Въпреки закона: Губим битката с шума на мотори, стари коли, камиони

Няма уреди за мерене на децибели, поне до 2023 г.
17 апр 2018 07:00, Александър Попов
59
Въпреки закона: Губим битката с шума на мотори, стари коли, камиони
Снимка: Булфото, архив

Законът за движение по пътищата е приет през 1999 г. и оттогава той е променян повече от 70 пъти, като последният ремонт е от януари 2018 г. И въпреки това постоянно има алинеи и санкции, които не се прилагат.

В него изрично е записано, че ревящите коли, мотори, камиони, които превишават нормите за шум, трябва незабавно да бъдат спирани от движение, а водачите им - глобявани. Но всичко остава на хартия. Причината - липсват устройства, които да "ловят" наднормените децибели. И проблемът ще бъде решен едва след 2023 г., пише в. "Сега".

Проверките за шумните автомобили трябва да се извършват от КАТ и на пунктовете за технически прегледи. Оказва се обаче, че масово пунктовете за прегледи в страната не разполагат с шумомери, а за всички пътни полицаи в страната са закупени 5-6 мобилни устройства.

Още по темата

Което означава, че почти никой не следи за т.нар. шумово замърсяване по булеварди и централни улици. Парадоксалното е, че властите в България изобщо не бързат да решат проблема. Публикуваните за обществено обсъждане промени в наредбата за периодичните технически прегледи предвиждат пунктовете за технически прегледи задължително да бъдат оборудвани с шумомери, но след 2023 г.

В Закона за движение по пътищата пише, че прегледът на превозното средство задължително обхваща и нивото на шума и изправността на шумозаглушителните устройства. Когато МПС-то е неизправно - включително и когато съдържанието на вредни вещества в изгорелите газове или шумът са над установените норми, то се спира от движение до отстраняване на неизправността.

Пак според действащия закон специалистите, които извършват техническите прегледи, могат да правят "субективна преценка" за нивото на шум, т.е. мерят "на ухо" децибелите, и да прегледат дали гърнето и ауспухът са налични и добре закрепени. И тъй като шумомерите ще станат задължителни чак след 2023 г., излиза, че още дълго борбата с високите децибели ще се изчерпва с епизодични акции на катаджиите, които от време на време с няколкото мобилни шумомера ловят участници в нощни гонки.

Според доклад на здравното ни министерство особено високи са шумовите нива в градовете Пловдив, Варна, Русе, Бургас, Стара Загора, Велико Търново, Враца, Габрово, Сливен, Кюстендил, Дупница, Хасково, където "утежнената акустична обстановка" създава здравен риск". Във връзка с голямата плътност на застрояване и гъстота на обитаване София остава лидер по рискова шумова експозиция на населението, сочи анализът.

Според Световната здравна организация шумът от трафика на превозни средства е опасност № 2 за здравето на градския човек след отровения от мръсни газове и прах въздух.

Шумът е доста подценяван у нас проблем, а той причинява стрес, нервна преумора, вдигане на кръвното, сърдечно-съдови болести и т.н. По данни на Евростат всеки десети българин, живеещ в градска среда, се оплаква от високи децибели, като освен бученето на трафика и рева на моторите проблеми създават и шумните съседи и околните заведения.

Преди дни вицепремиерът Валери Симеонов обяви, че скоро ще предложи закон за борба с шума, в който ще има жестоки санкции за нарушителите - от порядъка на стотици хиляди левове. Симеонов обясни, че законът ще е за всички видове шум, не само за гърмящата музика от нощните заведения, срещу които той лично поведе война. А контролът щял да бъде съсредоточен само в МВР, защото сега с това се занимавали различни органи и битката с високите децибели не е ефективна.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


59
Още по темата: моторикамионишумколи
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
38
1
 
6
 
! Отговори
123 преди 6 години
До Анонимен 28Абе това с форсирането и аз съм го правил, че иначе ми гаснеше колата. Но шума рано сутрин си е дразнещ.
37
1
 
14
 
! Отговори
Мирослав преди 6 години
За да се движи един автомобил по пътищата, той трябва да мине гтп. Съответно в пунктоветв за преглед трябва да следят за този шум! Дали всички гърнета са на мястото си, дали има катализатор, колко дб е шума и т.н. После идва КАТ. Все едно не ги виждат тези ревящите как минават покрай тях... Спират го, мерят шума, ако надвишава спират колата от движение и готово! Ще видите колко бързо ще се оправят нещата като спрат 1000 коли от движение. То не може само на хартия да работят тези служби!
36
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
"И каква ми е ползата,че карам чисто нова кола,щом плащам 430 лв. данък?Съседа си кара 20 годишната кола и плаща 30 лв."Но неговата кола е около 40 kw за такъв данък, а твоята сигурно е около 200.
35
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
оффф писнало ми е комплексари на 2 гуми!!!! Лятото, на затворен прозорец, нощем! Наистина трябва да се вземат мерки!
34
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
29 - Пич, то един нов автомобил е 30-40 000 лева. Ако 500 кинта са ти много на година, не ми се мисли, как си плащаш застраховка и вноските по колата.
33
3
 
