Ще забрани ли Европа моторите на бензин?

Имало голям потенциал в ектрическите двигатели
26 юли 2022 18:25, Анисия Иванова
75
Ще забрани ли Европа моторите на бензин?
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Евентуалната забрана на двигателите с вътрешно горене няма да сложи край на мотоциклетизма, а напротив – ще отвори нови възможности за създаване на модели от ново поколение и на технологични иновации. Това коментира Илия Левков, председател на националната браншова организация „Индустриален клъстер Електромобили“ в ефира на предаването „Бизнес старт“ с водещ Христо Николов.

"Двигателите с вътрешно горене отдавна са приключили технологичното си развитие. Те имат КПД от 40%, докато електрическият двигател е тих, но неговото КПД е 90%. Той е и много по-устойчив и няма какво да му се развали, защото в него няма триещи се части“, категоричен е той.

Гостът добави, че често срещаните възражения по отношение на батериите на електрическите двигатели са базирани на преувеличени представи у хората. „Това, че батериите тежат 300 кг, не означава че това е само литий. Да, литият е опасен и взривооопасен. Но в една батерия има само около 1 кг литий и дори по-малко. Тепърва настъпва ерата на графена, на желязо-фосфатните батерии. Тепърва ще има бум на технологията. Тези батерии са категорично рециклируеми. Има 3 завода във Франция и Германия, които рециклират литиево-йонните батерии на 99%. Затова мога да кажа, че това е страхотен потенциал за развиване на бизнес и в България“, добавя той.

Предложената забрана на двигателите с вътрешно горене ще съсипе голяма част от удоволствието да се карат мотоциклети. Електрическите мотори отнемат най-хубавото – звука и усещането за свобода. Така си ограничен да се наслаждаваш на хобито си, каза Лилия Осойска, председател на Сдружението на жените мотористи в България.

По думите на Осойска все още няма достатъчно данни колко издръжливи ще бъдат тези електрически двигатели на моторите и до каква степен те наистина са екологични чисти, защото макар двигателите на електрическите мотори да не замърсяват, не е ясно какво ще се случва с батериите, къде ще се изхвърлят и дали напълно ще се рециклират.

"Животът на един конвенционален двигател е много дълъг. Мотори с такива двигатели издържат десетки години. В САЩ ги карат по половин милион километра и това е достатъчно основание един такъв издръжлив двигател да се определи като доста екологичен”.

Левков е оптимист за бъдещето на мотоциклетизма и не смята, че новите технологии и евентуалната забрана на двигателите с вътрешно горене в ЕС ще му навредят.

Засега пробегът на един мотоциклет с електрически двигател е около 180 км, но Левков смята, че това тепърва ще се развива и на този етап постигнатото е впечатляващо и функционално. „Така или иначе с мотора не може да се кара от София до Варна на един дъх, трябва да се почине някъде и може да се използва възможността за зареждане“, смята той.

Гостът е оптимист и за мрежата от зарядни станции в България. „На база на съществуващите електромобили в България мрежата от пунктове за зареждане изпреварва пропорциите в някои западни страни. По последните данни на министерството на транспорта електромобилите бяха около 6000, според пътна полиция те са 4600. Когато имаме точни бройки, ще видим точната пропорция. Но при всички случаи в развитите страни на всеки 10 електрически автомобила има 1 зарядна станция, докато при нас пропорцията е 1 станция на всеки 2-3 автомобила, което е много по-добре“, отбелязва той.

Според него всеки един производител вижда в електрическите двигатели това огромен потенциал. „Сега има цяла палитра от възможности и модели, които са електрически. Не вярвам производителите на мотоциклети да спят, сигурен съм че ще има страхотни модели.

"Цените ще бъдат по-високи, но с оглед на потреблението и увеличените продажби цената ще падне. До 2030 г. електрическите превозните средства ще имат същите цени като тези с двигател с вътрешно горене“, убеден е той.

Целия разговор може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


75
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
41
6
 
20
 
! Отговори
ВЪПРОС преди 1 година
Електрическия Двигател на Автомобили е баланс - Ястребите в ЕС си налагат Бизнеса .Само един въпрос имам - знаете ли как се произвежда ТОК ? Знаете , тоест един двигател на ток е с КПД 5% . Двигател с Вътрешно Горене е с КПД 95% и има системи за Защита на Атмосферата .Обърках ви , нали ?Тока се прави от Дизел , Бензин и Газ - тоест - трябва огромни Фабрики да горят Огромни количества изкопаеми горива за да произведат ток за вашия автомобил - независимо дали вие спите и не го зареждате - тоест
40
0
 
