеност е, че след обучението не може директно да се получи свидетелство за управление, заради което трябва да се полага допълнително изпит за книжка. Но към момента все още няма конкретни дейности в тази посока, информират от бранша.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
След като обяви, че НАТО е в „мозъчна смърт“, Макрон предвижда и края на Г-20
Европа настоява, че има още работа по мирния план на Тръмп за Украйна
Кадър на деня за 22 ноември
Кризата с учителите в Европа няма да се реши само с пари за заплати
ОАЕ планира да инвестира 1 млрд. долара в AI инфраструктура в Африка
Gemini 3 – новият водещ AI модел на Америка, който засенчи конкуренцията
Чист въздух у дома: Практични съвети за премахване на токсини и прах
Рецепта за хрупкави хапки карфиол без пържене
Финансов късмет за 6 китайски зодии на 23 ноември
Антон Станков за Коцев: Раздава се правосъдие чрез мерките за неотклонение
Героят за ЦСКА разкри кое е най-важно за отбора
ЦСКА е жив и гладен! Звярът се върна по-силен!
Нюкасъл шокира Ман Сити
Голям удар по Атлетико Мадрид
Питас профука дузпа, но Годой избухна и ЦСКА обърна инфарктно Ботев при дебюта на Херо
Леден душ на "Анфийлд"! Форест прегази грохналия Ливърпул
Дневен хороскоп за 23 ноември, неделя
Любовен хороскоп за 24 – 30 ноември
Поверия за 24 ноември – Света Екатерина
Често задавани въпроси за първото бебешко легло
МЕГА Черен петък от VITAGOLD! Отстъпки, които не са за изпускане!
Седмична нумерологична прогноза за 24 – 30 ноември
Седмичен хороскоп 24 ноември - 30 ноември 2025
Продадоха златна тоалетна за 12 милиона долара
Загуба за хандбалния Спартак
Украйна и САЩ обсъждат плановете за мир в Женева
Илиев: Не принуждавахме противника да бяга, това ни коства и загубата
Киселова за референдума за еврото: Пак бих постъпила така!
От НАСА предупреждават: Големите американски градове потъват
Пилот на United Airlines: Самолетът бе ударен от космически отпадъци
Съществуването на НЛО „вече не е под въпрос“, твърди американски режисьор
Спорите на мъха оцеляват 9 месеца в космически вакуум
Морските костенурки притежават мистериозна суперсила
Алтернатива на SLS: Blue Origin ще създаде по-мощна версия на ракетата New Glenn