Помните ли когато България пионер при електромобилите?

БГ машините се появяват пет години преди BMW
17 май 2020 21:50, Нели Христова
99
Помните ли когато България пионер при електромобилите?

България днес далеч не е сред лидерите в прехода към електромобили: нито политиката на държавата, нито доходите биха спомогнали за обратното. Но беше време, когато нашата страна бе на гребена на вълната в разработките на електрическо задвижване. Гигант като BMW представи първия си електрически прототип - BMW 1602e - през 1972. Първите български машини от този тип се появиха съответно пет и две години по-рано. Нека си ги припомним.

Електрическото автомобилно задвижване е старо почти като самия автомобил. Машини с четири колела и задвижване от батерии се продават още в последните години на XIX век, дори започват да набират скорост в началото на ХХ, преди разработването на нови петролни полета и драстично спадналата в резултат цена на бензина да дадат предимство на двигателя с вътрешно горене, пишат от Automedia.

През 60-те години, благодарение на напредъка в областта на акумулаторите, някои конструктори се връщат към идеята. По нея се работи във Ford и Chevrolet отвъд океана, а в Европа - в Германия, Франция... и България. Всъщност България има сериозно предимство в тази област заради развитото в страната производство на електрокари - за неговите нужди в БАН е създаден отделен Научноизследователски и проектно-конструкторски институт по електро- и мотокари (НИПКИЕМ).

Тъкмо неговият екип през 1967 създава първия български - а и изобщо източноевропейски - електромобил. Наречен "Пионер", той е "лека кола за два пътника", както разказва статията в тогавашното списание "Наука и Техника". Електрическият двигател с мощност 6.3 киловата осигурява скорост до 55 км/ч, а общото тегло на машината е едва 850 килограма.

Две години по-късно в пловдивския завод на ДСО "Балканкар" започва работа по наследника на "Пионер" - вече напълно реален и с практична насоченост прототип на основата на Москвич 426. Проектът е наречен "ЕлМо 70" и се ръководи от инженерите Веселин Монев, Здравко Стойков и Карекин Хампарцумян.

Какви други електромобили са се произвеждали в България четете на сайта на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


99
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
40
8
 
7
 
! Отговори
ШибиРиби преди 3 години
Българина е толкова *** че даже да го удари късмета по главата и да земе че измисли нещо после не знае как да го реализира. Кумпютути илекртукари и темподобни иновации са продадени за стотинки от цъpвyли директори и отнесени от конкуренцията
39
8
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До 49Абе момко, в момента се занимава със сертифициране на техника за ЕС и мога да ти кажа че има много български фирми които произвеждат качествена продукция за цял свят.....Не съм тотално съгласен! Пуснаха на западния пазар дрелки/бормашини призводство на бившия Лпром-Ловеч и почти веднага ги върнаха обратно на производителя или търговеца! В качественото производство, в сферата на механиката и електрониката хич ни няма!
38
16
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
А снимката на "българския" Москвич защо не е цветна? Защото за промиване и изкарване на цветни снимки се чакаше около месец ако не и повече и струваше 35 лева при уж добра месечна заплата от 200 лева! А цветния филм Ор-Во струваше към 10 лева парчето ако го намериш в магазина! До днешен ден сме си за оплакване!
37
2
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
За пръв път се махам от нещо хубаво пожелавам им успех на тази заради която се маха м десет години разсип атруд
36
13
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Помните ли когато България пионер при електромобилите?И какво виждаме на снимката, чист и *** "български" Москвич! Ха ха ха ха ха ха ха ха....
35
8
 
17
 
! Отговори
Totenkopf преди 3 години
Произвеждали, аре стига с измишльотините си ***, тва са единични прототипни бройки.
34
11
 
13
 
! Отговори
До 36 преди 3 години
Абе момко, в момента се занимава със сертифициране на техника за ЕС и мога да ти кажа че има много български фирми които произвеждат качествена продукция за цял свят. Имаш ли представа през любимия ти соц какъв брак докарвахме при производството на двигатели ПЕРКИНС? 28%. Кога това ще го допусне частна фирма? Разработихме един тролей и не го променихме 30г.
33
8
 
