Снегът настъпва: Зимни или всесезонни гуми да сложим?

Вижте отговорите на експертите
Обновена: 18 ное 2018 19:46 | 18 ное 2018 14:18, Александър Попов
127
Снегът настъпва: Зимни или всесезонни гуми да сложим?
Снимка: Pixabay

Всяка есен няколко милиона шофьори в България се изправят пред една и съща дилема: да инвестират ли в зимни гуми.

МНОЗИНА СА УБЕДЕНИ, че така наречените всесезонни гуми са точно това - универсално решение, което върши работа през всички сезони. Това е абсолютно вярно, ако карате само в града, не ходите по планини и сте склонни да се откажете от колата, когато вали сняг или улиците са заледени. Но във всякакви други условия разликата между всесезонната и зимната гума е поне 20% повече сцепление - а 20 процента е разликата между това да завиете или спрете навреме, или да се бухнете в крайпътната пряспа.

ЗАЩО Е ТАКА? Защо производителите, въоръжени с всички средства на модерната наука, все така не могат да направят гума, която да работи еднакво добре по всяко време?

ОТГОВОРЪТ Е МНОГО ПРОСТ: защото ние искаме от гумите си взаимоизключващи се неща. Искаме да са достатъчно твърди, за да понасят високи скорости и да се износват бавно. Но искаме и да са достатъчно меки, за да имат максимално добро сцепление с асфалта. Искаме да имат максимално голяма контактна повърхност на сухо, но и достатъчно големи канали да отвеждат водата и кишата, когато вали. Това е същото като да поискате обувка, която да става за плажа, за планината и за маратонско бягане. Съвременната технология може да ви предложи разумен компромис между тези неща. Но все пак той си остава компромис.

По-широки или по-тесни гуми през зимата?

ВСЕСЕЗОННИТЕ ГУМИ СА ОТЛИЧНО РЕШЕНИЕ за страни като съседна Гърция. Но за България с нейните континентални зими ползването им в сняг и лед е рисковано.
Нека обаче първо видим какви са основните разлики.

Някои личат от пръв поглед - всесезонната има малко по-проста структура на протектора и по-дълбоки канали за отвеждане на вода.

Зимната има несравнимо повече ламели - и всеки е замислен така, че да дава максимум сцепление при разнопосочни сили. Каналите тук са проектирани така, че да събират снега, и често дъната им са полирани, за да го изхвърлят по-лесно настрани.

Вижте и останалата част от съветите и видео на експертите в automedia.bg тук

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


127
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
100
6
 
15
 
! Отговори
Капитан преди 5 години
Хората, които си изказват мнението тук, че в България не трябват зимни гуми са тия дето са по-добри от 95% от останалите шофьори, за които законите на физиката вече не важат. За по-калпавите - такива като мен - зимните гуми се изплащат с едно спиране навреме.
99
1
 
3
 
! Отговори
Манол преди 5 години
До ЩерюГледай, ония песимисти - катаджиите, да не ти вземат 50 лв.
98
0
 
8
 
! Отговори
Щерю преди 5 години
Аз съм оптимист, гледам в бъдещето и сложих направо пролетни гуми...
97
4
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Значи всесезонните са за Гърция!?! Ти да видиш!! Мито значи са си баш летни. :-) Не че някога изобщо съм си помислял да слагам тякива на колата си. Ни рак, ни щука!!
96
3
 
7
 
! Отговори
Discovery преди 5 години
Четеш статията... четеш коментарите... едно с едно еднакви мнения няма :D. Всеки сам си интерпретира ситуацията и си се самоубеждава, че е прав. Ако някой е решил да си кара с летни, както аз правех преди, трябва да следи постоянно прогнозата и при снеговалеж да си се вози с автобус. Лятна на сняг дори и малко е пълна малоумщина. Зимата като пипнеш една лятна гума, тя като пластмаса седи, зимната просто се усеща как ти лепне ръката по нея...
95
4
 
9
 
! Отговори
Наблюдения преди 5 години
Всичко зависи от конкретния случай.Огромна част от българите карат с разни измислени зимни гуми по 80-100 лева парчето.Гарантирам , че една добра всесезонна гума е по добра от тях.Реално у нас има 2-3 модела добри всесезонни гуми ,но те не са от евтините.Единствено имат малко по дълъг път на сняг , но на лед , мокро и сухо са по добри.Та ако не пътувате много и не ходите по планините са си по добрият избор.
94
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
САМО ВИДА СПОРТ
93
8
 