2
 
! Отговори
ДМК с холограми преди 6 години
масови убиици ползват холограмните оръжия з а калибриране на оръжия тип биоробот.Ползват терористични камери инсталирани с ограбени милиарди от народа през бюджета з а пси активиране на следени обемни с холограми водачи.Пси активираните водачи се обсебват с оръжие тип АНти сирииски масови убиици.Виждат се като обем пред водача и около предната част на автомобила.Обсебените карат по задание с висока скорост точно дозирана.. виждат се с просто око и от сателити..
32
6
 
17
 
! Отговори
Shark преди 6 години
Вместо да скачате и протестирате против старите коли, протестирайте за доходите.Не може човек със заплата 500-600 лв/мес. да си купи кола от 20 000, и то базов модел е на тази цена. Стига сте фантазирали, докато в България доходите се държат умишлено на ниско ниво, проблема със старите коли ще стои. Дори ще се задълбочава. Всеки иска да кара нова кола, и ако има възможност ще си купи такава.
31
6
 
4
 
! Отговори
Убиват с холограми преди 6 години
В момента над Северна БЪлгария проверяващи с кратки дъждове въздушния океан са засекли над 300 000 000 пробив а причинени от нагло престъпни НЕзаконни Холограмни оръжия вкл "винетки".Нагло корумпирани на власт в София продават чрез полицейски рекет тежко терористични холограмни оръжия,Увредени с а всички водачи на МПС трайно и техните семейства.ЗАКОНА ЗАБРАНЯВА Лепенето на предни стъкла на отвличащи вниманието на водача лепенки вкл холограмни оръжия за масово поразяване.
30
5
 
10
 
! Отговори
STOP NEW CARS преди 6 години
Всички нови автомобили са снабдени с НЕДОПУСТИМИ технически съоръжения позволяващи манипулиране и убиване с катастрофи на неудобни..Ползва се нова мощна сателитно работеща техника следяща до 300 трилиона цели едновременно вкл космонавтите в МКС,Наркомани на власт в Европейския съюз прецакаха стотици милиони водачи на МПС с принуждаване да увреждат 24 часа земята с включени фарове денем ,Престъпниците тКАТ принуждават водачите да увреждат даже с включени фарове против мъгла денем в слънчево
29
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Кви закони бря всичко е трагедия1404
28
10
 
15
 
! Отговори
Някой преди 6 години
И каква ми е ползата,че карам чисто нова кола,щом плащам 430 лв. данък?Съседа си кара 20 годишната кола и плаща 30 лв.Ха познайте кое е по-изгодно?!
27
4
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Вадете от колите и бийте "газета", който си форсират двигателите в 8 сутринта в Неделя в жилищните квартали. И давайте медали на биячите :) ... Или поне не идвайте да ме карате в управлението, защоти съм пляснал някакво недоносче, което взима акъла и здравето на всички ...
26
8
 
3
 
! Отговори
STOP NEW CARS преди 6 години
ДА се забрани вноса на нови автомобили. МАсови убиици ги ползват за жестоко облъчване и трайно нелечимо увреждане на земят а и климата,един нов автомобил с набеден с нагло вредни бели радиоактивни скенери уврежда за 1000 км по голям обем въздух отколкото цяла дивизия Т 55 , Зимата след серия лечебни мероприятия обвини домашните хора развъдени временно от преди 8804 години в увреждане на над 12 000 000 000 кубически километра въздух.освен бели скенери са ползвани холограмни оръжия.
25
5
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Спирайте ги от движение защото това са убици по пътя, работех в една фирма за строителни материали и бях шофьор на камион искам само да питам кой ги пуска на технически преглед като нито имат спирачки, пушат като кумина на теца, на всички ремаркетата хлопат ще се откачат ремаркетата и ще претрепат някой затова напуснах работа, защото съм убиец на пътя с счупените камиони. ДАИ да се активизират и да почват да ги спират от движение.
24
13
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ами има много просто решение:1. Намалете митата за вноса на нови коли2. Спрете от движение всички коли над 20 г.3. Направете така, че данъкът на колата да е толкова по-голям, колкото е по-стара колата.В момента има семейства с доходи, които не им позволяват да имат и една изправна кола, а те са с по две брички от Тошово време за по 1500 лв и са постоянна заплаха за околните и себе си. Шума, липсата на паркоместата и отровния въздух са допълнителен резултат, но на тях какво им пука.
23
1
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Въпроса не е в купуването на нова кола. Трябва само да се поддържат гърнетата за да няма шум, обаче на някои хора не им се дава 100 лв за гърне. Тях нямам нищо против да ги глобяват.
22
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Не е заради старите коли, а заради колите с премахнати катализатори, филтъри за твърди частици и какво ли още не.
21
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Фиат имаха оферта , едно "Типо " за 9500? за 5 годинки , сгодна колица и по евтина и от "Дачия".
20
1
 
30
 
! Отговори
123 преди 6 години
Наскоро смених колата с 10 годишна с евро 4. От мене толкова и това ми е малко нанагорно, ама нямаше как. И искам д ами кажат какво ще направят за ***'алите, че през зимата въздухът дето идва от тях се вижда, буквално. Ама ИСКАТ ДА МИ ВЪВЕДАТ ЕВРО 10 АКО МОЖЕ, ***.
19
1
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
След като за спазване на закона следи кат, а в статията пише че реално нищо не се спазва, правим извода, че кат е ненужна структура, а след като има и нанесени вреди в следствие на престъпното им бездействие, означава че са и вредни. Затова разтуряй корумпетата по примера на Грузия.