Какви са митовете и реалностите около оборотите на колата?

По-младите шофьори може и да не ги знаят
12 мар 2021 20:47, Нели Христова
22
Какви са митовете и реалностите около оборотите на колата?
Снимка: БГНЕС

Напредъкът на технологиите все повече ни разтоварва от отговорностите по управлението на автомобила. А също и от познанията за него, защото, когато всичко се върши от електрониката, за какво им е на повечето хора да знаят как точно функционира? Това се отнася и за ключовия въпрос при какви обороти е най-добре да се кара. Все повече стават автомобилите с автоматични трансмисии, където този въпрос се решава от електрониката, а с нашествието на електромобилите той вече съвсем ще отпадне.

Но междувременно колите с ръчни трансмисии си остават внушително количество, а и на пазари като българския надали скоро ще бъдат изместени. Така че нека още веднъж напомним някои важни неща за оборотите, които по-скорошните шофьори може и да не знаят. Важно е да уточним, че тези препоръки се отнасят до бензиновите двигатели.

Ниски или високи обороти?

Всъщност няма и не може да има точен отговор на въпроса при какви обороти трябва да се сменят предавките. Това зависи и от конкретната ситуация, и от куп различни фактори. Човек трябва сам да се научи да "усеща" точния момент за превключване. Но това научаване ще стане доста по-лесно, ако първо споменем няколкото варианта, които са категорично погрешни, но се радват на голяма популярност.

Мит 1: ниските обороти са вредни

Понеже в наши дни всеки се стреми да дава съвети в интернет, вероятно сте попадали и на такава мъдрост: че движението при ниски обороти е вредно за двигателя.

Това е нелепо, разбира се. Има много режими, при които спокойно можете да карате с ниски обороти - при поддържане на постоянна скорост или при спускането от някой хълм например. Въпреки това има шофьори, които се боят от ниските обороти и гледат винаги да държат стрелката на оборотомера далече от тях.

Реалност: вредно е ускоряването при ниски обороти

Онова, което наистина е времно за двигателя, е да се ускорява при ниски обороти. Да превключиш на по-висока предавка и да натиснеш газта докрай, не е добра идея. Това претоварва двигателя и съкращава значително ресурса му. Колкото по-сериозно ускорение планирате, толкова по-високи трябва да са оборотите към момента на действието. Няма особен смисъл да давате пълна газ, преди да сте достигнали 3000-3500 оборота в минута.

Мит 2: Червената зона е опасна

Някои шофьори пък имат точно обратния страх - не от ниските, а от високите обороти. Червената зона на оборотомера им изглежда ужасяващо. Всъщност в нея няма нищо страшно, и даже често механиците биха ви препоръчали поне веднъж в седмицата да вкарвате двигателя в максимални обороти, за да се самопочисти той от нагари и други отлагания.

Реалност: Червената зона е полезна, но по малко

Друг въпрос е, когато до червения сектор се стига постоянно, при всяка смяна на предавката. Тогава вече ресурсът на мотора - а и не само на мотора - драстично ще се съкрати. Така че максималните обороти не са страшни, но не злоупотребявайте с тях.

Още по темата четете на сайта на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


22
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
16
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
В момента има бум на продажби на електрички в Западна Европа.Т.е. електрическият бум го чакаме в България след 4-5 години.
15
0
 
0
 
! Отговори
IT-спец преди 3 години
на колегата по доло с фиестата, ако му е от новите от последните няколко години това че е 3 цилиндъра незначи че невърви (всички нови имат турбо), аз имам 2017-а година фокус 3 цилиндъра 1.0 мотор но е с турбо и е 125 коня, издърпва доста прилично, градско гори 6 а извън градско 4,5-5 зависи как я настъпвам, и да ако оборотите се държат ниско в града колата гори още по малко...
14
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Ти не ми гледай изказа, Ами си погледни портмонето! И ако си мъж сложи на масата 1000 лв ако мислиш, че карам Мерцедес за 3-4-5-10 Хил лв! ***Мерцедес се копува но акъл не може! :))))))))))))))))))))))))))))))))))
13
1
 
1
 
! Отговори
До 14 преди 3 години
Ти не ми гледай изказа, Ами си погледни портмонето! И ако си мъж сложи на масата 1000 лв ако мислиш, че карам Мерцедес за 3-4-5-10 Хил лв! ***
12
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Тургай менте двигателно масло и после търси митове, леганди и файлетони!
11
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Какво става? Електрификацията нещо заглъхна, а Тесла съм виждал само 2 пъти, не знам колко има у нас. Разни фирмени електро-въшки само се срещат. А още коментираме коментираме оборотомера, това беше актуално в сп Млад Конструктор преди 89г
10
3
 
5
 
! Отговори
До 11 преди 3 години
По изказа ти мога да предположа, че караш гробница МЛ 2001-2002, който струва 3-4000 лв.
9
2
 
3
 
! Отговори
Ха-ха преди 3 години
Караш на слух-вземе ли да ръмжи-сменяш предавката!Старите автоматици затуй бяха дразнещи-дига обороти,ръмжи,а не сменя предавката.
8
4
 
1
 
! Отговори
Ямболски цървул преди 3 години
До 7 Друго имах в предвид....хахахаха.Жив и здрав да си не си ме разбрал.Иначе ,ако ти кажа че моята кола прави смесен разход 5,7 ....Форд фиеста...3 цилиндъра...бензинНа магистралата 140 с включен климатик лятото.Повече от този разход ,каквото и да правя не мога да го вдигна!
7
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До 7Той говори за икономичен.Ти говориш за ефективен.Различни неща.
6
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До тигъраКъсметлия имах инструктор които не ми даваше да гледам скоростта, слагаше ми картонче върху скоростта , оправяй се по обороти.При тебе няма как да ти сложи картонче.
5
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Бавно оборотните двигатели са по-дълговечни.Друг е въпросът дали на човек му се кара 30 годишна кола.
4
1
 
9
 
! Отговори
Ямболски цървул преди 3 години
Колата е най икономична при възможно най- високата предавка и възможно най-ниските обороти.Без да тресе двигателя....По принцип е между 1500 и 2000 оборота.
3
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Темата е забавна и важна ,но очаквах по сериозен материал , писано е толкова колко да се каже ,че нещо има написано не е празна бланка.
2
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До тигъраБроиш бе бате.Не можеш да броиш до 3500 ли?И да сбъркаш с 10-20 не е проблем.
1
4
 
7
 
! Отговори
тигъра преди 3 години
Нищо не разбрах,а съм шофьор от 32 години.Само разбрах,че не трябва да натискам пeдала до края,а като станат оборотите 3500-тогава може.А колата ми като няма оборотомер и карам по слух,кога да разбера,че съм на 3500 оборота?