Страната ни е сред 28-те членки на ЕС, в които има регистриран ръст в продажбата на хибридни автомобили, показват данни от анализ на Евростат и Асоциацията на производителите на автомобили за 2018 г.
През миналата година у нас са били продадени около 2 100 автомобила с алтернативно задвижване при продадени 1 300 бройки през 2017 г., което е ръст от почти 60 на сто, показва статистиката на АСЕА. Като цяло в ЕС са били продадени около 2 милиона леки коли, класифицирани като електрически автомобили или хибридни електрически автомобили, които могат да бъдат задвижвани в комбинация с бензинов или дизелов двигател плюс електричество.
У нас по последни данни се движат около 800 изцяло електрически коли и над 2 000 хибрида. В момента на пазара у нас 18 различни марки предлагат автомобили с алтернативно задвижване, като цените им варират между 60 000 и 80 000 лева. Според експерти в бранша освен високата цена, една от главните спирачки за развитието на този "транспорт на бъдещето" у нас, е както липсата на достатъчно зарядни станции за електромобилите и хибридните варианти, така и редица други бонуси и отстъпки, предлагани в развитите европейски страни на собствениците на електромобили.
Според експерти България изостава от водещите европейски държави в активното развитие на електроразпределителната инфраструктура, което трябва да обезпечи изграждането на национална мрежа от зарядни електростанции с достатъчна мощност. За това ще са нужни целеви инвестиции в електроразпределителните мрежи в продължение най-малко на 5 - 7 години за минималното разгръщане на високомощни зарядни станции в страната.
Едно от малкото предимства, които ползват собствениците на хибридни автомобили у нас е освобождаването им от общински данък за превозни средства, както и безплатното паркиране в големите градове.
През миналата година в държавите-членки на ЕС са регистрирани 262 милиона автомобила. Около 2 милиона или по-малко от 1 процент от тях са класифицирани като електрически автомобили или хибридни електрически автомобили, които могат да бъдат задвижвани в комбинация с бензинов или дизелов двигател.
Като цяло около 58 на сто от продадените в ЕС автомобили са били задвижвани с бензин, други 36 процента са били дизелови, а останалите са били електрически или хибридни автомобили, отчита статистиката.
Значителен ръст в продажбата на автомобили с алтернативно задвижване е регистриран и в две от съседките ни - в Румъния ръстът е близо 80 на сто - или продадени 3 237 хибрида през 2017 г. - при 5 809 през м.г. В южната ни съседка Гърция ръстът в продажба на хибриди е над 70 на сто - или продадени 2 906 автомобила през 2017 г., при 4 980 през м. г.
Други страни в ЕС с бързо преминаване към алтернативни автомобили са още Норвегия, Швеция, Полша, Финландия, Великобритания и Люксембург, където освен финансови облекчения за собствениците им, са осигурени и достатъчно на брой зарядни станции за електромобилите.
Очаква се през 2020 г. в ЕС да има мрежа от минимум 800 000 зарядни станции за коли на ток, като към момента техният брой варира около 20 000, като за целта са предвидени близо 10 млрд. евро, които ще бъдат инвестирани в европейски мрежи за зареждане на коли с ток вместо с дизел и бензин.
През следващите 10 години се очаква стремителен ръст на електрическите превозни средства в Европа - до 2030 г. водещите индустриални държави в Европа и света ще прекратят вътрешните продажби на автомобили с въглеродни горива, а броят на традиционните автомобили в експлоатация бързо ще намалява.
Масовото навлизане на електромобили в Европейския съюз, което ще започне през следващите 5 години ще доведе до силно поевтиняване на транспортните услуги и строителството и ще предизвика появата на нови технологии, производства и професии, показват анализите на експерти.
Според тях държавите-членки на ЕС, които не успеят да вървят в крак с новите технологии и с тяхното информационно и инфраструктурно обезпечаване, ще търпят значителни търговски загуби и ще са подложени на санкции както заради използването на бензинов и дизелов транспорт, така и заради недостатъчен капацитет на националните мрежи от зарядни станции.
(БТА)
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Картина на Густав Климт бе продадена за рекордните 236,4 млн. долара
Ръстът в запасите на САЩ тласка цената на петрола надолу*
Правителственият самолет "Фалкон" ще бъде продаден на търг - струва скъпо, лети малко
Списъкът с кандидати за активите на „Лукойл“ се разширява с Exxon и Abu Dhabi National Oil Company
Следващият умен ход на AI може да бъде премахването на чатботовете
Западът увеличава помощта си в критичен за Володимир Зеленски момент
"Възраждане": Радев да внесе искане за референдум и ще го подкрепим
Петима туристи загинаха при снежна буря в Чили
Краля започна 23-ия си сезон, но изключи да играе на Олимпиадата
Два от домакините на Мондиал 2026 бият, а третият падна
Робъртсън отдаде почит на Жота след шотландския триумф
Ботев Пд ще има нов спортен директор
Ясни са 42 отбора от участниците на Мондиал 2026
Кюрасао стана най-малката държава, класирала се на Мондиал 2026
Зоотрополис 2 изправя Джуди и Ник пред най-голямото им приключение от 28 ноември в кината
15 фактора, отслабващи имунитета ни
Дневен хороскоп за 19 ноември, сряда
Колко още остава до Коледа?
Любимите пухкави палачинки на Ева Лонгория
Протеинови барчета с овес и ядки
Подробности за гонката във Варна: Шофьорът бил с 13 акта и 21 фиша за нарушения на пътя
Премахват "Замакът" от "Еврокарето" във Варна
С какви мерки държавата ще бори демографската криза?
Проблем: Магазините рязко спряха да приемат жълти стотинки
Продават на търг правителственият самолет „Фалкон“, нямало смисъл да го поддържат
САЩ и Русия работят върху нов мирен план за Украйна
Колко близо сме до глобален квантов интернет?
Нова невробиологична теория не успява да обясни преживяванията близо до смъртта
Какво убива животните в океана
Откриха следи от живот на Земята, по-стари от 3,3 млрд. години
Дефицит на две вещества може да доведе до развитието на зрително увреждане
Франция ще тества в орбита спасителен скафандър за бъдещ пилотиран кораб