БДЖ отиват на кино

Как да пишем заглавия на текстове, свързани с неволите на релсовия ни транспорт
23 юли 2008 10:49,
33
БДЖ отиват на кино
Карикатура: Стоян Камбуров

Тъкмо се убедихме, че БДЖ наистина горят в работата си, когато последва нов инцидент с влак.

Този път от типа “камъните падат”.

Авариите в железопътния транспорт вече са толкова много, че скоро ще изчерпим филмовите заглавия, чрез които търсим спасение в иронията.

Онзи ден колегите написаха “Пожарен експрес” като препратка към кошмара в “Среднощен експрес” на Алън Паркър, а защо не и към приказката на Робърт Земекис “Полярен експрес”.

Молбата ми е БДЖ да разнообразяват събитията, за да можем в бъдеще надлежно да използваме за заглавия и следните киноленти:

“Влакът беглец”
Филмът на Кончаловски, който се появи у нас с една от първите кинопанорами през 1987/8 година. Подходящо заглавие за открадната и предадена на вторични суровини композиция. Става и за сурнал се по склона влак, да речем в живописния старопланински участък Кръстец – Трявна.

Разбира се, всички сценарии в този текст са без жертви. Пътниците по една или друга причина оцеляват, а машинистите са слезли до РСВ-то за по две кебапчета с лютеница.

На едно по-висшe, термично ниво, заглавието може да се използва и като алюзия за студа в купетата. Но до зимата има още време.

“Влакът трезор”
Този филм с Уесли Снайпс е за метрото в Ню Йорк, но шефовете на БДЖ едва ли ходят на кино, така че може да се използва съвсем спокойно.

Подходящо е за обир на влак, който е пренасял ценни колети или дискове на НОИ с данни за осигуровките на половин България (половин за повече автентичност, би било клише, ако кажем “цяла България”).

Заради високите цени на горивата заглавието става и за източване на композиция с цистерни от Нефтохим.

“Непознати във влака”
Класическото заглавие на Хичкок всъщност описва най-нормалната за един пътник ситуация – да пътува с непознати.

Заглавието е чудесно за по-късен етап в разследването на някоя ЖП злополука, когато мустакат говорител на МВР, БДЖ или която и да е там организация (важното е да е мустакат и да говори трудно и с леко сумтене) обявява загадъчно пред плахите репортерки “Във влака е имало непознати и съмнителни лица”.

“Мъжът от влака”
Копродукцията на четири европейски държави също предлага много загадъчност и поливалентност. Може да се използва както за някой от личния състав на композицията, така и за пътник с неясна роля в драмата – свидетел, спасител, провокатор или злосторник.

“Последният влак”
Руското платно за Втората световна носи в заглавието си оптимизъм. Идеално е за репортаж, описващ последното пътуване на последния влак в България.

Какъв е смисълът българските железници постоянно да изпращат автобуси за извозване на закъсали пътници, когато може изцяло да бъдат заменени от автобусния транспорт?

В цял свят влакът е по-бърз от автобуса, само при нас е обратното. Тогава какъв е смисълът от релсите и напоения с мазут чакъл?

Няма да изброявам всички “влакови” филми, но ще завърша с най-емоционалния за мен.

“Влакът стрела”
Японският филм от детството ми в Стара Загора, който гледахме в кино “Вапцаров”. Сядахме на първия ред на балкона и мачкахме билетчетата от 35 стотинки в изпотените си от напрежение (и задух) ръце.

Между другото, това кино се намира точно до ЖП гарата, възпята от Стефан Вълдобрев, а по-късно бе и временен дом на изгорялата опера.

Заглавието е подходящо за елементарна ирония относно скоростта на нашите тренове, но става и за инцидент, при който влак се е забил в нещо. Нека БДЖ да решат в какво – скала, плевня, вековна мура или кантон (за да няма жертви обаче стрелочничката е на двора и плакне някакъв леген).

Накрая трябва да признаем и чувството за самоирония на БДЖ. Ето какво пише на техния сайт в раздела за атракционни пътувания:

“За атракционни, юбилейни или туристически пътувания БДЖ ЕАД предлагат различни варианти за композиране на ретро-влак...

