Климатикът в колата трябва да се използва и през зимата. Защо?

Не се отказвайте от него заради по-високия разход на гориво
12 яну 2019 12:20, Александър Попов
55
Климатикът в колата трябва да се използва и през зимата. Защо?
Снимка: Pixabay

Климатикът е много хубаво нещо през лятото, когато времето е много горещо. В зимните месеци обаче за много шофьори той се оказва проблем, тъй като сериозно покачва разхода на гориво. И те предпочитат да не го използват, пише automedia.bg.

На какво мнение обаче са експертите?

Първо, трябва да припомним, че има автомобили, които са оборудвани със стандартен климатик, както и такива, които разчитат на по-модерния климатроник. Вторият е значително "по-умен", но и той действа на същия принцип като стандартното устройство.

Схемата е доста проста и е изградена на законите на темодинамиката, които се изучават още в училище – при сгъстяване газът се нагрява, а при разширяване се охлажда. Системата на устройството е затворена, като в нея циркулира хладилен агент (фреон). Той преминава от течно в газообразно състояние и обратно.

Газът се компресира при налягане от 20 атмосфери и температурата на веществото се повишава. След това хладилният агент по тръба отива да кондензатор, разположен през бронята. Там газът се охлажда с помощта на вентилатора и се превръща в течност. В този си вид той достига до изпарителя, където се разширява. През това време температурата му спада, като охлажда въздуха, влизащ в салона.

В случая обаче се случва още един интересен и важен процес. Заради разликата в температурите, влагата от въздуха се кондензира в радиатора на изпарителя. По този начин, попадащият в салона поток от въздух се изсушава, като поема влагата. А това е особено полезно през зимата, когато заради конденза стъклата на автомобила започват да се запотяват. Тогава е достатъчно да се включи вентилатора на климатика и нещата се оправят само за минута.

Трябва да се уточни и нещо много важно – рязката промяна на температурата е опасна, тъй като замръзналото стъкло може да се пръсне. В същото време, малката икономия на гориво не си заслужава с оглед на удобството и безопасността на возещите се в колата. Още повече, че много от автомобилите разполагат със специална функция за борба със запотяването.

Има и друга причина за използването на климатика през зимата. Експертите съветват това да се справи поне веднъж месечно, тъй като хладилният агент в системата, освен всичко друго, смазва движещите се части на компресора, а също така увеличава живота на уплътненията. Ако тяхната цялост се наруши, то рано или късно ще се стигне и до изтичане на фреон.

Още новини за коли четете тук


55
Още от Коли
Сгрешили сте номера на колата за е-винетката – горите с парите от АПИ
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
54
1
 
1
 
! Отговори
Виц преди 6 дни
И за да се направя още малко на остроумен - 1kW на 12 волта прави....83.333 ампера!!?!? WTF?!? Бая сериозна стойност. Не, че няма електрически подгревни рейки, ама ай посмали малко. Масовия случай са 3 подгревни свещи с по 12-15ампера консумация. Лично за мен подгревната печка е по-икономичния откъм КПД вариант, щото КПД-то на алтернатора трудно минава над 50%, т.е. няма смисъл първо да правиш Ел.енергия с помоща на ДВГ и после пак да я превръщаш в топлина.
53
0
 
2
 
! Отговори
Виц преди 6 дни
Ти тоя орел как го виждаш да запали на -20? Това е някакъв виц.
52
13
 
4
 
! Отговори
Зафирист преди 6 дни
Дизелите за разлика от бензиновите коли загряват доста по-бавно, и ако навън е -20°С за да се стопли купето ще ти трябва поне половин час или да изминеш около 30 км. И през това време ще си сляп заради заледени и запотени стъкла. Затова ужким лошите автомобили Опел с дизелови двигатели имат една екстра наречена ускорено електрическо затопляне - калорифер 1кW, който на втората минута вече *** въздух с температура около 30°С. Така че няма студ, няма пек, Опел е комфорт за белия човек.
51
3
 
7
 
! Отговори
Наблюдаващ преди 1 седмица
До Totalen

Грамотнико, вЕрното е, че когато включваш климатика в студено време за изсушаване на стъклата, на практика, компресора не се влкючва. Става само пренасочване на студената струя въздух, влизаща в колата, към стъклата. няма нужда от климатик, защото извън купето, е достатъчно студено.Компресорът се включва, само в топло време.
50
0
 
3
 
! Отговори
Чумавия преди 1 седмица
Това само Вальо Златев може да го "измисли"
49
4
 
0
 
! Отговори
Радек от Боктор преди 1 седмица
Истината е, че системата не е напълно и 100% херметична поради това, че е авто-климатик. Ако не работи на пролет няма газ и отиваш да го пълниш. Но цяла зима системата не е работила и по-малко бързо дефектира. Личен опит.
48
5
 
