Да предпочетеш ръчните скорости: Ето 14-те причини за това

Автоматикът е все повече на мода. Къде обаче отстъпва?
13 сеп 2018 18:31, Красимир Ангелов
150
Да предпочетеш ръчните скорости: Ето 14-те причини за това
Снимка: Reuters

Автоматичните скоростни кутии стават все по-популярни сред автомобилите, като в някои държави те отдавна са изпреварили механичните трансмисии. И все пак, въпреки модата, има много случаи, в които механиката е за предпочитане.

Експерти посочха 14 причини за това да се избере вариант с ръчна смяна на предавките, а AutoMedia.bg ги събра за вас. Ето ги!

1. Цена

Автомобилът с механични скорости е по-евтин, като разликата с автомата все пак зависи от класа на машината. Факт е, че някои модели – най-вече при скъпи и луксозни коли, вече не се предлагат с ръчни скорости. Но пък при масовите модели разликата между двата типа трансмисии може да бъде доста сериозна.

2. Динамика

В повечето случи автомобилът с механична скоростна кутия ускорява по-бързо от автоматика. Тук трябва да се поясни обаче, че това се отново най-вече за моделите от по-ниските класове, на които се поставят по-евтини и съответно по-несъвършенни като конструкция автоматици.

3. Разход на гориво

Разходът на гориво при версиите с механични скорости, по правило, е по-нисък от този на същия автомобил с автоматик. И тук обаче става дума за масовите и по-евтини модели, а не за тези с високотехнологични автоматични скоростни кутии.

4. Няма излишна смяна на предавките

При механичните скорости шофьорът сам решава кога да смени предавката. Тоест, която скорост е избрал сам, на нея ще се движи. При автомата това е изключено, като в зависимост от настройките и избрания режим той може да сменя скоростите, веднага след като шофьорът натисне педала на газта или си махне крака от него.

5. Предсказуемо поведение

Поведението на автовобила при задминаване с механична скоростна кутия е напълно предсказуемо. Шофьорът по-рано включва нужната предавка и съответно знае какво да очаква, като е сигурен, че тягата няма да изчезне по време на маневрата. При автомата това не е така, тъй като той зависи от степента на натискане на газта. Така може да се стигне до смяна на скоростите в най-неподходящия момент.

6. Измъкване от кал или сняг

Измъкването от снежен или кален "капан" при автомобил с механични скорости е по-лесно, отколкото това с автоматика. Водачът може сам да сменя предавките, докато автомобилът се люлее или буксува. Автоматът не позволява бърза смяна на предавките от предна към задна, а освен това може и да прегрее при подобни условия.

7. Теглене на ремарке или друг автомобил

Тегленето на ремарке или взимането на буксир на друг автомобил при машината с механични скорости е далеч по-безопасно с оглед съхраняване на трансмисия. Достатъчно е да се внимава със съединителя при тръгване и превключване, а механиката върши всичко останало. При автоматика натоварването е по-сериозно.

8. Теглене към сервиза

Повреден автомобил с механични скорости може да бъде теглен без ограничения във времето и скоростта. При колите с автоматик обаче действат жестоки ограничения. В повечето случаи действа правилото 50:50 – скорост до 50 км/ч и разстояние от максимум 50 км. А много от производителите не позволяват дори и толкова.

9. Запалване с бутане

Когато акумулаторът падне или се счупи стартера, обикновено се стига до опит за запалване на мотора с бутане. При колите с механични скорости проблем няма, но при автоматиците това е невъзможно. Тоест, трябва да се извика пътна помощ и автомобилът да се закара в сервиз.

10. Ресурс на трансмисията

Ресурсът на механичната скоростна кутия често превъзхожда този на останалите основни компоненти от автомобила. При автоматиците той обикновено е 200 000 – 250 000 км. Някои кутии се нуждаят от ремонт още при пробег от 100 000 км.

11. Загряване през зимата

Дори при студено време механичната скоростна кутия не се нуждае от загряване, за да работи нормално. При някои от автоматиците (най-вече при тези от нисък клас) движението с незагряло масло е крайно нежелателно.

12. Обслужване

Обслужването на механичните скоростни кутии е по-просто и съответно по-евтино. Маслото в механиката е не повече от 4 литра, като се сменя на големи интервали, често превишаващи 100 000 км. При автоматика маслото е 6-8 литра, а освен това се сменя и по-често.

13. Ремонт

Ако механичната скоростна кутия се счупи, то нейният ремонт ще е по-евтин от този на автоматика. Дори смяна на цялата кутия ще струва по-малко на собственика на автомобила в сравнение с поставяне на автоматична трансмисия.