Луксозният влак “Корона експрес” се състои от вагони, произведени специално за цар Борис III, царица Йоана и принц Кирил през 1938 г. в Германия...

Запазено е автентичното обзавеждане от преди Втората световна война. Със съвършените си динамично-ходови качества влакът осигурява максимален комфорт при пътуване...”

Да, сигурен съм, че немският влак от 1938-а е по-комфортен от много не-немски влакове, произведени далеч по-късно.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


33
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
33
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
стига с тия платени публикации от авто-мафията :-)))))))))))))
32
0
 
0
 
! Отговори
как румънците могат, преди 14 години
Румънската държавна железопътна компания е най-печелившата за 2008 г.Дата: 29.09.2009МетодологияВ тази категория са подредени компаниите от класацията SEE TOP 100, които са отчели най-висока норма на печалба за 2008 г. Показателят се изчислява, като нетната печалба на дружеството се раздели на приходите му.Компаниите от телекомуникационния сектор доминират класацията на най-печелившите. Те успяха да изместят петролните гиганти поради срива на индустрията в края на миналата година.Първо място заема румънската държавна железопътна компания CFR SA. Нормата й на печалба за 2008 г. се равнява на 46.8%. Дружеството е регистрирало печалба за миналата година при загуба за 2007 г. Началото на 2009 г., смятано за най-тежкия период на кризата досега, се оказа трудно за CFR SA. Компанията регистрира значителен спад на пътническия трафик, което доведе до нетна загуба от 2.7 млн. евро за първото полугодие.Румънската електрическа компания Electrica SA се класира на второ място с нетна печалба от 196.29 млн. евро. Въпреки доброто си представяне през миналата година обаче дружеството също усети последиците от кризата. През април от компанията обявиха, че ще намалят парите за инвестиции през 2009 г. поради слабите резултати за първото тримесечие.
31
0
 
1
 
! Отговори
катил преди 15 години
абе катили ,като падна големия сняг,на х.я ли се вози.ама пак бдж ви спаси,да не умрете от студ в преспите!
30
0
 
0
 
! Отговори
moketa преди 15 години
Ало,автора- като правиш ретро аналогии погрижи се да са по-достоверни. На първия ред в киното билетчетата бяха по 20 ст! А тези от 35ст. бяха на по-задните редове или на балкона.
29
0
 
0
 
! Отговори
преди 15 години
Какво е това дето е хем Български,хам Държавни,хем все още железници?
28
0
 
0
 
! Отговори
зъбатия преди 15 години
по точно?
27
0
 
1
 
! Отговори
преди 15 години
Прочетох статията и коментарите.5 МНОГО СИ ЗЛЕ време е да се обадиш на личният си лекар...статията е много добро четиво за следобедното ми кафе, ако теб не те устройва за запълване на работното време, проблема е пред огледалото. Статията няма връзка с политика, преди или след комунистите... ако не е ясно да ти кажа така- ТУК Е ДРУГ РАЗДЕЛ ОТ ЖИВОТА-МАЛКО ТЪЖЕН И МАЛКО СМЕШЕН, НИТО Е ПОЛИТИЧЕСКИ НИТО ГЕОГРЕФСКИ НИТО Е ВРЕМЕ ДА СЕ БУТАШ В ГРАДСКИЯ ТРАНСПОРТ!
26
0
 
0
 
! Отговори
преди 15 години
Жертва е ***, щото така и го набрулих, че чак баща ти у вас го засърбя ...
25
0
 
0
 
! Отговори
az преди 15 години
Някой, като е от Стара Загора, не може да си изказва мнението ли? А дали миекат или не на живо, какво ви пука. Тук нали е написано и си го четете на "най-правилното" софийско наречие. Или като няма какво да кажем, дай да се заяждаме стереотипно, че е по-лесно. Трафик по нет-а да има, другото не е важно.
24
0
 
0
 
! Отговори
преди 15 години
Ами ти значи си пациент на Психодиспансера, щом майка ми ти е била на визитация преди малко...Да не си жертва на домашно сексуално насилие от пияния ти баща-шизофреник и от там да си врътнал нещо? ТЪка лий вье, витьиринарье?
23
0
 
