ВАЗ-2101, Лада, Жигули, "копейка" - какво не знаем за главния автомобил на СССР

Никога не се разваляше, казва за него пилотът от F1 Кими Райконен
7 дек 2020 22:00, Нели Христова
244
ВАЗ-2101, Лада, Жигули, "копейка" - какво не знаем за главния автомобил на СССР
Снимка: БГНЕС

През 1970 година бял свят се появява един от автомобилите, които ще изиграят огромна роля в живота на много хора. Поне на тези, които живея в бившия СССР и други социалистически държави от този период, в това число и България. Това е ВАЗ-2101, известен още като "Лада" и "Жигули". А руснаците и до ден-днешен си го наричат "копейка".

За този автомобил е писано много, но има и факти около неговата история, които не са толкова добре известни. Един от тях е, че той е направен с конкретна цел и тя не е да се даде на хората масов и достъпен автомобил, а малко по-различна. За да разберете какво точно са искали управляващите СССР преди половин век, вижте тези малко известни факти за ВАЗ-2101:

Великият финландски мълчаливец

"Добър автомобил, който никога не се разваляше", така описва ВАЗ-2101 един човек, който рядко произнася повече от 1-2 изречения наведнъж. Става дума за финландският пилот от Формула 1 Кими Райконен, световен шампион от 2004 година. Той започва кариерата си с рали-състезания, в които кара именно "Жигули".

През 1986 г. пък една от легендите във Формула 1 - Айртон Сена, седна зад волана на "Жигула", за да завърти една обиколка на писта "Хунгароринг". Твърди се, че легендарният бразилски пилот и трикратен шампион във Формула 1 сам е проявил интерес към колата.

Идеята за създаването се ражда през 1966 година

Идеята за производството на "народната кола", както е описан автомобилът, е на Алексей Косигин, който е председател на Министерския съвет на СССР през 1966 година. Целта обаче не е да се даде достъпна машина на народа, а да се вземат натрупаните в него парични средства. Подполковникът от КГБ Игор Атаменко пише в книгата си "КГБ - ЦРУ: кой е по-силен?", че по това време гражданите на СССР са имали около 90 млрд. Това е около 100 млрд. долара по официалния курс и надхвърля общия годишен бюджет на Холандия, Дания и Белгия.

Народът не се доверява на Спестовната каса и ги държи "под дюшека", което заплашва с чудовищна инфлация. Хората са свикнали с тоталния дефицит и за да го накараш да извади парите, трябва да му предложиш нещо по-специално. В такова се превръща съветски автомобил, направен за западни технологии и на относително достъпна цена.

Комунистическо име

Проектът е реализиран с помощта на FIAT, като се осъществява в град, който по-рано е бил известен като Симферопол. Заради дружбата между народите той е прекръстен в чест на Палмиро Толиати, който в продължение на 38 години е лидер на италианската комунистически партия. Той умира по време на почивка в Крим, а на погребението му в Италия присъства лично лидерът на СССР Леонид Брежнев.

Неуспешна "цветна революция"

Заводът в Толиати е строен 4 години, като първите автомобили слизат от конвейера през пролетта на 1970 година. Това са 6 опитни образеца - два сини и четири винено-червени. Серийното производство стартира през есента, но "цветната" революция така и не успява - повечето коли са или бели или с светлокафяви.

Още по темата четете на сайта на Automedia.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


244
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
148
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
На снимката е Лада лимузина преправена Лада/Жигула/ВАЗ.
147
9
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Кими Райконен след колко литра водка е споделил това?
146
4
 
9
 
! Отговори
Русия преди 3 години
Ку ни бяа Мусквичити и Жигулитата, чубанити свидетели на Бурис Три Дългуноску, ощи щяа да шляпат с путури ти качени на куруцити.
145
14
 
