Как ще се понижат цените на горивата у нас?

Investor.bg представя вариантите за сваляне на високите цени
Обновена: 10 мар 2011 08:40 | 10 мар 2011 08:40,
190
Как ще се понижат цените на горивата у нас?
Снимка: Булфото

Бързото покачване на цените на течните горива у нас през последните седмици, предизвикано основно от поскъпването на петрола на международните пазари, доведе до притеснения у транспортния бранш. То вече предизвика и размисли по посока на това, какво би станало в случай, че сегашните високи цени на горивата се задържат за по-дълго време.

Задържането на високи нива на цените на горивата би се отразило и в посока поскъпване на храните, което засяга огромната част от населението на страната.

Тъй като, по официални данни, над 40% от крайната цена за потребителите на горива представлява акциз и ДДС, се чуха гласове за намаляване на ставката на някой от двата данъка (или и на двата), с цел понижение на крайните цени на горивата (бензини и дизелови горива).

Потърсихме мнението по този въпрос на представители на бизнеса, на финансовия и сектор и на анализатори. За Investor.bg те коментираха вижданията си за това, какво би могло да направи правителството за „укротяване“ на цените на горивата.

Божидар Данев – изпълнителен председател на Българска стопанска камара (БСК)

Сега нивата на акцизите на горивата у нас са на минималните нива в Европейския съюз (ЕС), така че би могло да се намалят, само ако ставките им се понижат за ЕС като цяло, но засега не знам за такива индикации. Що се отнася до ДДС, БСК не подкрепя преференциални ставки за отделни сектори, защото това може да доведе до подобни искания и от други сектори. В тази обстановка бих посъветвал превозвачите, където е възможно, да оптимизират дейността си по отношение на разходи, маршрути и т.н.

Ще отбележа, че високите цени на горивата, ако се запазят, водят след себе си и друг по-голям проблем – поскъпванетона храните, което засяга всички. Важно е цената на хлебната пшеница и респективно на хляба да не нарасне много.

И тук, според мен, държавата би могла да се намеси, спазвайки пазарните принципи. Това може да стане на практика чрез избиране чрез обществена поръчка на търговска фирма, която за изкупи „на зелено“ определено количество пшеница от реколта 2011 г. Самото закупуване може да се осъществи чрез кредит от държавата, който впоследствие на бъде върнат от фирмата.

Целта е закупеното голямо количество хлебно зърно до следващата реколта през 2012 г. да се продава на едро на вътрешния пазар, за да се спре покачването на цените на пшеницата и хляба. За да се предотврати евентуална спекула, би трябвало да се определят квоти за количествата зърно, които могат да се купят от една фирма и тези количества да не могат да се изнасят в чужбина. А фирмата, избрана от държавата, ще продава пшеницата с надценка, максималната стойност на която спрямо цената на закупуване „на зелено“ е предварително определена.

Андрей Пръмов - финансист

Смятам, че към момента вероятността да се стигне до „буксуване“ на икономиката ни главно заради високите цени на горивата е само теоретична.

Но ако, пак казвам, само теоретично, потреблението на горива от населението и бизнеса осезаемо намалее поради трайно високите за нашия стандарт цени на бензина и дизела, то единствено възможните за правителството варианти за реакция са намаляване на ДДС или (и) акциза – което обаче е крайна мярка.

Фискалната логика при такъв краен вариант е следната – в държавния бюджет са заложени определени приходи от акцизи и ДДС. При повишаване на цените на горивата общият на тези приходи се увеличава. Когато обаче увеличението на цените е прекомерно, то потреблението на горива спада и съответно обемът на събраните данъци и акцизи също. Така че в този случай удачният ход е да се намалят ставките на ДДС или акциза, за да се повиши потреблението на горива. Така резултатът за бюджета ще е неутрален, но се подпомага икономиката като цяло.

Ще уточня, че по принцип не виждам нищо притеснително, ако не се налага, да има по-ниска ставка на ДДС за горивата от общата. А що се отнася до размера на акциза допускам, че при определени специални условия би могъл да се постави въпроса за намаление на минималните ставки на ниво ЕС. Но засега всичко това е само в рамките на предположенията.

