В подготовка за зимата: 3 основни грешки при шофирането

Спомагателните системи и зимните гуми са само инструменти, а не решение
Обновена: 3 дек 2017 19:46 | 3 дек 2017 19:45, Венцислава Вельова
74
В подготовка за зимата: 3 основни грешки при шофирането
Снимка: Automedia

Зимата е най-тежкият сезон - както за шофьорите, така и за автомобилите. Тогава броят на катастрофите се увеличава, съответно същото се случва и с броя на пострадалите при тях. Причините са много, но експертите посочат основната – несъобразяване с обстановката на пътя. Често това се дължи на предоверяване на системите и оборудването на автомобила.

ЗИМНАТА ГУМА Е САМО ПОМОЩНИК

На първо място това се отнася за зимните гуми. Колкото и да са добри те, сцеплението към леда, снега или замръзналия асфалт е много далеч от това през лятото, когато пътят е сух. Твърдението, че зимната гума сама ще реши всички проблеми е мит. За да стане това се изискват навици и внимание, което мнозина шофьори пренебрегват напълно.

Това важи особено за по-младите водачи. Те считат, че със зимните гуми са пълен господар на пътя и винаги ще успеят да спрат, независимо от скоростта на движение. Щом през лятото колата е спряла, значи с хубави гуми ще го направи и през зимата. Което няма как да стане. Зимната гума е само помощник, който трябва да се ползва умело, иначе ефектът от нейното използване изчезва.

4Х4 НЕ РЕШАВА ВСЕКИ ПРОБЛЕМ

Подобно нещо важи и за системата за задвижване на четирите колела. Няма такова 4х4, което да превръща гарантирано автомобила във всъдеход с фундаментална устойчивост във всеки завой, на всеки път и при всяка скорост. Както зимната гума, така и задвижването 4х4 е инструмент на водача, който трябва да знае как да го използва. Нещо подобно на чук – той може да отскочи и да удари този, който го използва, но може и с един замах да забие пирона докрай.

За съжаление, много водачи смятат, че автомобил със задвижване към четирите колела и зимни гуми е най-доброто за зимата. Оставят всичко на технологиите, а зад волана продължават да се държат така, сякаш навън е лято. И после се чудят защо изведнъж са се оказали в канавката.

СИСТЕМАТА ABS УВЕЛИЧАВА СПИРАНЕТО

Не съществува антиблокираща система (ABS), която да намалява спирачния път. Нещо повече – тя го увеличава. През лятото, на сух път това не се вижда, а през зимата – изобщо. Изчислено е, че тогава автомобилът спира с 3 метра по-късно от обичайното. При висока скорост разстоянието е още по-голямо – 15 метра, които често се оказват фатални.

Системата ABS има за задача нещо съвсем различно – тя предотвратява блокирането на колелата и помага на автомобила да не се завърти, дори когато се налага аварийно спиране. Много шофьори обаче си мислят, че благодарение на нея ще успеят да се справят с всяко препятствие на пътя и продължават да се движат с по-висока скорост. След което настъпват рязко педала на спирачките, но често вече е прекалено късно.

Повече подобни новини четете в Automedia.


74
Още от Коли
Porsche разкри най-мощното серийно комби в света
Напиши коментар Коментари
70
0
 
0
 
! Отговори
galya преди 1 седмица
елементарно ве, поне имате интернет ....
.... Антиблокиращата система (ABS) е предназначена да предотврати блокирането на колелата при рязко натискане на педала на спирачките или при спиране на хлъзгав път. ABS обезпечава максимално възможното сцепление с пътя при рязко спиране, при което спирачният път става значително по-къс и автомобилът запазва управляемостта.

При рязко спиране и особено когато пътят е хлъзгав, колелата на автомобила могат да блокират. В такава ситуация автомо .... и т.н.
69
1
 
1
 
! Отговори
Reptile преди 1 седмица
До 66 - Говориш така, щото не си карал Фиат или Рено с "АБС". На по-хлъзгаво т'ва НЕ спира изобщо, ама с припомпваме, с леко задържане, никак. Дълги импулси на отпускане, в които колата задържа инерционен момент и следващия импулс води до ново блолиране и т.н
68
0
 
5
 
! Отговори
ABS преди 1 седмица
Това мнение за ABS e aбсолютно вярно.Имам го от личен опит.
67
0
 
6
 
! Отговори
Киртак преди 1 седмица
АБС върши когато натиснеш педала докрай. Такива като мен, а и като пишещия, където сме се научили с коли без АБС и "помпаме"спирачката, той не работи ефективно. На лед само шипове на гумите.
66
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Като човек, ходил на обучения за рали пилот във Финландия, и запален по автомобилния спорт, ще се включа за ABS-a. ABS-ът помага и СКЪСЯВА спирачния път при редица (НЕ ВСИЧКИ) ситуации, НО може да бъде outperform-нат (не знам как да се изряза ня български) от всеки добре "калибриран" човек. Последните са един на хиляда. Написаното за антиблокиращата система в горната статия противоречи на мнения, изследвания и факти на редица големи имена и компании в автомобилния спорт.
65
4
 
