Когато автомобилът в Германия се закашля, икономиката хваща хрема

Здравето на автомобилния сектор е по-зле от очакваното!
12 сеп 2019 20:09, Елка Василева
42
Когато автомобилът в Германия се закашля, икономиката хваща хрема
Снимка: архив, Reuters

Стълб на германската промишленост от десетилетия, автомобилният сектор вече започва да прилича на Ахилесова пета, уязвима заради търговските конфликти и зле подготвена за бъдещето. Всичко това крие риск от тежки социални последици.

Здравето на "автомобилния сектор е по-зле от очакваното", отбеляза Марк Фьорстерман, експерт в компанията EY, в началото на Франкфуртското автомобилно изложение, което продължава до 22 септември. "Технологичните предизвикателства са огромни".

През първите осем месеца на година производството на автомобили е спаднало с 11% на годишна основа, според данните на федерацията на германските автомобилопроизводители VDA, пише Франс прес.

Причините: търговската война, забавянето на конюнктурата и несигурността около Brexit-а в момент, когато компаниите от сектора трябва масирано да инвестират в производството на електрически коли.

"Въздействието върху доставчиците е много голямо, вече започват да се очертават свръхмощности", поясни пред АФП Щефан Брацел, директор в Центъра за автомобилен мениджмънт.

Неотдавнашен пример - семейната компания Eisenmann, основана през 1951 година и специализирана в производството на машини за лакиране на коли, обяви в края на юли неплатежоспособност, заплашвайки прехраната на близо 3000 служители.

През второто тримесечие оперативната печалба на три германски автомобилни групи спадна с 38%, което е много повече в сравнение със средното понижение в сектора на световното равнище от 18%, отбеляза EY.

Автомобилостроенето в Германия представлява една пета от промишлеността и близо 5% от брутния вътрешен продукт. В него са заети над 800 000 души.

Малките и средните компании са застрашени

В същото време обаче - от химическия сектор до машиностроенето - редица клонове хвърлят индиректно вината върху автомобилостроенето за техните понижени тримесечни резултати, подклаждайки опасенията от рецесия на най-голямата европейска икономика.

Общо "поръчките за промишлените компании средно са се свивали с 1% всеки месец от началото на годината", пресмята Карстен Бжески, икономист от ING.

Сред най-засегнатите е "Mittelstand" ("Мителщанд"), тази мрежа от малки и средни предприятия, които работят активно за износ, "скритите шампиони", възприемани от десетки години като ключа за германския успех.

Барометърът за доверието на предприемачите от "Мителщанд" премина в отрицателната територия през август за първи път от над четири години, според изследване на банката KfW и института Ifo. Редица от тези предприятия обявиха неотдавна закриване на работни места или затваряне на цели заводи.
Само че тяхното безпокойство далеч не се ограничава със забавянето на конюнктурата.

Много преди протекционистките заплахи на Вашингтон Volkswagen нанесе през 2015 година първия тежък удар на сектора като призна, че е оборудвал 11 милиона от дизеловите си коли със софтуери, които могат да фалшифицират данните за равнищата на емисиите с парников ефект.

Оттогава дизелът губи популярност, там където бе създаден: заплашен от забрани за движение в редица градове, той е заменян с бензин и все повече от електрически двигател, който много по-лесно се произвежда.

Крайната десница

Общо електрифицирането би могло да струва на Германия 75 000 работни места според проучване на института Frauenhofer, което бе публикувано през лятото на миналата година.

Гигантът Bosch оправда закриването на 600 позиции годишно със спада в сектора на дизела и обяви нови съкращения. "Компанията не е застрашена, защото има редица дейности", отбелязва Брацел, но за сметка на това "Мителщанд" често изпитва недостиг на пари, за да се адаптира".

"Това е източник на безпокойство за много малки и средни предприятия, които са били силни в старите сектори като двигателите с гориво", допълва експертът.

В края на юни в Берлин десетки хиляди демонстранти настояха, по призива на синдиката IG Metall, за дигитални и екологични промени, които да бъдат "справедливи" за трудещите се.

Бъдещето на дизела е толкова деликатна тема както за работниците, така и за компаниите, че почти цялата политическа класа се опита да спре забраните за движение на старите дизели, наложени от съдилищата.

И най-вече партията на крайната десница "Алтернатива за Германия" превърна защитата на тези автомобили в един от бойните си коне, а този ход получи забележителен отклик сред работническите комитети в автомобилния сектор.

Само че дори в един от бастионите на "Алтернатива за Германия" - Цвикау, в провинция Саксония, Volkswagen обяви завой към електрическите коли: производството на първия модел "нула емисии" на концерна ще започне там през ноември.

При инвестиции за близо 1,2 милиард евро Цвикау ще стане "най-големият завод за електрически автомобили в Европа" според Volkswagen, а следователно и най-голям залог за успеха на това возило.
 