Лъчезар Богданов – Industry Watch

Въпросът за цените на горивата е сложен и не може да се разглежда едностранчиво. Бих казал, че вече трябва да свикнем с мисълта, че високите цени на горивата не са кратковременен феномен. Глобално погледнато, монетарната инфлация обезценява долара. Смятам, че се върви към положение, при което горивата трайно ще поскъпнат спрямо други групи стоки, също и услуги.

Затова нашето правителство според мен би трябвало в ЕС да отстоява политика на намаление на минималните ставки на акцизите. Не смятам, че е възможно едностранно на нашата страна или на друга да се разреши отстъпление от минималните ставки, защото това би нарушило конкурентния принцип в общността.
Ако се стигне до обсъждане у нас на намаление на ДДС, то би трябвало да е за всички стоки, а не само за горивата.

Веднага ще подчертая, че въпросът за евентуалното намаление на ДДС или (и) акциза би трябвало да се разглежда с оглед на цялостната данъчна и фискална политика на правителството. Само ще визирам, че в противен случай, при по-малък обем на постъпления в бюджета, по всяка вероятност ще се наложи или съкращаване на публични разходи, или вдигане на други данъци, за да се предотврати голям дефицит.

Още икономически новини и анализи четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


190
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
163
0
 
20
 
! Отговори
Всичко е ок преди 13 години
Демокрация да има на бензина не му берете дерта. уорлик ще ни оправи, или по точно ще помогне на *** да ни оправят а после и бензин няма да ни трябва:) не се бойте моряци, кораба потъва. всички българи в англия тук остават само *** и турците, англичаните обявяват *** и турците за терористи, унищожават ги и спокойно заселват своето население тук или населението на израел...горе долу така са го замислили.
162
5
 
4
 
! Отговори
гурбетчия до 161 преди 13 години
Приятел,казах само,че цените на горивата в Бг. са по-евтини от тези в Западна Европа! Но това ,че получавате най-ниски заплати ,не може да накара правителството ви да понижи цените,за съжаление!Все едно да продават на загуба!
161
0
 
3
 
! Отговори
edname4ta.dir.bg преди 13 години
Много ясно с какво ще го заменим. Не с ново другарско ***, ами с пряка власт на гражданите с всички възможни права във всички власти - не да ги замистим, а като коректив, когато ни предават. И понеже няма да ни подарят тия права, първо трябва да се самоорганизираме в една сила преди партиите - независими групи повсеместно за бързи общи действия при общи искания - от протести и демонстрации - до издигане на независими кандидати в изборите, които веднага да ни дадат горните права.
160
0
 
49
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
ГЕРМАНИЯ- МИН.ЗАПЛАТА 1000евро, БЕНЗИН-1.50евро,БЪЛГАРИЯ-МИН.ЗАПЛАТА-240лв.БЕНЗИН-1.25евро!КВО ПРАВИМЕ А, ПИТАМ КАКВО ПРАВИМЕ!
159
0
 
41
 
! Отговори
до 156 гурбетчията преди 13 години
абе *** ти даваш три лв бъгарски пари за литър ние тук даваме по два и петдесет ,а колко получаваш ти в чужбина и колко получаваме ние като заплата ,след като си избягал от България ,по добре не се меси
158
0
 
29
 
! Отговори
ЦЕЦО ЛЪЖЕЦО преди 13 години
ДО ГУРБЕТ4ИЯТА: НЕЗНАМ В КОЯ СТРАНА ОТ ЕС РАБОТИШ ИЛИ ЖИВЕЕШ НО ИСКАМ ДА ТИ КАЖА 4Е КЪДЕТО И ДА СИ ДОХОДИТЕ НА ХОРАТА ТАМ СА ПОНЕ 10 ПЪТИ ПО ВИСОКИ ОТ НАШИТЕ!
157
0
 
9
 
! Отговори
хм преди 13 години
Бензиностанцията,никак не печели малко,10,12,14ст,не са никак малко.Сматайте го на 100 литра,колко става?А те продават по 10-ки хиляди литри.
156
0
 
3
 
! Отговори
4uk4a преди 13 години
bojidar danev moje li da se poblyska v glavata malko za typoto si izkazvane..
155
0
 
12
 
! Отговори
как ли.... преди 13 години
Само когато народа *** реши,да ритне котлите на Доячите си...само тогава.Спрете да узаконявате повече престъпници във вълча кожа.
154
24
 