1
 
! Отговори
преди 15 години
Питай майка си, че до преди малко беше при мен ... Много се кефи на "заралийски" ... :)))
22
0
 
0
 
! Отговори
преди 15 години
,и после ще почнем от гола поляна.Или , както казваше любимия ми старшина в казармата:"-Трудностите закаляват характера, за това сами си ги създаваме и сами си ги преодоляваме!"То не беше съсипване на здравеопазване, образование, армия,полиция,енергетика и разпределение на ел енергия, пощи,и какво ли не!Сега е останало от миналото само БДЖ-то , и наистина ще почнем от гола поляна да строим новия живот...
21
0
 
0
 
! Отговори
kremenka преди 15 години
ами не може на всякъде да се сложат мрежи, то трябва целите пътища да се облекат с мрежи
20
0
 
0
 
! Отговори
преди 15 години
На времето ми разправяха действителна случка:След 9-ти септември,един *** влязал посред бял ден в една овощна градина, и я изсякъл цялата, до последното дърво.Завели го в милицията, да го питат защо."-Защото е царска, садена е по царско време от чорбаджия!!!А ние ще си насадим сега чисто нова, социалистическа."Нищо не му направили, идейно е правилно ориентиран.Такава е и нашата работа, ще разбием всичко , останало от комунизма,
19
0
 
0
 
! Отговори
преди 15 години
БДЖ е виновно за камъните, защото не слагат мрежи по скалите.(или не ги подменят, ако са скъсани)Защото всичко е направено с икономии. Вместо да се разчисти добре пътя още при прокарването му.
18
0
 
0
 
! Отговори
преди 15 години
Васко, пропусна че срещу бившото кино "Вапцаров" на монолитен бетоне постамент внушително е устремен един Парен локомотив от времето на баба ми. За който има мног голяма вероятност да работи по-нормално от настоящите експлоатирани!!! До колкото си спомням Тези реликви ги държали в случай на война да бъдат използвани с твърдо гориво ако ни секнат петрола и тока! пака че може да се отправи към БДЖ препоръка да подновят ползването им! Били по-безопасни а са и по-екологични :))
17
0
 
0
 
! Отговори
kremenka преди 15 години
и само не разбрах БДЖ какво са виновни че някакви скали са паднали на релсите???? дайте сега да обвиним кондуктора на влака да речем, защо не е слязал да тича 2 км пред влака и да оглежда пътя?? аре гледайте си работата и оставате хората да си вършат тяхната
16
0
 
0
 
! Отговори
kremenka преди 15 години
ами номер 7 ти за кво мислиш е разделена първа класа от втора?? то ако нямаше значение всички билети щяха да са на една цена и нямаше да си доплащаш.... лелелее мн си зле и кво като се блъскат хората във втора класа ти да не си някава ВИП особа че да си купуваш билет за втора класа а да си сядаш където искаш?? може ако искаш да отидеш при машинистите (хубаво е и там)... направо нямам думи ама колко ги има като тебе , които си мислят че ще минат без да ги забележат не е истина направо.....
15
0
 
0
 
! Отговори
Ростисав Димитров преди 15 години
Като си мислите сценарии, що не ходите в киното! Това специално за автора на темата...как му беше името...ще ме извинява, но нямам намерение да се затормозявам с излишна информация! Това, че нещо върви назад и айде всички да се втурнем и да го додърпаме до абсплютен крах! Това ли Ви е понятие за просперитет! Има една Държавна железница и вместо да се мъчите да пишете неща с усилия за евентуално подобрение, Вие си се гаврите на гърба на чуждото нещастие! надявам се някой ден да Ви се върне тъпкано! ...И нека всеки да си знае мястото...
14
0
 
0
 
! Отговори
преди 15 години
*** ве агроном ... Стара Загора - Center of the Universe !!!----------------------Ветеринаре, това как го изговаряш по заралийски? Така ли: "Фъкь вье агруном...Старъ Загоръ - сьентър ъв дъ Юньивърс". Ай, оди бегай, удави се!