Е-автомобилите еко, а? Нека не се самозалъгваме!

Защо и кой крие цялата истина за електромобилите?
27 мар 2018 08:10,
97
Е-автомобилите еко, а? Нека не се самозалъгваме!
Снимка: flickr

Електромобилът ще спаси света! Екологично чист е: не изпуска отровни емисии. Никакви емисии всъщност - поради което няма ауспух. Електромобилът щади природата, безшумен е и не разхищава ограничените изкопаеми ресурси на планетата Земя. Наричат го "автомобила на бъдещето", който ще ни помогне спокойно да кажем сбогом на ковенционалния двигател с вътрешно горене и да го изпратим в музея на техническите открития.

Наистина ли е така? Защо премълчават другата част от приказката? Защо не казват цялата истина? Колко екологично чисти са електромобилите в действителност?

Времето на двигателите с вътрешно горене сякаш започва да изтича. Някои твърдят, че електромобилът ще се наложи само след няколко години. Има обаче и други мнения. "Дойче веле" ги представя.

Каква е цялата истина?

Още миналата година завесата беше плахо открехната от шведското Министерство на транспорта и Стокхолмския Институт за околната среда (IVL). Техните експерти са изчислили, че производството само на една зарядна батерия за електромобила Tesla S изхвърля в атмосферата забележителните 17 тона CO2! А това прави този "автомобил на бъдещето" не по-малко замърсяващ околната среда, отколкото един модерен бензинов или дизелов автомобил след пробег от 200 хиляди километра! Казано по друг начин: още преди да е изминал и един километър, този екоавтомобил вече е нанесъл на природата същите щети, каквито ѝ причиняват и колите с двигатели с вътрешно горене, но след дълъг пробег и много години експлоатация.

Но и това не е целият разказ. Казват ни, че можем да си зареждаме електрическата кола направо от мрежата - достатъчен е само един електрически контакт в гаража. Хайде обаче и тук да надникнем под повърхността. В Германия токът, който тече в мрежата, е произведен основно от въглища или природен газ. В България не е по-различно. А това ни дава основание да кажем на гордите собственици на Opel Ampera или Toyota Prius: И вашите модерни возила са не по-малки убийци на климата!

Ще мине още много време

Някои ден електрическите автомобили ще щадят истински околната среда. Но това ще е възможно едва когато сме в състояние да зареждаме батериите им с екологично чист ток. И когато за производството на самите батерии вече се използват възобновяеми ресурси.

Дотогава обаче ще изтече много вода, сигурно ще минат десетки години. И докато това не се случи, електрическите автомобили, които не нанасят никакви вреди на природата, за съжаление ще си останат само една илюзия. Колкото и някои да се опитват да ни убеждават в противното.


 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


97
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
76
4
 
15
 
! Отговори
Истината преди 6 години
В България проблемите със замърсяването са много по-различни в сравнение със страните от Западна Европа. В Германия например има наднормено замърсяване с азотен диоксид заради автомобилите, а в България няма. В България колите са относително малко в сравнение с ЕС и се използват много по-малко пак в сравнение с ЕС. Точно заради малкото коли в България замърсяването от колите е далеч под максимално допустимите норми за всички видове замърсяване.
75
3
 
7
 
! Отговори
До Иванчо преди 6 години
В България няма никъде и с нищо наднормено замърсяване заради колите, както е например в Германия. Ти си като латерна - навил си си на пръста някаква лъжа, в която си повярвал и я повтаряш.
74
2
 
14
 
! Отговори
До 74 Бай Ганьо-Иван преди 6 години
Малко за замърсяването. Изнасят си Германия, Франция и т.н. замърсяващата част от производството и експлоатацията на ел. колите в държави като България и за тях въпросът е решен. Ел.колите им са екологично чисти, но довеждат до огромно замърсяване в България и други подобни държави, както стана и е и с други производства, а ние тук спорим! за какво спорим? В Германия ще е чисто, а в България ще е замърсено. Само с произодството на ток не знам дали ще е така, а той е нужен за експлоатацията им.
73
11
 
15
 
! Отговори
Иван преди 6 години
Колкото и да обяснявате на Бай ***, той си знае че няма по добро от 10 годишен дизел. Нищо че децата му дишат тая отрова пред блока. Още мъничко им трябва на елекромобилите, като начало при нас плугин хибрид. Да изкарва само на ток 100тина км, не както сега 30-40. Ако пък е изцяло елекрто 500-600 км. Има го вече- джагуар и-пиис. Скоро ще го видим и по нашите улици наред с Теслите. Така че това е бъдещето, при нас както винаги малки по късно :)
72
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До пенаВиж сега, пенке (и ти си се написала с малка буква), човека може и да е сгрешил за количеството литий. Това не е основание, да го наричаш де*ил. Ти например можеш ли да решиш системата нелинейни диференциални уравнения в частни производни на Навие-Стокс или си де*ил?А и да е много разпространен литият, от всякъде ли е лесно да бъде добиван? Колко струва примерно килограм литий добит от морската вода?
71
13
 
5
 
! Отговори
пена преди 6 години
"ЗАПАСИТЕ НА ЛИТИЙ в природата не са в неограничено количество"Де*ил! Лития е един от най-често срещаните елементи на планетата. Дори и във морската вода има ужасно много литий
70
2
 
