Как най-големите градове в Европа обърнаха гръб на автомобилите?

Париж е първенец, Барселона обаче не се справя толкова добре
18 дек 2023 18:57, Нели Христова
93
Как най-големите градове в Европа обърнаха гръб на автомобилите?
Снимка: Pixabay/jarmoluk

Повечето европейски градове не са били предназначени за автомобили. Техните улици някога са били място за множество разнообразни човешки дейности: работа, търговия, общуване, игри. Придвижването от А до Б, освен пеша, е било малка част от микса.

Пристигането на автомобила в големи количества по европейските пътища сложи край на това през 50-те години. Улиците вече бяха предназначени за трафик, който трябва да достигне целта си възможно най-бързо... и да има къде да паркира, щом стигне. Градовете се промениха радикално.

Отпорът вече е в ход, воден от належащата необходимост да се намали замърсяването на въздуха и да се бори с климатичната криза, както и от желанието градовете отново да станат приятни места за живеене. Повечето големи европейски градове вече имат въведени схеми за намаляване на трафика по пътищата.

Стратегиите варират от такси за задръствания, ограничения за паркиране и зони с ограничен трафик до увеличени инвестиции в обществен транспорт и велосипедни алеи. Доказателствата сочат, че комбинацията от морков и тояга – и консултация – работи най-добре.

Автомобилите отделят огромни количества замърсяване. Пътният транспорт представлява една пета от емисиите в ЕС, а автомобилите са отговорни за 61% от тях. Със среден процент на заетост в ЕС от само 1,6 души на автомобил, те също така използват изключително неефективно общественото пространство.

Но политиките за намаляване на трафика често предизвикват яростна съпротива. За много, особено по-възрастните хора, колите не са просто превозни средства, а символ на лична свобода и успех. В няколко града опитите за ограничаване на използването на автомобили отвориха нов фронт в културните войни.

Поради много различни причини извеждането на автомобили от европейските градове не е лесно. Авторите на The Guardian разглеждат три: Париж, където използването на автомобили е намаляло почти наполовинаq Барселона, където нов кмет има своите съмнения и Брюксел, където бюрокрацията не помага.

Париж

Изумителна статистика се появи в Париж миналия месец: по време на сутрешните и вечерните часове пик по представителните главни пътни артерии, пресичащи френската столица, вече има повече велосипеди, отколкото коли – всъщност отново почти наполовина по-малко.

Данните утешават Ан Идалго, соцкметицата, която откакто беше избрана за първи път през 2014 г., преследва някои от най-строгите анти-автомобилни политики от всеки голям град – като се започне със затварянето на десния бряг на Сена за движение.

Оттогава Идалго затвори известни улици като Rue de Rivoli за по-голямата част от трафика, създаде разширяваща се зона с ниски емисии, за да изключи по-старите автомобили, и установи 1000 км велосипедни маршрути, 350 км от тях id защитени алеи.

Отчасти благодарение на нейните политики и тези на нейния предшественик Бертран Деланое, шофирането в границите на Париж е намаляло с около 45% от началото на 90-те години на миналия век, докато използването на обществен транспорт се е увеличило с 30%, а използването на велосипеди с около 1000%.

Предстои зона с ограничен трафик, която, с някои изключения, ще забрани целия трафик – до 50% от общия – от повечето централни райони на града, започвайки през пролетта на 2024 г. -  навреме за летните олимпийски игри.

Кметството също така наложи ограничение на скоростта от 30 км/ч на почти всички улици на столицата, направи пешеходни 200 улици извън началните училища и наскоро обяви референдум относно плановете за таксуване на шофьорите на SUV "значително повече" за паркиране.

Кметът беше и ентусиазиран приемник на концепцията за "15-минутен град", което означава, че всички ежедневни нужди на жителите – пазаруване, образование, здраве, свободно време, дори в идеалния случай работа – трябва да са на леснодостъпни 15 минути пеша или каране на велосипед.

Пиер Зембри, професор по градско планиране и транспорт в Парижкия университет, каза, че Идалго не трябва да приписва цялата заслуга за драматичния спад на използването на автомобили в Париж.

