ВАЗ-2101, Лада, Жигули, "копейка" - какво не знаем за главния автомобил на СССР

Никога не се разваляше, казва за него пилотът от F1 Кими Райконен
7 дек 2020 22:00, Нели Христова
244
ВАЗ-2101, Лада, Жигули, "копейка" - какво не знаем за главния автомобил на СССР
Снимка: БГНЕС

През 1970 година бял свят се появява един от автомобилите, които ще изиграят огромна роля в живота на много хора. Поне на тези, които живея в бившия СССР и други социалистически държави от този период, в това число и България. Това е ВАЗ-2101, известен още като "Лада" и "Жигули". А руснаците и до ден-днешен си го наричат "копейка".

За този автомобил е писано много, но има и факти около неговата история, които не са толкова добре известни. Един от тях е, че той е направен с конкретна цел и тя не е да се даде на хората масов и достъпен автомобил, а малко по-различна. За да разберете какво точно са искали управляващите СССР преди половин век, вижте тези малко известни факти за ВАЗ-2101:

Великият финландски мълчаливец

"Добър автомобил, който никога не се разваляше", така описва ВАЗ-2101 един човек, който рядко произнася повече от 1-2 изречения наведнъж. Става дума за финландският пилот от Формула 1 Кими Райконен, световен шампион от 2004 година. Той започва кариерата си с рали-състезания, в които кара именно "Жигули".

През 1986 г. пък една от легендите във Формула 1 - Айртон Сена, седна зад волана на "Жигула", за да завърти една обиколка на писта "Хунгароринг". Твърди се, че легендарният бразилски пилот и трикратен шампион във Формула 1 сам е проявил интерес към колата.

Идеята за създаването се ражда през 1966 година

Идеята за производството на "народната кола", както е описан автомобилът, е на Алексей Косигин, който е председател на Министерския съвет на СССР през 1966 година. Целта обаче не е да се даде достъпна машина на народа, а да се вземат натрупаните в него парични средства. Подполковникът от КГБ Игор Атаменко пише в книгата си "КГБ - ЦРУ: кой е по-силен?", че по това време гражданите на СССР са имали около 90 млрд. Това е около 100 млрд. долара по официалния курс и надхвърля общия годишен бюджет на Холандия, Дания и Белгия.

Народът не се доверява на Спестовната каса и ги държи "под дюшека", което заплашва с чудовищна инфлация. Хората са свикнали с тоталния дефицит и за да го накараш да извади парите, трябва да му предложиш нещо по-специално. В такова се превръща съветски автомобил, направен за западни технологии и на относително достъпна цена.

Комунистическо име

Проектът е реализиран с помощта на FIAT, като се осъществява в град, който по-рано е бил известен като Симферопол. Заради дружбата между народите той е прекръстен в чест на Палмиро Толиати, който в продължение на 38 години е лидер на италианската комунистически партия. Той умира по време на почивка в Крим, а на погребението му в Италия присъства лично лидерът на СССР Леонид Брежнев.

Неуспешна "цветна революция"

Заводът в Толиати е строен 4 години, като първите автомобили слизат от конвейера през пролетта на 1970 година. Това са 6 опитни образеца - два сини и четири винено-червени. Серийното производство стартира през есента, но "цветната" революция така и не успява - повечето коли са или бели или с светлокафяви.

Още по темата четете на сайта на Automedia.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


244
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
128
13
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
"Никога не се разваляше" .... муахахахаа ;))))))))))) добре :)))))
127
5
 
28
 
! Отговори
Док преди 3 години
Колата бе адекватна за времето си. Просто устройство и много лесна за ремонт и поддръжка. 20 години беше като член на семейството. На баща ми му се късаше сърцето като я продаде за да ми плати семестрите за първата година в университета.
126
8
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Аз си спопням И друго .Спираше аввтобус Чавдар- Всички лапета - на Пампорово - зелено училище..партията плаща..Сега бате Бате да те прати на Пампорово..
125
1
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Абеее едно си спомням - Жигула на старо беше по-скъпа от нова, щот за последната се чакаше 10 и повече години, а животът си вървеше.Да живей соца!
124
18
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Към Финландия може и да са изнасяли Жигулита дето не се развалят, ама към България идваха все *** върнати от някъде и тамън оправиш едно и нещо друго се развали.
123
4
 
26
 
! Отговори
... преди 3 години
Сега ако намеря пак такава, ама читава, ще я купя и възстановя. Частите са евтини, цялостно боядисване и е пушка. И пак ще карам. Няма такова жив0тн0. Къде ли не съм ходил с нея - никъде не ме е оставяла.
122
5
 