16
 
! Отговори
ttt преди 6 години
Няма достатъчно пътища и достатъчно места за паркиране за всички. Затова се опитват да изхвърлят по-бедните собственици на автомобили. Атаката е основно срещу дизеловите коли. Никой не се опитва, да ограничи производството на мощни леки коли. Най-новата бензинова кола с 350 к.с. мощност изхвърля повече вредни емисии от най-издухания дизелов голф. Особено ако кара в задръстване.Но с електроколите, ще си го сложат! Китай ще завладее пазара и европейските производители ще пуснат кепенците.
69
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
като свърши петрола, минаваме отново на парни двигатели!
68
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
вместо да реват и вдигат таксите, да вземат да сеят дървета!
67
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
"До към 2050 запасите на петрол ще са драстично намаляли и ценово ще е нерентабилно да се използва за гориво. ТОВА Е ФАКТ!"Никакъв факт не е. По-скоро е мнение. Никой не коментира от къде се взема петрол отново в считани за изчерпани кладенци. А и до сега спорят дали произхода е "био" /от растения/ или е плод на естествен геологически процес. Нали трябва да ни плашат с нещо, да изнудват целия свят и да го влачат в неизвестна посока заради "интересите" си.
66
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
"2 Замърсяване на практика няма метанът е парников газ, и изгарянето му води до пречистване на атмосферата"Е, айде сега, всяко горене завършва до вода и въглероден двуокис, плюс малко други неща в зависимост от химията. Двуокиса е парников газ според мантрата на зелените рекетьори, така че пак е замърсител. А че растенията се хранят с въглероден двуокис много-много не го коментират. Като се покачват равнищата в атмосферата добивите растат, дърветата растат повече и пречистват повече.
65
12
 
4
 
! Отговори
Да добавя преди 6 години
До Анонимен 30 И аз това казвам, че нямаме нужда от ядрени централи, че ядрото може да ни излезе през носа и г...за. А *** си искат Белене и това си е.А не разбират че от Белене имат " нужда " само едно шепа " енергетици" от БСП да краднат още.
64
3
 
19
 
! Отговори
Victimized преди 6 години
Не мога да разбера, защо всички хора на тоя свят мислят, че развитието на човешката цивилизация, трябва да бъде задължително на печалба. Няма такъв филм, всяка крачка напред е свързана с компромиси, трудности, и много допълнителни проблеми за решаване. Хората ще стигнат до извода, че в един момент ще е по добре да се работи повече за по малко, само за да можем да завещаем нещо на децата си.Понеже консуматорското общество смята, че трябва да е изцяло на печалба, а бъдещите хора да му мислят.
63
7
 
12
 
! Отговори
До 63 преди 6 години
Ползваш ли такси?70% от такситата са Метанови Самоделки. Да си чул някой да се е взривил?Бензина съшо е експлозивен. Най-добре ходи пеш.
62
7
 
7
 
! Отговори
До Метанов фен преди 6 години
Още един минус: Возиш се на мина, която не се знае в кой момент ще те изпрати в пухените облаци!:)Мерси от метан, на газ имаш някакъв шанс да оцелееш, на метана никакъв!
61
3
 
16
 
! Отговори
Жо преди 6 години
ЗАПАСИТЕ НА ЛИТИЙ в природата не са в неограничено количество. С нарастване на броя електромобили ще нараства и цената на лития. След 20 години светът ще бъде 10 милиарда души и поне един милиард електромобили. И всички искат нови и нови батерии. А, със старите батерии к`во пра`им? Замърсяваме природата, като ги рециклираме?Научих, че лития след добиването му е доста капризен и изисква специално съхранение. Това още оскъпява продукта.
60
6
 
6
 
! Отговори
Метанов Фен преди 6 години
И аз съм фен на Метана като екологично гориво. Плюсове много:1 Всеки бензинов двигател може лесно да се направи на метан.2 Замърсяване на практика няма метанът е парников газ, и изгарянето му води до пречистване на атмосферата3. Технологията е изпитанаМинуси:Нова кола на метан на практика не можеш да си купуш. Освен няколком модела на шкода и сеат, където избора на двигатели е изкючително ограничен, а надценката за уредбата убийствена.
59
12
 
8
 
! Отговори
power преди 6 години
Всичките екоджендърчета и протестърчета оти не идете да живеете в джунглата, и не ни оставите да си караме V8 на спокойствие, ааа??? :)
58
0
 
9
 
! Отговори
Читател преди 6 години
Автомобили на хидролиза са добра алтернатива, но никой не работи по тях. Защо ли?
57
1
 
0
 
! Отговори
ЕМS до ззз преди 6 години
След като имате известни наблюдения върху електромобилите от 20 години, трябваше да знаете, че животът на батериите се дава при точни критерии - остатъчен капацитет спрямо този на нова батерия. Обикновено за "износена" батерия се счита такава със спад на капацитет до 80% от първоначалния и това е ясна информация, която можете да получите от дилърите на електромобили, както и е написано в гаранционните условия. Тоест, батерията се счита за износена, когато имате налични 80% от ресурса на нова.