12
 
! Отговори
Зевзек преди 1 година
До Яуитатасиренье...... Ами като ти падне батерията ше въртиш пeеDалиитeе!
39
3
 
25
 
! Отговори
Яуитатасиренье преди 1 година
И след 5-8 години какво правим с електрическите ***, когато батерията умре?А какво правим ако батерията падне междуЧепърлянци и Сусурлево? Този ли *** ще ми донесе ток?Ай качвайте го на електрически самолет и да пътува!
38
16
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
На хората и на останалите шофьори едва ли ще им липсват моторите с шумотевицата и ПТП Тата които предизвикват,както и стряскащото им появяване с висока скорост
37
2
 
17
 
! Отговори
Хахахахахахаха преди 1 година
Дано на този имбеццил му плащат добре :)
36
1
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Съвсем дребен проблем имат еко-талЕбаните - 80% от тока в света се прави от газ, мазут и въглища. Мега-еко.
35
10
 
11
 
! Отговори
Дедо преди 1 година
Никога не съм разбирал и до днес не мога да разбера желанието на хората да изтезават сетивата си с шумотевица. Честно казано ще си отдъхна ако ги забранят тия генератори на шум а на oткaчалкитe на които това им доставя удоволствие да им инсталират по едни слушалки в каските и да им пущат оглушителен запис на рев на мотори който само те да си чуват.
34
1
 
28
 
! Отговори
Весо Весо преди 1 година
Лелеее до къде стигнаха зелените. Излъгаха ни. Нищо не измислят - само забраняват. Като вегани са.
33
2
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До До 37 "КПД-то на литиевите батерии е над 99%. Обикновените оловно-киселинни акумулатори като тези в колите имат 90% ефективност." --- чудесно, а сега кажи как се рециклират ли-ион батерии след като им изтече полезния живот... да се позабавляваме малко :)
32
12
 
1
 
! Отговори
До 37 преди 1 година
КПД-то на литиевите батерии е над 99%. Обикновените оловно-киселинни акумулатори като тези в колите имат 90% ефективност.
31
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
За колите да приемем че е приложимо до някъде поне в градски условия. Но мотор на ток няма как стане да има параметрите на такъв с двг. Едва ли някой моторист изгаря от желание да кара мотор с тегло 500 кила.
30
3
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До До бачкатора "Колкото и да ти е странно, но вече има тирове на ток. " ------ има.. като тролеите - с жартиери свалят ток от захранващата мрежа изградена над магистралата... айде да се разпада вече този ес, че аман от простооотии...
29
12
 
6
 
! Отговори
До бачкатора преди 1 година
Колкото и да ти е странно, но вече има тирове на ток. Има и електробусове. Но докато вторите са за возене на късо разстояние в града, то за тировете вероятно си е сериозен проблем, ако е за дълъг превоз.
28
0
 
18
 
! Отговори
Смях от залата преди 1 година
Въпросния да уточни производството на ел.енергия за зареждането на електромобила и на самите батерии с какво КПД са и да ги прибави математически правилно към сметката. Същото да направят за всички видове горива. Тогава коректно да сравняват. Нещата винаги са с плюсове и минуси, и такива неща трябва да се оценяват комплексно. Да забранят производството на мощни ДВГ, ама тогава на какво ще си возят оядените ду....
27
1
 
27
 
! Отговори
БАЧКАТОР преди 1 година
Е-трактор да оре дълбока оран също ми е извън въображението. Колко декара ще изкара с с едно зареждане?
26
4
 
25
 
! Отговори
Ламята преди 1 година
Що ба баш моторите бе де.....ба ваща.....Що не забраните дже.н.дъ.рите,Примерно,А?
25
3
 
21
 
! Отговори
БАЧКАТОР преди 1 година
Обаче не мога да си представя ТИР с 20 тона товар на батерии. Как ще ги зареждат, колко ще трае един курс...
24
17
 
4
 
! Отговори
До 22 преди 1 година
Това е защото вече имаш изградена мрежа бензиностанции. А при ел. все още не е така. Ще се нормализират нещата, ще се появят бързи зарядни. Както едно време телефоните се зареждаха с 5 вата, а сега има дори 80-100ватови зарядни.
23
1
 
18
 
! Отговори
Носталгик преди 1 година
До Анонимен: няма да има носталгици, каращи ДВГ. Еколозите го забраняват. ДВГ не губи от електричеството по практически или технически причини. Еколозите спират модели, които се продават като топъл хляб. Атмосферни двигатели няма заради Евро-7 изисквания, а не поради липса на търсене и т.н.
22
0
 
14
 
! Отговори
Shark преди 1 година
До 16 Да бе, ще им правим мотели. Да си носят палатки. По-екологично е.