17
 
! Отговори
... преди 3 години
Форд морд - още през 70-те години на миналия век, в Жигули и Лада имаше кожен салон. И наистина тези коли не се разваляха как бъде. С добри гуми, зимата си караш спокойно, въпреки че е със задно предаване. Имах една Седмица навремето. Ей, повярвайте ми такъв тормоз й налагах и пак не успях да я счупя. Единствено сменях съединител (от частите де) и пак газ. Нямаше строшаване това нещо. После си купих Самара, като излязоха. Карах я 3 месеца, махнах я и се върнах на Седмичката. Стана на 30 г. и я..
121
4
 
20
 
! Отговори
@ преди 3 години
Добре бре, защо лъжете? 90 млрд рубли имало и това се било равнявало на 100 млрд $? Да ама по официален курс, където не може да ги обмениш, а рублите ставаха единствено за да си изтъркаш ***. Целият източен блок беше гладен за някаква валута и под валута се има предвид $, лири и марки, а не тоалетна хартия. Какво значение има какъв държавен курс обявява СССР за собствената си валута при положение, че никой не я иска и не може да я обмени? Все едно да кажем, че от утре лева е 100 $ и готово.
120
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
до 140И я да видим като пишеш щуротии кой модел на Форд видя,че беше ''пълно'' с Фордове тогава по онова време?!
119
23
 
8
 
! Отговори
cky2kbg преди 3 години
нормални ли сте? тия коли се разваляха по пътя за морето всеки път. А дано не сте виждали катастрофа. Защото аз и това видях на живо челен сблъсък жигула с форд с 50-60 км/ч. Пред очите ми. Жигулата пътника с колан счупи стъклото с глава. Коша се сгъна изтекоха всякакви течности, акомулатора бе изхвърчал. Почти се отцепи коша. Форда само бронята му бе за смяна
118
1
 
9
 
! Отговори
ВАЗ 21061 183км/ч преди 3 години
Кайена е хубав, понеже има огромно предно стъкло, от което може да ми вижда стоповете по-хубаво.
117
3
 
4
 
! Отговори
до 137 преди 3 години
Ква баничарка те гони, по-добре ЗИЛ или МАЗ.
116
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Ако някой комунист тръгне да краде кашкавал, по - добре да вземе някоя баничарка вместо тази лада. Защото вместимостта й е малка за товарене.
115
5
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Преди бая години отивам на училище и гледам една леееко странна "Жигула".Гледам отзад - пише Fiat 124.Мисля си с детския промит от соца мозък: Бреей, от тоя Запад нищо не става, и "Жигулата" изкопираха даже.После се оказа,че било обратното...
114
1
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
За времето си бяха коли за средната класа.Обикновените хора обаче карахме Москвич.Жигулата беше с пружини и не качваше достатъчно стока,обаче Москвича си беше добро магаре с ресори!Имаше и пикап 2715ИЖ.Колото му натовариш ще го закара!
113
4
 
6
 
! Отговори
Джедай Мастър преди 3 години
- Защо ладата комби има чистачка на задното стъкло?- За да почиства мухите, които се размазват в него.
112
0
 
16
 
! Отговори
Христо Мотористо преди 3 години
Хубави коли бяха за времето си!Имал съм и Москвич, и Лада!Честно казано съм по-доволен от Москвича, защото е по-стабилен в завоите и по-непрентециозен.16 касетки с череши купих от Кюстендил, Москвича ги докара без проблем до жк. Младост 4.Сега карам Голф 7, купих го чисто нов от магазина преди 6 години!Винаги, когато съм залагал на нови автомобили, съм бил доволен!По-добре 1 читав автомобил в семейството, отколко 4 автомобила от Горубляне или Дупница, които не си знаят собствениците!
111
0
 
19
 
! Отговори
Татул преди 3 години
Имах една оранжева. В семейството като чисто нова дойде през 82, Лично аз я карах от 89 до 2009. 2015 замина в движение за една морга. За времето си не бяха лоши коли. Какво ли не съм превозвал с нея. Помня като младежи как ни спря милиция и в нея бяхме 10 човека -имаше двама в багажника :) Калеко ми караше тогава форд и беше голям гъзар с него. Само да не се развалеше, 'щото части йок. Не редно да се правят сегашни сравнения с преди. И западните се разваляха.
110
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Русия е изостаналаКакви външни панти бе, Gавно? Може би и с колела отгоре!Долно тыпанарче, ВАЗ 2101 е лизензионно копие 1:1 на автомобила на годината -FIАT-124!
109
6
 
5
 
! Отговори
Хемус преди 3 години
Тука някои жалят и за "Чавдар" и " Мадара"!Те хубаво чехи и немци са ни дали лицензите,ама само като човек види побългарените сглобки и шевове на каросериите,и ще ви стане ясно защо не издържаха на конкуренцията при пазарната икономика