12
 
! Отговори
Pompon преди 1 седмица
На Дачийката ми климатика не се изключва. Разход на гориво - каталожен. Топло, студено, работи като немец! :)
47
1
 
5
 
! Отговори
Тон преди 1 седмица
При повечето коли, оборудвани с климатроник, просто карайте на режим AUTO. Според някои, най-здравословната температура в колата е между 20 и 22 градуса.
46
5
 
12
 
! Отговори
CooolVN преди 1 седмица
Боже, колко професори имало в тази България-Боже....а тя била във всичко последна-странно с толкова много мозъци...
45
10
 
9
 
! Отговори
РадиоЕреван отговаря преди 1 седмица
Отваряте прозореците на колата и не ви трябва климатик, отделно стъклата се изсушават.
44
1
 
5
 
! Отговори
Totalen преди 1 седмица
*** писал, неграмотници коментират!
Каква влага в кондензатора бе, влагата е противопоказна на всяка климатична система!
Фреонът не смазва, той е работно вещество, маслото смазва частите и уплътненията!
И т. н.
Верното е, че трябва да се включва поне веднъж месечно и да се използва за изсушаване на запотени стъкла.
43
3
 
3
 
! Отговори
Totalen преди 1 седмица
*** писал, неграмотници коментират!
Каква влага в кондензатора бе, влагата е противопоказна на всяка климатична система!
Фреонът не смазва, той е работно вещество, маслото смазва частите и уплътненията!
И т. н.
Верното е, че трябва да се включва поне веднъж месечно и да се използва за изсушаване на запотени стъкла.
42
0
 
9
 
! Отговори
:):) преди 1 седмица
ауди Ц4 А6 97 ма, има вградени реотани на пътя на въздука към купето, предпазители 80А . Пускам рециркулация в купето само и този заводски реотан и към стъклото почва постепенно хладен позатоплен въздух да отива да размразя леда ако има а не да стържа въм.
41
2
 
12
 
! Отговори
гого преди 1 седмица
колеги, не бъркайте домашните климатици с автомобилните. Автомобилните са по близо до работата на хладилник....
40
2
 
13
 
! Отговори
до I,m преди 1 седмица
До I'm

Има допълнителни нагреватели (или печка) при някои автомобили. Другото е в ръцете на смесителните клапи при климатроника или врътката за топло при климатика. ;) Но няма инженер, който ще изтърве топлината генерирана от ДВГ-то при охлаждането му и после ще я търси отнемайки от мощността му за развъртане на компресора. Все едно на комшията комина да минава през твоята стена, ти да отвориш прозореца и да си пуснеш печка. А компресора отнема по няколко коня от мощността на двигателя (5-7...
39
0
 
9
 
! Отговори
до 21 преди 1 седмица
Нищо общо между компресорите с променлив дебит и постоянно зацепените! Но и двата вида при ниски температури на включват охлаждащ цикъл, защото 1. при ниски температури влажността пада, 2. при работещ хладилен цикъл изпарителя ти (кондезната му ваничка) замръзват и блокират нормалната работа на хладилната машина, 3. смазочните качества на маслата (новите са синтетични PAO или PAG) при ниски температури са еднакви при старите и новите компресори - лошо мазане при студен старт.
38
3
 
6
 
! Отговори
I'm преди 1 седмица
Но ми прави впечатление и нещо друго. Когато пусна климатроника при напълно студена кола. В началото само отчита че е пуснат, но не *** никакъв въздух. Нито топло, нито студено. Просто отчита че е пуснат. Това продължава около 2 до 3 мин. След това, направо започва да вкарва топъл въздух. Абсолютно същото поведение наблюдавам и при домашния климатик. За това си правя и съответния извод!
37
0
 
2
 
! Отговори
До Анонимен преди 1 седмица
Със сигурност знам, че колата ми няма инсталирана "печка", както я наричат на популярен език. Възможно да има инсталирана някаква ел. с-ма, която работи подобно на познатите ни калорифери(както Вие казвате), но гарантирано топлото не идва от двигателя. Карам Е-класа W211, и наистина започва да топли чувствително макс до 2 мин след запалването на двигателя. Възможно е да топли и по спомената от Вас схема, а не от климатроника директно, не знам, но е факт.
36
1
 
9
 
! Отговори
Русенец преди 1 седмица
До Бобчо
Прав си за включването на компресора. За да влиза конденза в купето, значи е запушена дренажната тръба. Нейният изход е някъде, в долната част на купето, зад двигареля. Не е трудно да се открие, Продухва се с въздух под налягане и проблемът е решен
35
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
До I'm Топли преди да е загрял антифриза, ако има отделни нагреватели!!! Няма реверс на цикъла, като при домашните климатични системи!!! Не говорете глупости, а четете!