12
 
! Отговори
Оффф преди 3 години
Това са пълни глупости.Не можеш да си производител когато нямаш собственна марка .А марката която се сглобявала тук на всичко отгоре не е наша ами и копирана.Все едно да кажеш България произвежда Great Wall или както преди години Ровърите.Аз не бих се хвалил че в България са се сголбявали "кола"като москвич.
32
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
През 1967 г. е предвидено производството да нарасне на 3000 автомобила годишно. В същото време от наша страна са изнесени 16 000 комплекта крикове и манивели за Франция, а през 1968 г. е предвидено техният брой да се увеличи на 100 000.До 1970 г. в Пловдив са изработени общо около 4000 автомобила Булгаррено 8 и 10, при цена на доставените части 6 милиона долара, или средно по 1500 долара на автомобил
31
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
През 1967 г. монтажната линия се премества в Пловдив, където по същото време приключва строежът на специално проектирания за целта нов завод, разположен на бул. Асеновградско шосе. До откриването на новия завод за производствено хале временно е приспособена палата 10 в Панаирното градче.Заводът работи до 1970 г. и разполага с автоматизирана поточна линия и с най-модерните в онези години заваръчни и бояджийски агрегати, чиято обща стойност е 15 милиона долара.
30
0
 
8
 
! Отговори
тесла преди 3 години
а кой изяде сказуемото от заглавието?
29
5
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Въпреки че е предназначен предимно за спортните тимове в страната, Булгаралпин е достъпен и за някои от по-заможните частни клиенти, сред които е известният български режисьор Васил Мирчев. През 1969 г. той посещава кинофестивала в Кан, изминавайки разстоянието между София и курортния френски град само за 16 часа.
28
8
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Явно хората баш с глупости са се занимавали, щом България е фалирала три пъти.
27
2
 
2
 
! Отговори
t2 преди 3 години
Първите макети на електромобили са около 1830, първият електромобил е около 1870-1880, първите хибриди са 1901 на Порше, а между 1900 и 1912 в САЩ 30% от автомобилите са били електрически, но в последствие ДВГ и евтиният петрол и проблемът с батериите постепенно убива електромобилите.
26
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
През 1968 г. два състезателни автомобила Булгаралпин, управлявани съответно от екипите на Илия Чубриков и Никола Чубриков, Атанас Тасков и Атанас Агура, за първи път взимат участие в рали Монте Карло.
25
9
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
И кое толкова ти трябваше от корекома? Дъвка или шоколадово яйце? Хората тогава не се занимаваха с глупости.
24
4
 
14
 
! Отговори
Соц бракми ли? преди 3 години
В края на 1966 г. основателят на френската фирма Алпин Жан Ределе пристига в София по покана на ДСП Булет, което наред с Булгаррено има намерение на усвои и монтажа на Алпин в България. Първите бройки Булгаралпин са сглобени в края на 1967 г., когато ефектният спортен автомобил вече е абсолютен хит в Европа и Америка, а неговото производство в България става повод за заслужена национална гордост.
23
9
 
4
 
! Отговори
с СССР се правихме преди 3 години
и все нямаше в магазините, иначе бяйме първите и все големи, кат Ррусия, и тя горката откакто се е пръкн ала все така - уж най голяма, а населението най-бедно, е за бомби нема да спориме но с бомби не се живей... както го доказа СССР, немаго вече а някои още не могат да го приемат за факт и все си мислят че в Русия комунизма цъфнал и вързал, а да и банани нямаше в България като произведохме този електрически образец, а САЩ крадеше от нас, като Мъск дет окраде руските ракети и българския елетромо
22
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Помните ли кигато България 4то място футбол
21
0
 
19
 
! Отговори
Да ! преди 3 години
Помним също така , че африкнаските студенти , след 3 месеца в НРБ , щяха да напишат заглавието ви по правилно !