14. Удоволствие от шофирането

Този известен рекламен лозунг описва пълния контрол върху движеието на автомобила с механични скорости. Особено, ако се движиш по път с много завои, но в случая това до голяма степен зависи и от опита на шофьора. За тези, които нямат такъв, автоматът е по-подходящ.,

Още подобни съвети четете в AutoMedia.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


150
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
120
9
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
ТОТАЛНИ ПРОСТОТИИ!
119
1
 
4
 
! Отговори
Лексис до кифладжия преди 5 години
Прочети малко за lx570 и не се притеснявай за мен как се будя :D
118
7
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ръчните скорости наистина дават повече контрол и предсказуемост на автомобила.Автоматикът е за удобство.Никой в спортните серии не кара с автоматични скорости, точно по причина контрол и предсказуемост. Никой, който иска пълен контрол и кеф от шофирането не оставя колата да му превключва каквото си иска, когато си иска. Затова всички по-скъпи модели имат възможност за секвенциално ръчно командване. Пълният (само) автомат е за средностатистическия и за шофьори на камиони дето въртят с хилядите.
117
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Поредните глупости.
116
3
 
2
 
! Отговори
Шоп преди 5 години
До 117Тоа си един от тикварете, дето правите катастрофете..
115
4
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Аз съм в САЩ и за да си купиш кола с ръчни скорости трябва да си я поръчаш специално. Мисля че при натоварен градски трафик автоматичната кутия е голямо предимство. Повечето коли продавани напоследък имат електромеханични автоматични кутии и недостатъците на по ранните модели са преодолени. Те имат и режим на ръчно превключване,който е много полезен при спиране с двигател в планински райони при продължително спускане. Освен това и светофарите са различни, от червено направо светва зелено.
114
30
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Автоматикът е за жени и пишман шафьори. Един пък го заболял левия крак, щото натискал 800 пъти амбреажа за 4 км в градски условия. Ами то като се кара автомобил няма как да се чешиш по мускула.Човек който разбира от шофиране никога не би хвалил автоматика. Това е един вид мързеливо шофиране. Друго си е да влезеш на завой с желаната скорост, тя се усеща.
113
11
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Всяко едно изречение в този пасквил е грешно! Някои от твърденията биха били верни преди 30 години. Но днес - всичко написано е грешно, смешно и нелепо.
112
11
 
11
 
! Отговори
Бай Митьо преди 5 години
Обичам си "ръчката". Сам преценям къде да цедя и къде да малея. Също така съм професионалист на 6-та свободна :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))) Само трябва да слушаш и познаваш двигателя и колата си!
111
8
 
8
 
! Отговори
Поздравления за.. преди 5 години
.. чудесно аргументирания текст!
110
34
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Жена, *** или инвалид е логично да изберат автоматично включване на скорости.Един истински... мъж със самочувствие и опит винаги ще избере кола с ръчни.14 точки са ви написани отгоре, като предимство... Колко подобни може да напише някой отворко за автоматика?
109
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До ЗАЗ 111Абре като гледаме само и единствено *** се избиват по нашите пътища. Не е ли време да спрем да пишем глупости и вникнем адекватно към този огромен проблем!?
108
22
 
26
 
! Отговори
ЗАЗ преди 5 години
Автоматика е за мързеливи. Загубват връзката с автомобила и усета кога какви скорости са най-подходящи за движение. Джендърите обожааават автоматик.....
107
14
 
14
 
! Отговори
Американ преди 5 години
С една дума те са за цицията, дето му се свиди на си плати удобството..Или за голтака, който няма пари за това..
106
1
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
ръчната е практична,автоматичната е комфортна-всекиму каквото търси,и двете си имат почитателите и шофьорите- никой няма да убеди другия в своята правота,защото различни неща търсят и ценят,разнообразието не пречи
105
16
 
21
 
! Отговори
умница преди 5 години
Карам кола на 3 месеца, модел 2017 г., автомат.Всичко написано за ръчките са глупости. Единствено вярно е първото - ЦЕНА!
104
8
 
11
 
! Отговори
Тео преди 5 години
С удоволствие шофирам както автомобили с ръчна, така и с автоматична скоростна кутия. При ръчната скоростна кутия удоволствието от шофирането е в пъти по-голямо, но ... има едно голямо НО! Когато си в задръстване автоматика е голямо удобство. Колкото за теглене на каравани и ремаркета, авторът удобно е пропуснал да спомене, че при автоматите има и ръчен режим, където ти определяш на коя скорост да шофираш. За съжаление новите коли са еднодневки, и след 200 000 автомата го хвърляш!
103
1
 
4
 
! Отговори
Кифладжията преди 5 години
До Лексус до КифладжиятМожеш, можеш...Като се събудиш си избърши възглавницата от потта и лигите. :)
102
4
 
12
 
! Отговори
Anon преди 5 години
До АнонименВ САЩ масово карат автоматици, защото навремето са пробвали разработка на ръчни скоростни кутии, и не им се е получило (в масовия случай). От тогава на американския пазар се налага автоматичната кутия. С изключение на влекачите и спорнтите автомобили ръчната кутия в американско возило е по-скоро екзотика?
101
7
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Koла автоматик = количка за голф.