1
 
! Отговори
гурбетчия преди 13 години
Вярно е! Тук бензина е от 1,35 до 1,50 евро/литър,а при вас доколкото знам е около 2,50 лв./литър,значи е по-евтин! Защо се оплаквате?!
153
0
 
0
 
! Отговори
John117 преди 13 години
@152: Мне, не искам. Явно трябва теб да турнем, клошар вмирисан.@153: Окей, съгласен съм с това което казваш, затова и питам - с кого? Отлично знаеш, какво се случва по избори - кворума почти винаги е толкова нисък, че се налага балотаж. А с това и големите полит-циркове.Така,в светлината на тези факти, ми посочи и реални кандидати, за които наистина да си струва човек да гласува, и наистина да имат имиджа и позицията, и разбира се - волята и силата, да наложат промени, които искаме и очакваме?
152
0
 
27
 
! Отговори
чико преди 13 години
Акцизите били на минимални нива! А защо бензинът е най-скъп? Защото другарят Божидар Данев е още шеф на БСК а Валентин Златев на Лукойл . Докато тези бандити тъпчат българина с покровителството на държавното управлиние спасение няма да има.
151
0
 
8
 
! Отговори
до 151 преди 13 години
Няма месия има суверен, които следва да си упражнява правата и задълженията. Има граждани, които следва да кажат кой да е той. Този обаче не става - това е видно с невъоръжено око. Сига сте облъчвали хората с един или друг месия, те така си подават топката вече двадесет и две - три години. Предлагам да го заменим с друг, отново избран от гражданите. Пък те имат правото да изберат същия, ако решат. Тогава вече няма да е грешка, а съзнателен избор, за който да си носим последствията.
150
6
 
4
 
! Отговори
до 151 преди 13 години
Ще заменим месията борисов с тебе искаш ли *** миризлива?
149
4
 
2
 
! Отговори
John117 преди 13 години
141и кой е "месията", който ще "оправи всичко с около едно щракване на пръстите", с който предлагаш да го заменим??
148
0
 
8
 
! Отговори
Аркан преди 13 години
Ти си един ужасно заблуден човек. Ако си мислиш, че българския народ може и иска да ти плати тройно, безплатния финансов ресурс, който са ти заели, за да вложиш в ВЕИ. Разбира се че трябва да има посока към алтернативни източници и чисти производства, но това е грижа първо на най - богатите и в по - малка степен на по - бедните. Сега не ми казвай, че САЩ и Китай не са най - големите замърсители на природата. Ние въобще сме миниатюрен замърсител спрямо тях. Да не си един с едно шалче под ризата?!
147
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Националният доставчик "Булгаргаз" ще предложи днес нови цени на газа от април. В момента 1000 куб. метра синьо гориво струват 509.38 лв. Само преди месец компанията прогнозира, че заради високите цени на горивата на световните пазари, газът трябва да бъде с 6 на сто по-скъп до 541.62 лв. за 1000 куб. метра. Окончателно решение за новата цена ще бъде взета от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) в края на март.
146
10
 
4
 
! Отговори
4vendetta преди 13 години
Петрола не е неизчерпаем. Дори да се оправи положението-да намалят цените, това ще доведе до по-високо потребление, а това не е хубаво за никого. Време е да помислим за планетата и за природата й. Не може да бъдем само потребители, трябва да й помагаме да се възстановява. Трябва да започнем да се грижим за нея и да използваме алтернативни източници на енергия, защото иначе ще трябва да си търсим нова планета.Като чета коментарите на повечето хора тук- заслужаваме природата да ни унищожи...
145
0
 
28
 
! Отговори
Аркан преди 13 години
Още по - лошо е, репресията е финансово - полицейско - олигархическа. Когато полицаи, банкери, търговци на горива, държавни монополи и чуждестранни финансови интереси се обединят, а това в България се случи вече, то тогава единствения изход е суверена да си влезе в ролята. Това казах преди малко, няма такъв Бойко, който да е ценен, колкото един цял народ. Няма място за сантименталности, става въпрос за оцеляване в тежка ситуация - никой няма да помисли за гражданите, ако те не помислят сами.
144
2
 
29
 
! Отговори
Коко преди 13 години
Някой може ли да ми обясни каква ни беше файдата от влизането в ЕС? От зле на по-зле върви, не можеш една стъпка да направиш без да те ошамарят от Европата.