30 години след края: Трабантът остава безсмъртния автомобил на ГДР

Как това возило се превърна от "картон на колела" до класика?
124

Снимка: БГНЕС

Преди 30 години е произведен последният трабант в света. Дълго време той е осмиван поради различни причини, но днес "колата от картон" е много популярна сред колекционерите на стари возила.

Как това возило се превърна от "картон на колела" до класика?

Четири колела, малко мукава, две бутала и един будала, който си мисли, че има кола: едва ли има по-осмивана кола от трабанта. След падането на Берлинската стена повечето източногерманци побързаха да се разделят със своята "кола от картон". Но и до днес култовият ГДР-автомобил си има горещи фенове: само през последнитте 10 години са били регистрирани наново 3000 реставрирани трабанта, пише в свой материал за легендарното возило DW.

Мизерията води до изобретателност

В завода в саксонския град Цвикау са произведени над 3 милиона бройки от "пърдялника от дуропласт" с характерния и разпознаваем шум на двутактовия му двигател. Нуждата ражда каросерията от изкуствена материя - в ГДР ламарината е била дефицитна. На 7 ноември 1957 е произведен първият трабант, а на 30 април 1991 - последният, който впрочем е боядисан в розово.

Малката кола, която заради олекотената си конструкция наричат "кола от картон", е имала между 18 и 26 конски сили и е можела да развива до 110 километра в час. Движението с такава скорост обаче е произвеждало такъв силен шум в купето, че пътниците е трябвало да се надвикват. Въпреки производството на поточна лента, за ново трабантче се е чакало дълго, тъй като в ГДР колите са били дефицитна стока. От обикновените граждани на ГДР, които не са имали връзки, се е изисквало доста търпение, докато се сдобият с нова кола. Средно за трабант се е чакало по 12 години, а в някои случаи и доста повече.

Един германски символ

Мнозина свързват трабанта с лошия въздух, той обаче се превръща и символ за падането на Берлинската стена и последвалото Обединение на Германия. При преминаването на първите трабанти през отворените граници много западногерманци приветстват източните си събратя с мила церемония: с тропане с ръце по картонените тавани на пърпорещите коли от Изтока.

Трабантът си има фенове и в чужбина. Така например американският актьор Том Ханкс се сдоби през 2014 година с един небесносин трабант "P 601 de luxe", с което изпълни една стара своя мечта. Автомобилът обаче не кръстосва улиците на Холивуд, защото новият му собственик го подари за експонат на Холивудския музей на автомобилите.

Прераждане: Траби 2.0

През 2009 година на Международното автомобилно изложение беше представен един напълно нов трабант, оборудван с електрически двигател и способен да развие максимална скорост от 130 км/ч. Година по-късно "Trabi nT" ("nT" означава "new Trabi") дори получава специална награда за дизайн. Но и до днес не се е намерил инвеститор за пускане на колата в серийно производство.
Въпреки това, макар и вече част от историята, трабантът остава безсмъртният автомобил от ГДР.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


124
Още по темата: автомобилТрабантГДР
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
13
8
 
14
 
! Отговори
до 18 преди 2 години
Не че нещо но ментално ошетените нямат представа какви лицензи пък вземаше запада от социализма. Металулгията им все още звучи като магия. За фундаментални науки говорим.
12
26
 
17
 
! Отговори
Хемус преди 2 години
И в същото време и сега белите хора караха нормални и комфортни автомобили!Социализмът работеше по лицензи взети от запада,а не обратното!Само се чудя в 'Чавдар' за какво работеха инженери и конструктори,като всичко беше взето от Шкода,Сетра,Авиа и Ман
11
9
 
50
 
! Отговори
Истина преди 2 години
19 години карах тази кола. Никога не ме е оставила насред път. А колко багаж съм прекарал, не може и да сънуват. И между другото, стигал съм до 120 км/ч без никакви външни или вътрешни дискомфорти.
10
2
 
50
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
110 трудно, но със 100 съм се возил. Чичо ми отидоха от Сливен до Източна Германия навремето с трабант и се върнаха.
9
29
 
17
 
! Отговори
шопендар преди 2 години
дедероните му казваха ,,помощно средство при ходене,,и цената му беше като на кола,но чрез дефицита,комунистите управляваха,абе тъжна история
8
10
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До АнонименА сега какви коли карате при демокрацията? Ха ха хаааа!
7
2
 
64
 
! Отговори
Очевидно дърт преди 2 години
С очите си съм виждал трабант с немски номера как влачи огромна каравана след себе си към Варна. Идея си нямам как с 26 коня се е случвало да се пътуват по 5000 км, напред-назад. Ами полските фиатчета - същата история!
6
5
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
- Доволен ли си от твоя трабант?- Да, само трябва да го пребоядисам.- Защо?- Защото е жълт и щом си отворя прозореца, хората започват да пускат вътре писма.
5
32
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Комунисти=диваци.
4
27
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Викахме на трабантчето 2 метра кола 1 км пушек. Но за соца това си беше кола. Както се казва като нема риба и цацата е риба. С трабантчета няма катастрофи. То и да искат немогат да катастрофират защото от 60 км повече неможеше да вдигне. Тези 110 км за които пишат ги правеше без пътници и по нанадолнище. На баир трябваше да слизат да бутат. Абе весело си беше с трабито немаше скука.
3
15
 
48
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Имах я тази кола. Искам си я отново.Там от където минава друга не може
2
4
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Въпреки това, макар и вече част от историята, трабантът остава безсмъртният автомобил от геройски умрялото ГДР.
1
11
 
26
 
! Отговори
Ха ха ха преди 2 години
Колкото ГДР е безсмъртна и престана да съществува, толкова и Трабанта е безсмъртен и престана да се произвежда ............