4
 
! Отговори
aa преди 5 години
всички любители-тарикати на летните гуми са се изказали, май още не сте се мятали в канавката с летни гуми зимата и все още някой тарикат като вас не ви е премазвал с летните си гуми зимата. зимните гуми са задължителни, но малко трябва да се оправи наредбата , не от дата до дата , а да се сложат средно месечни температурни диапазони
92
6
 
9
 
! Отговори
Милен преди 5 години
Карал съм всесезонни гуми като млад и неопитен щофьор (защото тези с опит тогава ме посъветваха, че нямало смисъл от летни и зимни във Варна). Никога повече няма да сложа такова нещо на колата си. Нелепо е да твърдиш, че вършат същата работа като зимните. Аз също карам 90% в града, но не искам в останалите 10% да се размажа в някоя канавка в планината. Не искам и някой ***, който е решил че може кара с летни или всесезонни зимата извънградско да ме размаже, защото не е успял да вземе завоя.
91
7
 
5
 
! Отговори
! преди 5 години
Всяка година се дъвче тая тема!Всесезонните гуми не са за нашите географски ширини!Който иска да си слага на колата, но прави компромис съссигуроността си!
90
8
 
12
 
! Отговори
iskren преди 5 години
До Анонименпич, всесезонни гуми има и трябва да ти кажа, че вършат страхотна работа
89
6
 
17
 
! Отговори
USA преди 5 години
Чикаго не е Гърция. Много сняг и температури от - 35 до + 35 и всесезоните вършат перфектна работа. Проблема е, че в БГ не се чисти снега и държавата оставя нещата в ръцете на хората сами да си решават проблемите
88
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Въпросгумата се балансира на джантата, а не на колата! имам четири лятни и четири зимни гуми с джанти, които са балансирани! сменям ги за няколко минути и няма проблем!
87
17
 
11
 
! Отговори
ГОВОРЕТЕ БЪЛГАРСКИ преди 5 години
На калпав *** и вълната му пречи ! Имах един авер дето казваше така: -Ти зимата със джапанки и лятото със ботуши ходиш ли ? -Аз казвам: НЕ . -А той вика :Те това е то ВСЕСЕЗОННАТА ГУМА Правете си изводите сами .
86
9
 
13
 
! Отговори
А бе преди 5 години
Прегледай "Best All Season Tires (Review & Buying Guide) in 2018" и пак пиши че няма и че било измислица за балъци.
85
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Внимавайте какви ще купите, защото много от китайските дори нови са с много лоши показатели за спиране на мокра настилка. Затова си имат показатели , които е добре да проверите , а не да се доверявате 100% на бай Васил
84
27
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Всесезонна гума няма. Това е измислица за балъци.
83
4
 
6
 
! Отговори
Въпрос преди 5 години
Добре де сменяте си гумите сами, това е ОК и аз мога да го направя ами баланса Как го правите?
82
3
 
9
 
! Отговори
ИЛИ ... преди 5 години
ЗДП, чл. 139. (1) Движещите се по пътя пътни превозни средства трябва да бъдат:...4. (нова - ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) с гуми, предназначени за зимни условия, ИЛИ с гуми С ДЪЛБОЧИНА НА ПРОТЕКТОРА НЕ ПО-МАЛКА ИЛИ РАВНА НА 4 mm през периода от 15 ноември до 1 март.Повтарям: ... ИЛИ с гуми С ДЪЛБОЧИНА НА ПРОТЕКТОРА НЕ ПО-МАЛКА ИЛИ РАВНА НА 4 mm през периода от 15 ноември до 1 март.Значи, летните НЕ СА ЗАБРАНЕНИ и от 15 ноември до 1 март!
81
4
 
13
 
! Отговори
ATZ преди 5 години
Има 2 концепции за създаване на всесезонна гума - стъпва се върху конструкция на зимна и се оптимизира за добро представяне през топлите месеци с цел да се постигне добра управляемост на сухо и мокро или се прави обратното - да се приспособи лятна гума за по-добро представяне през зимата. Двата подхода дават различни резултати и от тук следва да се анализира какво е по-важно за потребителя за съответните климатични условия. Вече има доста добре представящи се всесезонни гуми на сняг и лед