30 години след края: Трабантът остава безсмъртния автомобил на ГДР

Как това возило се превърна от "картон на колела" до класика?
124

Снимка: БГНЕС

Преди 30 години е произведен последният трабант в света. Дълго време той е осмиван поради различни причини, но днес "колата от картон" е много популярна сред колекционерите на стари возила.

Как това возило се превърна от "картон на колела" до класика?

Четири колела, малко мукава, две бутала и един будала, който си мисли, че има кола: едва ли има по-осмивана кола от трабанта. След падането на Берлинската стена повечето източногерманци побързаха да се разделят със своята "кола от картон". Но и до днес култовият ГДР-автомобил си има горещи фенове: само през последнитте 10 години са били регистрирани наново 3000 реставрирани трабанта, пише в свой материал за легендарното возило DW.

Мизерията води до изобретателност

В завода в саксонския град Цвикау са произведени над 3 милиона бройки от "пърдялника от дуропласт" с характерния и разпознаваем шум на двутактовия му двигател. Нуждата ражда каросерията от изкуствена материя - в ГДР ламарината е била дефицитна. На 7 ноември 1957 е произведен първият трабант, а на 30 април 1991 - последният, който впрочем е боядисан в розово.

Малката кола, която заради олекотената си конструкция наричат "кола от картон", е имала между 18 и 26 конски сили и е можела да развива до 110 километра в час. Движението с такава скорост обаче е произвеждало такъв силен шум в купето, че пътниците е трябвало да се надвикват. Въпреки производството на поточна лента, за ново трабантче се е чакало дълго, тъй като в ГДР колите са били дефицитна стока. От обикновените граждани на ГДР, които не са имали връзки, се е изисквало доста търпение, докато се сдобият с нова кола. Средно за трабант се е чакало по 12 години, а в някои случаи и доста повече.

Един германски символ

Мнозина свързват трабанта с лошия въздух, той обаче се превръща и символ за падането на Берлинската стена и последвалото Обединение на Германия. При преминаването на първите трабанти през отворените граници много западногерманци приветстват източните си събратя с мила церемония: с тропане с ръце по картонените тавани на пърпорещите коли от Изтока.

Трабантът си има фенове и в чужбина. Така например американският актьор Том Ханкс се сдоби през 2014 година с един небесносин трабант "P 601 de luxe", с което изпълни една стара своя мечта. Автомобилът обаче не кръстосва улиците на Холивуд, защото новият му собственик го подари за експонат на Холивудския музей на автомобилите.

Прераждане: Траби 2.0

През 2009 година на Международното автомобилно изложение беше представен един напълно нов трабант, оборудван с електрически двигател и способен да развие максимална скорост от 130 км/ч. Година по-късно "Trabi nT" ("nT" означава "new Trabi") дори получава специална награда за дизайн. Но и до днес не се е намерил инвеститор за пускане на колата в серийно производство.
Въпреки това, макар и вече част от историята, трабантът остава безсмъртният автомобил от ГДР.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


124
Още по темата: автомобилТрабантГДР
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
33
33
 
27
 
! Отговори
HMLF преди 2 години
Да тъжиш за трабант, да чакаш за панелка 20 г. и да гласуваш за Славиту - диагноза и съдба, която заслужаваш на 1000 %.
32
15
 
44
 
! Отговори
Гениално замислена.. преди 2 години
за времето си кола ! Типично германски подход.Двигателят се изваждаше с две ръце и можеше да се ремонтира на пътя !В същност нямаше и какво да се ремонтира !Ако имаше възможност и сега бих си купил един нов Траби !
31
17
 
33
 
! Отговори
Вуйчо Ваньо преди 2 години
Баща ми имаше VW beetle и като го продаде 1991ва плаках.Негов съученик имаше Трабант 601, и като сме ходили семейно по хижи трабанта вървеше повече, а са в един клас от две различни Германии!ФРГ и ГДР.Трабанта имаше и по-добро парно, щото костенурката е с въздушно охлаждане - боксер, да не говорим колко гният VW.Обожавам VW,ама не намесвайте политиката в автомобили,които чисто инжерно не разбирате!
30
20
 
15
 
! Отговори
Сат Н преди 2 години
Тази технология е още от времето на Хитлер, не е измислена при ГДР. Също и панелното строителство е немски патент. Източна Германия винаги е била по-бедна и селска, даже и преди руснаците. Силата на Германия е на запад, където са въглищата и желязната руда. Или по-точно са БИЛИ.
29
10
 