18
 
! Отговори
да ама не преди 3 години
90 МИЛИАРДА РУБЛИ СА 100 МИЛИАРДА ДОЛЯРА САМО В СЪНИЩАТА НА КОМУНСТИЧЕСКИТЕ ВОЖДОВЕ
144
5
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
много приказки малко истинадвигателите на фиат от които е копиран жигула са малки и много компактни при една и съща мощносттака че руснаците си баха направили двигател по тяхна технология по-тежък и достатъчно надежден- необходим и м беше лиценза - правото да произвеждат- а и двете купета почти не се различаваха- италианското и руското
143
17
 
17
 
! Отговори
Гост3 преди 3 години
Не е направен с помоща на фиат а си е фиат 124,и този автомобил е руски,колкото и автомат калашников е руски!
142
10
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Жигулата може да мине за "неразваляща се" само ако я сравняваме с Москвича - там е еб***хти драмата
141
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
През 1986 г. в Унгария най-популярния, масов автомобил е бил Лада/ВАЗ21-01
140
14
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
"През 1966 година гражданите на СССР са имали около 90 млрд. Това е около 100 млрд. долара по официалния курс и тази сума надхвърля общия годишен бюджет на Холандия, Дания и Белгия."--------------------------------Истина е. До началото на 80-те години на ХХ век, СССР беше Велик промишлен, индустриален гигант и първи в света ресурсно-устойчив генератор на научно-техническия прогрес. Разпадането на СССР е най-голямата катастрофа през ХХ век.
139
8
 
24
 
! Отговори
Az преди 3 години
Не се разваля щото всяка събота и неделя птед блола 2-3ч поправки с тел и центровка карбуратор...Освент това се караха малко, 100к км за 20 год, с един два комплекта баба вида цял живот. Нямаше и пари за бензин, цяла зима под брезент, с надписан номер, да не го гепят като чистачките и акумулатора...
138
3
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Има още от тях и хората си ги карат и поддържат.
137
9
 
18
 
! Отговори
А Полски фиат преди 3 години
А имаше и Полски фиат, той защо не остана през вековете, като ладата, щом е фиат? Минал и заминал.
136
3
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Има и други такива примери Рено 12 става Дачия. Рено 10, Булгарено. Отдавна са забравени.
135
5
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Отдавна в България няма следа от Фиат 800 и 850, както и от другител. Вие всички ще се затрудните да си ги спомните. Но за качествата на жигула//лада или както е там, всички спорят...
134
2
 
7
 
! Отговори
ран преди 3 години
До cky2kbgКакви са тия глупости, с най-добрите западни модели не стават ли катастрофи? А, с тях си безсмъртен може би?
133
8
 
10
 
! Отговори
ран преди 3 години
До МхмНа колата, която стоя 36 години на улицата, без никакви грижи, не пишеше Fiat 124, а пишеше Лада. 36 години, само е слаган бензин. Накрая сдаде багажа, защото няколко години не и беше слагано масло. И тогава, къде отидоха Fiat 800, 850.
132
1
 
7
 
! Отговори
Иванов преди 3 години
претендира за световна сила и прави атомни бомби и ракети.
131
6
 
11
 
! Отговори
Иванов преди 3 години
Първите години на производство, Жигули е едно към едно с Фиат. Дори на много детайли и възли е изписано Фиат. Реално това е един много добър автомобил за времето си. Италианци и французи винаги са правили практични и добри автомобили, за разлика от немците , които по онова същото време , все още се мъчат с калинката с въздушно охлаждане. Ако не бяха Фиат по онова време и Рено в сегашно време , руснаците една нормална кола нямаше да имат , което е пълен смях и абсурд , за държава , която
130
4
 
8
 
! Отговори
Виктор преди 3 години
До МхмДвигателят на ВАЗ е с горно разположен вал, което води до друг капак на клапани, други кобилици и друга верига, с друг прекъсвач-разпределител/ делко/. В предното окачване има други полухебели. Вратите имат скрити дръжки, други са и стоповете! Така че има доста промени спрямо оригинала!
129
11
 
15
 
! Отговори
Мхм преди 3 години
Нищо руско няма в тази "жигула". Това си е просто Фиат 124, сглобяван в СССР. А иначе въпросният модел през 1967 г. печели престижната награда "кола на годината".