3
 
! Отговори
Reptile преди 1 седмица
До 61 - извода е, че карате коли със старо поколение евтини АБС-и.
64
6
 
5
 
! Отговори
кон фъстъци яде ли? преди 1 седмица
Абе вие там в България и АВС-си и без и с 9х9 пак ще си *** по пътища.
Като Българина друго животно няма.
Жалко че не мрат управляващите по техните пътища.Който са ги подсигурили до 9 коляно.
63
0
 
28
 
! Отговори
123 преди 1 седмица
Накратко скъпата кола не те прави добър шофьор. Даже е по-добре да се научиш на някоя барака и след това на нещо хубаво.
62
0
 
19
 
! Отговори
Ко?Не! преди 1 седмица
"През лятото, на сух път това не се вижда, а през зимата – изобщо."

Кво, кво? Ко речи?
61
10
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Когато си от ония шофьори, които като скочат върху спирачката, не се сещат да си махнат крака от нея, АБС-ът помага. Когато знаеш какво правиш, АБС не ти трябва, дори пречи. Колата трябва га ти се подчинява. Когато започне да се прави на твърде умна, става опасна.

Когато разбраха, че на блондинките им е твърде трудно да сменят скоростите с ръце, измислиха автоматичните скорости. АБС-ът също е за блондинки.
60
3
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Някои хора караме коли отдавна. Без АБС колата спира по-добре, по предвидима е и имаш повече възможности да се измъкнеш от ситуацията, отколкото да натиснеш спирачката, тя започва да ***, но колата продължава напред, все едно си без спирачки. Ужасът, че не си контролираш колата, а тя контролира съдбата ти е неописуем.
59
14
 
11
 
! Отговори
Бобчо преди 1 седмица
По-голяма глупост за ABS не бях чел. От края на 80те години започва да се вгражда масово в колите, защото освен всичко друго намалява спирачния път средно с 20%.
58
1
 
19
 
! Отговори
Карайте с акъл преди 1 седмица
Най вече с "повече" акъл да се кара, да се учи човекът да преценява добре обстановката, хлъзгаво ли е, темп-та под 1 градус ли е, колко е натоварена колата/ като тегло/, да познава добре възможностите й за спиране /най добре да иде на полигон и там да види какво може да стане/. Не е маловажно и какво носи в багажника-одеяла, лопатка, при нужда вериги, зарядно за телефон, работни ръкавици-за жалост, обикновено опита се трупа с различни премеждия по-пътищата!
57
40
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
"Не съществува антиблокираща система (ABS), която да намалява спирачния път."

Хахахах. Слагат по всички коли, за да ни е гадно, нали така? Смешковци, като нямате образование, поне елементарна логика нямате ли?!?
56
1
 
32
 
! Отговори
4x4 преди 1 седмица
АБС ви позволява да !управлявате! докато сте натиснали на макс спирачката. Всеки трябва да го е пробвал и да го знае това. Ако имате препятствие на пътя натискате и държите много силно спирачката и волана и ако е възможно избягвайте препятствието ако не, се пригответе за челен доколкото може, но не забравяйте да биете спирачки. А на лед помага бавно каране и нищо друго . С над 25км/ч съм пробвал на полигон и бях с 4х4 и чисто нови гуми и при тест с вмезапно поднасяне на рампа шанса е 30%
55
2
 
28
 
! Отговори
Тъпотии преди 1 седмица
И да допълня ако някой не е наясно че 4х4 при спиране не играе никакава ама никаква роля...направено е за потегляне и в някой случай на завой.
54
8
 
6
 
! Отговори
До 51 преди 1 седмица
ABS се изключва от бушонче! Намери кутията с бушоните (обикновено е под капака на автомобила, но може да се различава в зависимост от марката) и извади бушона,чийто номер е означен на капака на кутията като отговорен за ABS-a. Това е! Вече нямаш ABS!
53
9
 
27
 
! Отговори
Тъпотии преди 1 седмица
Едно от най добрите неща в колата което е измислено е ABS поне над 5 пъти ме е спасявал от ПТП...а този който е писал тази статия или е на 18 + или не е в час..точно ABS в зимно време и не само ти помага да не се пързаляш 20 мин ..а те вкарва в пътя...е как се дразня като почнат да пишат глупости само и само някай да ги прачете
52
0
 
16
 
! Отговори
Спец преди 1 седмица
Ама страшни глупости сте написали! Само с едно се съгласявам, че водачът не бива да се предоверява на автомобила си, а да се доверява въобще само ако го познава добре!
51
20
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Когато за пръв път ми се включи ABS-а, щях да катастрофирам, защото колата не спря така добре, както бих спрял без ABS. Ето защо напълно съм съгласен с автора на статията. На сняг ABS-ът е още по зле - включва се при минимално спирачно усилие и колата просто си продължава напред. Някой знае ли как да го изключа?