Диференциалите, 4х4... Технологиите, дошли от спортните автомобили

Днес някои неща приемаме като даденост, но не винаги е било така
19 яну 2019 17:34, Екип на Automedia.bg
47
Диференциалите, 4х4... Технологиите, дошли от спортните автомобили
Снимкa: Reuters, архив

Днес присъствието на съвременни технологии на борда на всеки сериен автомобил се приема за даденост, а водачите все повече разчитат на електронните помощници. Естествено, не винаги е било така, а някои нововъведения са успели сравнително трудно да си пробият път в серийното производство.

Десетилетия наред автомобилният спорт се приема като идеално тестово поле за развитие на нови технологични решения, които след това да се използват в серийното производство. Това, естествено, става с доста промени, но е важна причина за това автомобилните компании да инвестират в състезателни програми.

Предлагаме ви кратка селекция на 5 важни технически решения, които са развити в моторните спортове и след това са стигнали до масовите автомобили.

Турбото

Преди появата на турбо технологиите създателите на автомобили са били изправени пред дилемата – по-нисък разход на гориво или по-добра динамика и повече мощност. Турбокомпресорът е създаден за авиационни двигатели – за да осигурява повече мощност на по-големи височини. През 60-те години обаче инженерите постигат първите сериозни успехи при налагането на турбо технологията в автомобилните двигатели. Първият ефект е добиването на повече мощност и скорост, а след това идва и по-ниският разход на гориво.

Диференциалите

Когато автомобилите са се движили с по-ниски скорости завиването е било сравнително лесно упражнение. След това обаче скоростта в завоите се покачва и се появява проблемът, свързан с това, че вътрешното и външното колело спрямо завоя изминават различен път и затова трябва да завиват с различна скорост.

Спирачките

Също с покачването на скоростите при развитието на автомобилите бързо става ясно, че технологиите, идващи от каретите няма да помогнат. Първо се появяват първите барабанни спирачки, но само за няколко десетилетия и те се оказват недостатъчно ефективни. Следващата голяма стъпка са дисковите спирачки, допълнени от системи за разпределение на спирачното усилие, ABS и т.н. Първите по-масови дискови спирачки се появяват по време на Втората световна война, но бурното им развитие се дължи на моторните спортове, от 50-те години нататък.

Впръскване на горивото

Горивната смес и точното дозиране на горивото и въздуха в тази смес са много важни за ефективната работа на двигателя. В началото тази задача се изпълнява от карбуратора – най-масовото решение при ранните опити за извличане на максимума от горивната смес. Впръскването на гориво също се появява първо при самолетите, по-точно при най-бързите и маневрените сред тях – изтребителите, след което навлиза и при състезателните автомобили. В интерес на истината, за серийното производство се използват отделни решения от целия процес, но през годините те се оказват много ефективни.

Задвижване 4х4

Завръщането на системите 4х4 при серийните автомобили е тенденция, която може да се сравни с новата турбо ера. Съвременните системи за задвижването на четирите колела стават все по-ефективни, електрониката, която ги управлява работи все по-бързо, а теглото им постоянно намалява. Дори в последните години се стигна до парадокса, че в серийните коли има по-развити системи 4х4 в сравнение с ралитата, например, където те бяха ограничени от правилата за намаляване на разходите. Тук началото поставят военните автомобили, а благодарение на Audi и системата Quattro задвижването 4х4 натрупва световна слава през 80-те години, за да се наложи като функция, с която се предлагат много съвременни автомобили.

Още за автомобилите четете в Automedia.bg


47
Още от Коли
Разграбиха суперседанa на Cadilac за часове
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
42
1
 
3
 
! Отговори
anonimen преди 3 седмици
Няма такива ползи от автомобилния спорт. Всякакви твърдения, че новите автомобилни технологии тръгват от спортните/състезателни автомобили или пък се изпробват там са просто неверни и подвеждащи. Конструктивните особености и изисквания при спортните/състезателни коли са едни, при серийните коли съвсем различни.
41
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Герб в затвора!
40
7
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Русия иска да пороби отново България
39
13
 
3
 
! Отговори
един от София преди 3 седмици
ГЕРБ!ПОБЕДА!
38
12
 
5
 
! Отговори
F-16 преди 3 седмици
Само ГЕРБ!
37
7
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
При Тодор Живков когато бяхме се Русия се чакаше 20 години за руска кола а сега българина върти фауве и беенве и прави тапи по магистралите през почивните дни като излиза в Чужбина.
36
5
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Ако Бойко не слуша началниците от посолството ще го сменят и ще назначат Ниновя и БСП. Мизерията в членката на ЕС и НАТО България ще остане и ще се задълбочава и ще става все по-жестока. А България никой не иска и не я кани за руска република.
35
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Еми не може да говориме за хубави коли и веднага някой да намеси руските автомобили. Какво място имат руските автомобили в коментарите под статия за истински коли?!!
34
5
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Едно си баба знае - едно си бае. За каквото и да става въпрос изпълзяват "русофобите" и започват да си гъгнат глупостите.
33
1
 
8
 
! Отговори
Един от Северозапада преди 3 седмици
До Гларуса бъди сигурен, че по времето, за което пишеш, майка ти и сестра ти са били не по-малко обезкосмени, от рускинчетата.У нас тогава се обезкосмяваха само туркините и помакините, в домашни условия.
32
6
 
3
 
! Отговори
горд пенсионер преди 3 седмици
До Анонимен

Ако Бспто дойде на власт с Румен Радев и ако излезнеме от ЕС и станеме пак Руска република ще намалее ,ли смъртността бе чиляк?Питам за един мой преател.
31
7
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Нито сме първи по смъртност, нито 3 милиона мизерстват зад граница. Не ги слушай тия от руското посолство, от край време лъжат като разпрани.
30
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
А като не живеят българите в затвор и са свободни хора при евратлантизма и демокрацията и заплатите постоянно нарастват защо България е първа по смъртност в Света и 3 милиона българи слугуват на Запад за мизерно заплащане вместо да се приберат в България да им нараства заплатата.
29
8
 
2
 
! Отговори
Гларуса преди 3 седмици
рускини едно време никой не искаше да ги такова.Всички налитаха на чехкинчета,полякинчета,а за гедерейки само сънувахме.Рускинчетата бяха много нечистоплътни и последни започнаха да се обезкосмяват от всички.
28
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Защо живеете мизерно? В Мюнхен има много работа за квалифицирани хора. Моите приятели там работят кой в БМВ, кой в полупроводниковата индустрия. Чупят парите. Ти защо не се оправяш, да не си сбъркан нещо?
27
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Българи в Мюнхен: живеем мизерно като животни.
26
5
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Ми нарастват я, аз един започнах работа през 2007, на заплата от 980 лева бруто, като инженер. Днес, дванайсет години по-късно, взимам над 7000 лв.
25
8
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Рускините дават всичко за паспорт и виза. В Русия не се живее вече.
24
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
И аутомедия ли е на същата групировка?
23
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
До Анонимен

"Сега да не би пенсионерите да ровят в кофите за храна?Ю

Не бе, не би, не би! При ЕС и демокрацията пенсионерите живеят добре, даже фърлят пачки с хилядарки през балконите,всеки ден пишат по медиите, и доходите се увеличават постоянно растата заплатите пир ЕС и демокрацията.