50
 
! Отговори
пффф преди 2 години
Закачете на 20 годишните ви курници каравана от 9 метра и минете 5000 км без проблеми. И точно тогава имате право да коментирате! Основен ремонт на трабант се правеше на два пешкира на земята. Сега дюза-помпа да ви подаде грешка и сте до там. Аре пари за репатрак. Важно е да дишате дълбоко.
28
40
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Трабанта беше бооооклук, но трагедията е, ако четете внимателно статията.Руснаците успяха да направят от ГЕРМАНИЯ помийна яма, когато им попадна под ботуша.Дефицит на ламарина.Колата - дефицитна стока, дори и когато е боооооклукЧакане с години за автомобилМизерна технологияАбе, червен рай.
27
15
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До ПомнещПросто си в грешната държава, пич.
26
9
 
35
 
! Отговори
Помнещ преди 2 години
Русе - София с трабант ми беше 6 часа път с една спирка за лека закуска (при тогавашните пътища). Днес карам опел 113 коня нещо и със същата закуска, пътя ми е 4 часа и половина. Честно ли час и половина за повече от половин век промениха нещо?
25
39
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Абсолютен ***. Само веднъж го карах и му блокира скоростната кутия, добре че не ме уби в движение... Като всичко в соца беше просто абсолютен крап...
24
19
 
12
 
! Отговори
Стефи преди 2 години
До Вуйчо Ваньо 32За кое време? Това нещо се е произвеждали 30 години... А да, там времето беше спряло...
23
18
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Мизерията води до изобретателност. Така е. Но икономията е майка на мизерията.
22
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Исках да напиша третата жълто мини с черен капак, но се смея и изядох буквите. Изивнявам се.
21
6
 
13
 
! Отговори
до 31 преди 2 години
Триколката я краше монахинята. А след засичане с триколката стана тоталка. Първата му кола беше оранжево мини - това беше само в първи епизо. Общо са три минита. Втората беше тоталката и третата жълто мини с чене капак. Когато го остави на паркинга отгоре мина танк като мед на масло се намаза. Когато отиде на паркинта не знаеше, че това е изложение за танкове. Но той накра язачна сваля волана и да го заключва с катинар, сакън някой да не го открадне. :D И хита беше фотьойл върху миникупъра :D
20
9
 
44
 
! Отговори
Вуйчо Ваньо преди 2 години
Влезте с classiccar форума да се ориентирате за кво иде реч...Трабанта за времето си е бил в перфектното съотношение цена/качество.Имало е и Форд Таунус, ама едно кенче бира ти е лев и пеДесе на промоция, а уиски Чивас Регал почва от 100 кинта.Купили си Голф4 1.9 TDI за 2бона,"чипосали" го да върви баце, и се смеят на трабанта.Немците дават по 5 6хил евро за пазен Трабант и си го връщат в Германия, ама вие с избушените БМВ 3ки и очиларки на по 20г гледате накриво през джама.Тарикати сте!
19
4
 
17
 
! Отговори
до 27 преди 2 години
Мистър Бийн караше мини купър във филма.
18
29
 
8
 
! Отговори
Стефи преди 2 години
До Анонимен 24Ха-ха! Що за човек трябва да си за да сравняваш подобен таралясник с Honda N360 или N600?
17
7
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Когато бях дете пред блока имаше няколко трабантчета. На едно от тях на задното стъкло имаше надпис "Бясна табуретка". Живея в Пловдив. В града имаме един, където си направи на трабанта тунинг с ламиниран паркет. Казаха, че купил трабанта за 350 лв и накрая му излезнало масраф за 1 апартамент гарсониера.За това има вместо номер табела с надпис ПЪЛЕН АБСУРД. Има все още ман.яци, където си падат по ретро коли.
16
34
 
14
 
! Отговори
Стефи преди 2 години
Носталгията по подобни "автомобили" е най-малкото неуместна, дори тъжна. Когато хората в развитите държави имаха достъп до сигурни и качествени за времето си автомобили, това извратено подобие на кола бе мечта за много семейства, които имаха нещастието да останат от другата страна. Символ на архаична индустрия без развойна дейност и иновации. Оставате майтапите за картона и двутактовия двигател. Потърсете какво се случва с колата при един удар с 40-50 км/ч. Нямам думи...
15
4
 
26
 
! Отговори
Истина преди 2 години
Пороен дъжд. Под навеса на спирката се сврели 20-тина чакащи. Минава Трабант, спира, отваря се прозореца и шофьора пита: Някой да знае най-новия виц за Трабанта?
14
5
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Пръдливият Ханс и неговият по голям брат Ото(Вартбург)Класика от Нашата Младост!!