"Тя определено е много проактивна", каза той. "Но притежаването на автомобили намалява от само себе си в големите градове от известно време. Ако има приемливи алтернативи – велосипеди или обществен транспорт – градските семейства просто не заменят старите коли. Те не се нуждаят от друг автомобил, който е и по-скъп."

Само около 30% от парижани сега притежават автомобили срещу почти 90% от по-широкото френско население. Проблемът, каза Зембри, е рискът мерките на кмета срещу автомобилите да санкционират доставчици, търговци и други, които трябва да шофират в центъра.

"Велоалеите са добре, избирателите на кмета ги обичат", каза той. "Но те не са толкова ефективно средство за масов транспорт като автобусите например, които са сериозно пренебрегвани в Париж. И всеки парижанин ще ви каже, че метрото е постоянно задръстено."

Зембри каза, че проблемът на Париж занапред е "всъщност не колите, а координацията. Уверете се, че различните видове транспорт работят съвместно е ефективно, избягвайки огромни тесни места извън града. За мен някои политики бяха символични."

Барселона

Когато вестник El País измерва времето за същото 8-километрово пътуване през Барселона с кола, мотоциклет, велосипед и обществен транспорт, мотоциклетът печели, последван 2,5 минути по-късно от обществен транспорт, като велосипедът е трети, а колата последна.

И все пак връзката между автомобилите и личната свобода се оказва трудна за прекъсване
, както Джауме Колбони откри, когато спечели надпреварата за кмет на Барселона миналия май – като безсрамно се представи като "про-автомобилния" кандидат.

Ада Колау, кметът в оставка, беше призната в световен мащаб за политиките на нейната администрация за ограничаване на използването на автомобили и подобряване на качеството на въздуха, включително нейната много възхищавана схема за "суперблокове", проектирана с приноса на жителите.

Проектът обединява девет градски блока и ги затваря за трафик със зони за игра и зелени площи. Колите не са забранени, но блоковете са неблагоприятни за автомобили.

Преди да бъде победена през май, Колау завърши още по-амбициозен план.

На цена от около 50 милиона евро 21 блока от Consell de Cent, бивша улица с четири ленти през града, са пешеходни, с четири главни свързващи улици в "зелена ос", превръщайки района в градски парк и едно от най-популярните места в града.

"Беше повече от необходимо пешеходната зона, която се разпростира на повече от 2 км и имаше най-мръсният въздух в Барселона, да бъде обособена. Но това не е достатъчно", каза архитектът Олга Субирос, добавяйки, че градът се нуждае от по-добро съчетание от употреби, за да избегне високата гъстота на барове и ресторанти, както и контрол върху наемите и такса за задръствания в стил Лондон.

Барселона има най-високата гъстота на автомобили в ЕС: 6000 на кв. км. Съобщава се, че автомобилите са причината също така да има най-лошото шумово замърсяване в Европа, докато качеството на въздуха постоянно надвишава ограниченията на ЕС и СЗО за азотен диоксид (NO2) и прахови частици PM10.

Самият град има отлична евтина мрежа за обществен транспорт, но крайградските влакове, които го свързват с 4-те милиона души в неговия хинтерланд, са предимно бавни и ненадеждни, а 85% от пътуванията с кола се извършват от хора, които влизат или преминават през града.

Суперблоковете може да са оазиси на тишина и чист въздух, но нито те, нито съкращаването на близо 4000 паркоместа, нито зона с ниски емисии, нито увеличаването на мрежата от велоалеи на града от 120 км на 275 км, са намалили количеството на трафика в града.

Според собствената статистика на Барселона броят на пътуванията, извършени с частни превозни средства, се е увеличил между 2011 г. и 2021 г., докато пътуванията, извършени с обществен транспорт, са намалели.

Дали ще бъде постигнат напредък под Колбони, предстои да видим. Новият кмет каза, че ще намали трафика в града, но първото му действие беше да върне колите обратно в пешеходна зона под Колау.