/БТА/
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


42
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
34
0
 
2
 
! Отговори
опетков преди 4 години
До Край В България има много вода, коятпо се пилее безобразно.
33
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Мда, бабата ни оставя хубаво наследство.
32
1
 
5
 
! Отговори
до 36 преди 4 години
тъй амчи, откъде пари после за нови цър.вули
31
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До крайДобре бе, гледаме! И какво от това ? Не е проблем за нас!
30
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До 31Корпорации изчезват редовно, но не и хората зад тях....
29
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Да ние си имаме всичко и затова ниприеха за да го унищожат и да смеполитически роби.Следят процеса и внимават някъде да непоникнем.С колите и несамо немеца е в скритарецесия и дебне момент да навакса.Фон Де Лаен ще има за задача всичкисредства да ги насочи към германия зада прикрият дефицита.Бокин няма даполучи и цент.Ако нени държаха беднищяхме да купим колите им.wv няма даправи завод въобщеееее!
28
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Абе капиталистите незнаят ли че няма нищо вечно. Винаги е имало възход а след него е следвало падение фалит и унищожение. Я нека се върнат назад във времето и прочетат историята. Ако си направят труда да почетат ще разберат колко много корпорации са изчезнали безследно. Това се е дължало на променящата се обстановка ресурси технологии и др. С автомобилите е същото и не само с тях. Най не променящото е селското стопанство и животновъдството щото 8 000 000 000 гърла трябва да ядат. ..
27
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 27Проблема на Нокиа не беше, че американците им показаха иновации. Apple, за добро или лошо, показваше на Google 5 поредни годин, що е то иновация и бяха първи във всичко. Google е жив и здра, а операционната му система е по-силна от всякога.Зорът на Нокиа беше, че си забиха главата в пясъка и си помислиха, че никога не може да изгубят, без значение, какво правят, отказвайки да следват печеливши трендове.
26
3
 
4
 
! Отговори
Край преди 4 години
До 26 Ми виж къде сме по водни запаси в Европа. За пиене имаме на корем да, обаче България е с малко вода.
25
9
 
11
 
! Отговори
Край преди 4 години
До анонимния отдолу. Разбира се че България ще бъде най-добре като част от силен ЕС които може да стане само с Русия в него. Русия отдавна го иска на Германия просто не и стиска.
24
6
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Да не стане като с Нокиа - американците им показаха нагледно какво е това "иновация" - на път са динозаврите от Германия...
23
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До КрайНе знам за кои страни говориш, но имаме предостатъчно вода за собствените си нужди.
22
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До ГеоргиРазликата е, че ние се успокояваме с факта, че можем и смного малко и не правим нищо, за да имам повече и да не загубим постигнатото. Направо си е извинение :/
21
3
 
15
 
! Отговори
Край преди 4 години
Ми да не го мислим немеца че добре си живучка НО само преди 70г. Германия беше световна свръхсила -икономически, политически и военно. Сега е регионална икономическа сила и военно и политическо джудже.
20
2
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Защо хората не си купуват коли? Защото местата, където доходите биха били достатъчно, страдат от някакви скапани наеми от рода на 15-20 евро на квадрат! Леле МАЛЕ! 50-60% от доходи, които само допреди 5-6 години бяха страхотни, днес не стигат, човек да си покрие някакво смешно апртаментче. А ако искаш апартмаентче за трима, рой едната заплата там! Преди наемите бяха наполовина, а разликата отиваше за автомобил и подръжката му.Германия има огромен жилищен проблем.
19
11
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Вие немеца не го мислете " журналисти"! Той все е на ниво! Аз обаче почвам да " мразя" българина. Че всеки 2 ри автомобил в България е ДИЗЕЛ! И откъдето мине.с " ***" или не газ. Оставя облак черен дим! Ще дойде време и нашите " хитрици" в кошера парламент.Ще ги забранят! Не искам и да чуя за дизелов автомобил лично аз!!!
18
14
 
5
 
! Отговори
Край преди 4 години
До 19 само да ти кажа че България хич не е с много вода а е една от най сухите европейски страни.
17
5
 
29
 
! Отговори
Георги преди 4 години
Западно европейците свикнаха да живеят в лукс и удобства и всяко сътресение ги плаши. Бтългарина не го плашат тия неща. Ние си произвеждаме храната на село. Вече и тока можем да си произвеждаме. Вода има много в България. Айде накарайте един германец да живее с 200евро на месец.
16
2
 
16
 
! Отговори
загрижен преди 4 години
Когато мути закишля(не е добре), Боко вдига кръвно, а Ердо си реше мустака.
15
13
 
22
 
! Отговори
evropeeca преди 4 години
ЕВРОПЕЕЦА Е НА СВЕТЛИННИ ГОДИНИ СЛЕД ЯПОНЕЦА В АВТОМОБИЛОСТРОЕНЕТО ЖАЛКИ МАЛКИ И НЕЩАСТНИ!........