Безработицата състарява мъжете

При жените не се наблюдава подобна закономерност
Обновена: 25 ное 2013 18:04 | 25 ное 2013 18:03,
Безработицата състарява мъжете
Източник: Reuters

Мъжете, които остават без работа за две или повече години, показват признаци на по-бързо остаряване. Учените стигат до откритието, след като проучват генетичния маркер на биологичното застаряване на ДНК проби от 5620 мъже и жени от Финландия.

Изследователите се фокусират върху теломерите – окончанията на хромозомите, чиято роля може да се оприличи на тази на пластмасовите краища връзките на обувки. Теломерите предотвратяват нарушаването на ДНК.

Те се скъсяват при деленето на клетките и евентуално могат да престанат да функционират. Теломерите се скъсяват с различно темпо при всеки човек, къситетеломери се свързват със заболявания, свързани с възрастта, като диабет тип 2 и сърдечни болести.

Учени от Финландия и Великобритания изследват дължината на теломерите от кръвни проби от 1997 г., когато участниците са на 31-годишна възраст.

Резултатите сочат, че мъжете, които са безработни за повече от две години, два пъти по-често са с по-късителомери. Подобна тенденция обаче не се наблюдава при жените. В изследването безработните жени са по-малко от безработните мъже.

Учените заявяват, че резултатите пораждат опасения относно ефектите на безработицата в дългосрочен план в периода на началната зрялост. Поддържане на заетостта сред хората би трябвало да бъде сред приоритетите за поддържане здравето на населението от държавните институции, подчертават изследователите.

Данните от проучването са публикувани в сп. Public Library of Science ONE.

Повече здравна информация може да намерите на Puls.bg