Брюксел

Брюксел е осмият най-замърсен град в Европа по отношение на емисиите на NO2, според проучване на 858 града в ЕС. За тези, които работят или живеят в близост до някои от най-натоварените улици, като тези близо до институциите на ЕС, констатациите няма да са изненада.

Центърът на града отдавна има репутацията на блокиран, въпреки честите автобусни, трамвайни и метро линии. Но става все по-добре. През 2017 г. автомобилите представляват 64% от всички пътувания в града; до 2021 г. цифрата е паднала под 50%.

Пътуванията с велосипед вече съставляват 10% от общия брой спрямо 3% през 2018 г., докато капацитетът на обществения транспорт се е увеличил с 30%. Движението през Пентагона, историческия център на града, беше драстично намалено благодарение на стълбовете, еднопосочните улици и една от най-големите пешеходни зони в ЕС.

"Брюксел има една от най-лошите репутации за автомобили в Европа, но е много по-приятен, отколкото беше преди пет години. Променя се с малки стъпки", каза Лео Цендрович, редактор на списание Brussels Times.

Една от пречките е сложната структура на местното управление с 19 общини. Огромният градски горски парк Камбре се превърна в ценна зона без автомобили по време на пандемията, но някои пътища оттогава бяха отворени отново за автомобили от различни съвети.

"Разделението на компетенциите между общините и региона не помага", каза Пиер Дорние от изследователската група Les Chercheurs d’Air. "В сравнение с градове като Лондон, Париж и Амстердам понякога ни липсва и политическа амбиция."

Големият брой фирмени автомобили s (22% от всички частни превозни средства) и убеждаването на хората да променят поведението си остават проблеми, но планът на Брюксел 2020-30 Good Move съдържа конкретни мерки срещу автомобили, включително 50 квартала с нисък трафик.

Общината в центъра на града Иксел видимо се променя със затворени пътища, еднопосочни улици и широки засадени площи, което го прави непривлекателен за шофьорите, а на мястото на откритите паркинги се появяват нови площади с ресторанти.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


93
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
43
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Дано и в София се поработи малко по-засирено по въпроса. В кварталите трябва да се въведат сини и зелени зони, и еднопосочни улици за да се отвори място за паркиране по улиците, а не по тротоарите и градинките. Във всеки квартал има по 200-300 човека, които правят пешеходните алеи на кална нива, а градинките на разорана такава. Тези 300 на квартал, по принцип са едни и същи, и въобще не се съобразяват с останалите десетки, а в някои квартали и стотици хиляди живущи...
42
0
 
2
 
! Отговори
Ил дьо Франс преди 4 месеца
До Луй дьо Финес,не знам кое е по-зле но има и no-go zones дето бял не припарва,айде да не казвам какъв е ужас в южна Франция във Монпелие,Тулуза,Марсилия....Ти от кой арондисман си?
41
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Новият Zhiji LS6 e с три пъти повече конски сили от BMW iX3 и струва само 41 хиляди долара за пълна комплектация. BMW iX3 с пълна комплектация е 80 хил долара. При това BMW iХ3 също е с китайска батерия.
40
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
BMW i3 пълен електрик (истинското BMW 3 седан, не електрическата баничарка 3 която продават в Европа) което още не се продава в Европа му искаха в Китай първо 60 хиляди долара, и като видяха, че никой не го купува, свалиха на 40 хиляди. И китайците се питат - значи европйеците плащат 30% от цената на автомобилите си ей така за въздух.
39
1
 
1
 
! Отговори
До38 преди 4 месеца
Да де ама те роботите у великото ти бмв са китайски, при всяка смяна на модела си идват кикитата да ги настройват, та не ми ги хвали толкова щото на паркинга У заводите на бмв около Мюнхен и околните няма едно бмв
38
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Новият хибрид BYD SONG - нощен кошмар за Volkswagen. 20 години Volkswagen беше на първо място по продажби в Китай. 2020 - BYD на 19 място, 2021 - 11 място, 2022 - 2 място, и 2023 BYD e на първо място.
37
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Новият модел BMW iX1 вътре е по-зле и от лада. Някакви евтини пласмаси копчета за регулиране на седалките, head up дисплея пълна трагедия, всичко скърца вътре като при Тесла ако го натиснеш, всичко евтино. Батерията слаба, три пъти по ниска мощност конски сили от Тесла. 313 конски сили, ускорение до 100 км/ч 5,6 сек. - жалка работа. Шумоизолацията мизерна. И за това му искат 65 хиляди евро. 65 хиляди! A в Китай го продават за 52 хиляди, за 3 месеца продажбите са практически нула.
36
0
 
