Безпилотните автомобили и шофьорските грешки

Системите се развиват, но няма как да предвидят човешкия фактор
8 юни 2015 12:22, Диян Пенев
6
Безпилотните автомобили и шофьорските грешки
Прототип на безпилотен автомобил на Google по време на изпитания. Снимка: Ройтерс

Компании като Google Inc., Mercedes-Benz и Volvo Cars се конкурират при разработването на автомобили, които са достатъчно умни, за да се движат без намесата на шофьор. Понякога обаче дори модерните технологии не могат да предвидят човешките грешки, пише Bloomberg.

Най-пресният пример е тест на новото Volvo XC60, при който именно човешка грешка доведе до инцидент с двама пострадали. Шофьорът искал да демонстрира системата за автоматично спиране при засичане на пешеходец, но не осъзнал, че точно този екземпляр на модела не е снабден с подобна технология. В резултат на това колата не намалява скоростта си и блъска двамата доброволци, застанали на пътя й. За щастие сериозно пострадали няма, но клипът с инцидента събра над 4 млн. гледания в YouTube.

Това обаче съвсем не е частен случай. Автономните експериментални коли на Google са участвали в 13 пътни инцидента за последните шест години, заявиха наскоро от компанията. При нито един от тях обаче умните машини не са имали вина за катастрофата. Повечето пъти безпилотните коли са били удряни отзад от конвенционален автомобил.

"Докато умните автомобили се създават, за да се избягват инцидентите на пътя, катастрофите с тях илюстрират предизвикателствата, породени от взаимодействието между хората и компютрите", пише изданието.

Големият проблем е, че безпилотните коли не могат да предвидят грешките на останалите шофьори. Именно затова вероятно повечето автомобилни производители няма да инвестират в създаването на напълно безпилотен автомобил, а в такъв, който помага на водача, прогнозират специалистите. Тези возила могат да поемат управлението при евентуална опасност - да намалят, да спрат и дори да завият. Могат също така да поемат досадни отговорности, като например потеглянето и спирането в натоварения трафик. Според Boston Consulting Group този сектор на индустрията може да създаде пазар на стойност 42 млрд. долара до 2025 година.

"Около 94% от катастрофите се дължат на грешка на шофьора. Убедени сме, че подпомагащите водача технологии ще спомогнат за намаляването на инцидентите на пътя", смята Ерик Шу, ръководител на швейцарска компания, занимаваща с оценка на риска при застраховане.

Според колегата му Игор Крючков от базираната в Женева компания T3 Risk Management SA, най-ефективните технологии са онези, които не изискват взаимодействие с шофьора. Той дава за пример инцидент от скорошно пътуване, при което колата му BMW 6-Series Coupe била засечена от Volkswagen Golf. Луксозният баварски автомобил бил оборудван с технология за избягване на сблъсък, която сработила мигновено.

"Колата затегна коланите и намали скоростта, като направи всичко това преди аз да успея да реагирам", споделя Крючков. "Това беше един от онези инциденти, при които автомобилът се подготвя за удар, за да намали последствията. За щастие той дори успя да го избегне", допълва мениджърът.

Още новини с автомобилна тематика четете в Automedia.bg


6
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
4
0
 
1
 
! Отговори
до 3 преди 5 години
Ще ми гу трансферира по Google Wallet.
3
0
 
4
 
! Отговори
до 3 преди 5 години
ами ще я направят с гласови команди. При команда "маави" ще хвърля 20 евра, а при команда "кърмъзъ" ще хвърля 10 евра.
2
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Тези безпилотни автомобили винаги са ми съмнителни. Всичко опира до софтуер, а както знаете, всеки софтуер в някой момент дава бъг и това е неизбежно. Та ако този софтуер в някой момент забие, какво правим? Вярно, че то и човека може да сбърка, де...
1
0
 
8
 
! Отговори
Мр. Костов преди 5 години
Тия безпилотни автомобили ще изядат хляба на КАТ-аджиите.