Както може би голяма част от нас вече са чували, електромобилите са много по-ефективни в това да превръщат енергията в скорост. Означава ли това, че в близко бъдеще именно електричка ще се превърне в най-бързия сериен автомобил на планетата? Възможно е.
Стандартен двигател с вътрешно горене превръща близо две трети от енергията на своето гориво в топлина. Половината от нея излиза директно през ауспуха, а другата половина се неутрализира от охладителната система на автомобила.
Електромобилите похабяват много по-малка част от енергията в горивото, защото имат много по-малко движещи се части, които да генерират съпротивление, а и при тях липсват отпадните продукти от горенето.
Означава ли обаче всичко това, че в близко бъдеще именно електромобил ще стане първата серийна кола, която ще счупи бариерата от 300 мили/час или 482 км/ч?
Именно този въпрос разглежда небезизвестният автомобилен гуру в YouTube - Джейсън Фенске. В канала си Engineering Explained той признава, че поне привидно отговорът на въпроса изглежда много прост.
Електромобилите като NIO EP9, който успя да затвори обиколка на “Нюрбургринг” за 6:45 минути, не се нуждаят от обемни, тежки и неособено аеродинамични охадителни системи, които са задължителна част от спортните автомобили с двигател с вътрешно горене.
Оттам може да се направи съвсем естественият извод, че по-добрата аеродинамика води до облекчение за двигателя - с по-малка мощност автомобилът успява да постигне по-ниска скорост.
Теоретично погледнато това означава, че такъв автомобил може по-лесно да премине границата от 480 км/ч, нали така?
Не съвсем.
Фенске обяснява, че електромобилите също се нуждаят от охладителна система, въпреки че не им се налага да се справят с чудовищната топлина, отделяна при горенето на фосилни горива. И докато компонентите по задвижващата система на електрическите коли работят при много по-ниска работна температура спрямо тези на колите с бензинов или дизелов двигател, това ги прави по-трудни за охлаждане.
Звучи неестествено, но всичко зависи от температурата на околния въздух, която в този случай е почти идентична с тази на компонентите, което прави охлаждането им по-трудно.
Трудно е да се даде еднозначен отговор на въпроса може ли кола на ток да е първата серийна машина, преминала бариерата от 480 км/ч. Съществуват прекалено много променливи, но със сигурност е вълнуващо да предположим, че именно електромобилите ще доминират класациите за максимална скорост при серийните коли.
За финал обаче, Фенске казва, че поне в идните години тронът ще се контролира от двигателите с вътрешно горене. Поне докато технологиите не се развият достатъчно.
Вижте видеото с обяснението на Automedia.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Г-20 прие декларация въпреки бойкота на САЩ
Потребителите вече не избират между магазини и онлайн търговия, а искат комбинация от двете
Климатичната среща COP30 завърши със сделка, от която много страни са недоволни
Представители на САЩ, Украйна и ЕС преговарят в Женева по мирния план на Тръмп
Защо Америка печели надпреварата при улавянето на въглерод?
След като обяви, че НАТО е в „мозъчна смърт“, Макрон предвижда и края на Г-20
"Добруджа" измъкна точка от "Локомотив" (Пд) вкъщи
"Провираме се като глисти": Протест пред общината в София заради зоните за паркиране
Ключова седмица за Бюджет 2026: Опозицията готви блокада на входовете на парламента
Бурята "Фина" връхлетя Австралия с 205 км/ч, хидяли домакинства са без ток
Патриарх Даниил: В политически бурното време вечни остават ценностите на вярата
С премиерата на "Андре Шение" в Стара Загора откриха Фестивала на оперното и балетното изкуство
Макларън няма да обжалва наказанието
Добруджа и Локо (Пловдив) поделиха точките
Посрещаме Белгия за Купа "Дейвис"
Първите 10 коли във Вегас са били проверени
Александър Димитров: Победата над Грузия тушира напрежението
Националите до 15 г сразиха и Черна гора
Поверия за 24 ноември – Света Екатерина
Какви промени ви носи новата 2026 според датата на раждане
Седмична таро прогноза за 24 – 30 ноември
20 знака, че някой не обича да помага
Дневен хороскоп за 23 ноември, неделя
Таро карта за 23 ноември, неделя
Няма пряка връзка между цената на пшеницата и тази на хляба
Мъж загина блъснат от Влак край Мездра
Владислав Горанов: ОИК-Варна взе разумно решение за Коцев
Тръмп е с 1,1 млрд. долара по-беден
ИПИ: Варна е пример как образованието дава стимул за развитие
44% от брутната ни заплата през 2026 г. ще отиват за данъци
Изключителни темпове и мащаби на загуба на лед при ледника Хектория
От НАСА предупреждават: Големите американски градове потъват
Пилот на United Airlines: Самолетът бе ударен от космически отпадъци
Съществуването на НЛО „вече не е под въпрос“, твърди американски режисьор
Спорите на мъха оцеляват 9 месеца в космически вакуум
Морските костенурки притежават мистериозна суперсила