С настъпването на мирните преговори, експерти и длъжностни лица вече работят върху надвисналата следвоенна заплаха: потенциалното широкомащабно разпространение на оръжия в Украйна, след като те вече не са необходими на бойното поле.
"Когато войната приключи, Украйна не само ще трябва да възстанови инфраструктурата си и да премести разселените хора, но и ще трябва да се справи със събирането и унищожаването на огромни количества оръжия и боеприпаси, които са били изгубени или изоставени от бойци от двете страни или складирани от цивилни", казва Николас Флоркин, старши изследовател и ръководител на отдела за данни и анализи в независимата изследователска група Small Arms Survey, базирана в Женева.
До пълномащабното нахлуване на Русия, само тези, на които са били одобрени за лиценз, можеха законно да се сдобият с огнестрелно оръжие. Това се промени след въвеждането на военно положение на 24 февруари 2022 г.
Само в Киев, през първите няколко дни от пълномащабното нахлуване, над 25 000 автоматични пушки и около 10 милиона патрона са били раздадени на цивилни за защита на Украйна, според публични коментари на тогавашния министър на вътрешните работи Денис Монастирски.
Тъй като войната се проточва повече от три години, нови оръжия продължават да навлизат в страната чрез държавни поръчки и пакети помощи. Точният брой е трудно да се изчисли от публично достъпни данни, казва Флоркин, поради многото различни източници и непълните начини, по които пратките често са описани в митническите данни, например.
Напоследък се появяват и спорадични заглавия за стрелби, като случая по-рано този месец в Киев, където мъж уби войник и свекърва му в спор за незаконна продажба на огнестрелно оръжие. Това породи опасения относно разпространението на незаконни оръжия.
И все пак страховете – и руската дезинформация – за рязкото увеличаване на престъпленията с оръжие или изтичане на оръжия извън границата досега не са се материализирали. Според проучване, проведено от Small Arms Survey, достъпът до огнестрелни оръжия за средностатистическото цивилно домакинство всъщност е намалял от 2022 г. насам.
"Активната война на фронтовата линия служи като магнит за повечето от тези оръжия (защото) те са необходими на фронтовата линия, предотвратявайки всяко мащабно отклоняване както в Украйна, така и към чужди държави", обяснява Флоркин. "Активните усилия на украинското правителство за справяне със заплахата от разпространението на оръжия чрез претърсвания и изземвания също помагат за ограничаване на тяхното разпространение."
Междувременно около едно на всеки десет домакинства с жертви на скорошни престъпления, анкетирани през 2024 г., казват, че инцидентът е включвал огнестрелно оръжие – леко увеличение спрямо предишни проучвания, които Флоркин описва като "нещо, което трябва да се следи", но "все още не е тревожно".
"Очевидно е, че предизвикателството ще бъде да се съберат и изхвърлят излишните оръжия, когато и ако този магнитен ефект на продължаващия голям конфликт спре", добавя той.
Стъпки към реформа — но все още няма нов закон за контрол върху оръжията
Украинците може да притежават между един милион и пет милиона оръжия, заяви миналата година министърът на вътрешните работи Игор Клименко.
Украйна вече е въвела някои нови мерки за контрол върху оръжията от началото на войната, а дискусиите с Европейския съюз по темата са започнали преди пълномащабното нахлуване като част от необходимите реформи за присъединяване към блока.
„Ако говорим за това, което властите правят сега, правителството до голяма степен се ръководи от искания от международни партньори, по-специално от Европейския съюз“, казва Виктория Воронина, изпълнителен директор на Центъра за изследвания на сигурността (CENSS) в Киев. „За Европейския съюз контролът върху оръжията е една от точките, които те поставят като приоритет."
Една скорошна промяна е въвеждането през юни 2023 г. на единна система за регистрация на притежателите на огнестрелно оръжие, въпреки че регистрацията в момента е доброволна.
Въпреки че изследванията на Small Arms Survey показват, че осведомеността за регистъра е нараснала сред обществеността от стартирането му, повече от една трета от украинските домакинства, притежаващи огнестрелни оръжия, заявиха, че не са регистрирали нито едно от тях година по-късно.
Друга стъпка е създаването на нов координационен център за борба с незаконния трафик на огнестрелни оръжия, части за оръжия и боеприпаси. Центърът, който проведе първото си заседание през февруари и се ръководи от Министерството на вътрешните работи, действа в консултативна роля и обединява множество правоприлагащи агенции, министерства и международни организации.
Въпреки че координационният център няма правомощия за вземане на решения, той е бил полезен за консултации и разработване на политики, казва Воронина. Докато тези усилия са били в ход преди, те „сега са придобили по-координиран характер“.
И все пак може би най-важната стъпка в реформата на контрола върху оръжията все още не се е случила - приемането на закон за контрол върху оръжията.
Контролът върху оръжията в Украйна понастоящем се регулира от парламентарна резолюция, директива на Министерството на вътрешните работи и украинския наказателен кодекс, но предложеното законодателство, даващо право на гражданите да носят определени огнестрелни оръжия и регулиращо тази практика, е в застой в парламента от години. Проект за закон за контрол върху оръжията премина първото си парламентарно гласуване в навечерието на пълномащабното нахлуване, но все още не е преминал необходимото второ четене.
„Фактът, че все още не сме приели такъв закон от 30 години (от украинската независимост), според мен показва, че това вече е политически въпрос“, отбелязва Воронина.
Работата на Воронина с CENSS, провеждаща фокус групи, показа, че нагласите към контрола върху оръжията варират в различните региони, обяснява тя. В регионите на Харков, например, по-близо до фронтовата линия на боевете, украинците са по-склонни да вярват, че оръжията трябва да се носят само от военните. В централна Украйна те установиха, че гражданите са по-склонни да вярват, че трябва да им бъде позволено да носят оръжие, за да се защитят.
"Ще ни бъде много трудно в Украйна да определим някакво единно мнение, единна основа за това как да започнем политика" относно контрола върху оръжията, каза тя.
Но докато международната дискусия относно контрола върху оръжията в Украйна се фокусира предимно върху рисковете от международен трафик, „в момента нямаме много висок процент изтичане на оръжия в чужбина“, казва Воронина.
„Нашите правоприлагащи органи държат този въпрос под висок контрол. Днес въпросът за заплахите от незаконния трафик на оръжия е по-скоро вътрешен. Тъй като оръжията се намират на детските площадки, оръжията се намират в апартаментите.“
Флоркин повтори мнението си, че вътрешните рискове от неконтролирано разпространение – включително въздействието му върху насилствените престъпления, случайните изстрели и самоубийствата в Украйна – са по-високи от рисковете, представляващи за съседните страни, които досега не са били свидетели на трафик от Украйна в значителен мащаб.
Small Arms Survey изучава разпространението на оръжия и насилието в и около Украйна от 2015 г., отбеляза Флоркин.
"Това, което виждаме, е, че тези, които ще платят най-голямата цена, са украинците. Те ще бъдат тези, които ще трябва да се справят с предизвикателството на разпространението на оръжия и да платят по-голямата част от човешката цена."
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.