2
 
! Отговори
Луй дьо Финес преди 4 месеца
Колега, руската махала Столипиново е доста по-зле от Les Bosquets.
35
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
А как е в Маскве, столицата на новите китайски колонии? Има ли трутинетки?
34
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Предлагам да драйвваме илектрик и да рисайкълваме батериите!
33
1
 
1
 
! Отговори
Нема се плашиш. преди 4 месеца
Нямам търпение германците да върнат мощен отпор на китайските к0чини. Нали знаете, че БМВ си смени дизайните само и само да се хареса на китайците, които сега си произвеждат техни к0чини. Голяма грешка на БМВ. Като я оправи ще видиш ти с твоите китайски пpъд.ни, дето ги рекламираш. Ама сигурно караш Opel. но как и да е.
32
0
 
4
 
! Отговори
Ил дьо Франс преди 4 месеца
Там у Париж е фрашкано с црняци.Толкова е опасно,особено на Руа Барбес в 18-ти арондисман ще те оберат при метростанция Chateu Rouge или по-лошо във Les Bosquets дето ще ти светят маслото црняците ако си бял или си външен.Града смърди на уррина,пълно с бездомници и особено наркомани има в метрото и пафкат крек,все разведени такива и така
31
1
 
8
 
! Отговори
*-* преди 4 месеца
По целия свят соца е пак във възход. В нова опаковка ама все старото .....Мързеливите като нямат и немогат ще хвърлят око на твойто било то кола, земя, имот. Под еко предтекст ще ме качат на автобус и ще ме натикат в общежитие ,ама да знаете, елитите пак ще имат и кола и къща и тераса към морето, тия приказки са за пролетариата. Младите кълват и си мислят че като не правят деца и ходят пеша и ядат трева спасяват планетата. Кой разбрал разбрал
30
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
После и на електричеството ще обърнат гръб...
29
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Из САЩ е пълно със заводи преработващи батерии и това е новата бизнес мания там, но един съдран русофил отде да ги знае тия неща. И става дума за кръгова индустрия, тъпчовци, една капка вода от процеса не се изхвърля, всичко се рециклира и се ползва отново и отново. Лидерите достигат до 95% рисайкъл от батериите, всичко което преработят се прави на нови батерии. Но пак казвам, проссти и изостанали русофили няма как да ги знаят тия неща.
28
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
2024 Huawei Avatr 12 in-depth Walkaround - всичко е класа, качествени материали, приятен и удобен дизайн, не е кич както в немските коли, дори Мерцесед Е класа и БМВ 5 вътре е евтинийка, кич и пластмаса, шарения, всичко скърца където и да натиснеш отпред, дори Майбах скърца.
27
0
 
2
 
! Отговори
Загрижен преди 4 месеца
Когато китайците си изчистят замърсяванията и Coca-Cola си събере бутилките, тогава и аз ще сляза от колата. Не може за една батерия да изкопаеш цела планина, и за 500 милилитра вода със захар, черна боя и балончета да използуваш пластмасова бутилка.
26
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Взимайте колелото, стига с тия автомобили
25
1
 
4
 
! Отговори
Радикален Фончо преди 4 месеца
От колата може да ме свалите само мъртъв.
24
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
От га взеха да спасяват планетата и охлаждат вятъра, нещата само се влошиха, замърсиха я още повече с вятърните неефективни б,о,к,л,у,ц,и и слънчопеците, сега ша я заринат и с 200-300 килограмови батерии дето още даже не знаят как преработват.