Българското кино – възвишения, а имаше ли и падения...

Филмите ни с голям интерес в родния бокс офис
27 дек 2017 12:28, Петя Славова
44

Кадър от "Вездесъщият". Снимка: Мирамар филм

"Хубав ли е филмът или български?" Доста често този унизителен въпрос бе сред коментарите при поява на родна продукция на екран. Също така подобно събитие се случваше рядко. А през 2017 г. само за последните три месеца се появиха три нови български заглавия, които не само отчетоха присъствието си с много добри показатели в българския бокс офис, но и доказаха, че киното ни вълнува и носи своите идейни и естетически стойности.

"Вездесъщият" на Илиян Джевелеков, "Възвишение" на Виктор Божинов по романа на Милен Русков и "Дъвка за балончета" на Светослав Тодоров-Роги заеха челни позиции и се надпреварваха с продукции като "Тор Рагнарок", "Убийство в Ориент Експрес", "Междузвездни войни. Последните джедаи", чиито бюджети са с космическа разлика, спрямо нашите филми. Твърде показателен факт, че българите искат да гледат истории, случващи се на тяхната улица, в техния град, в които и да се припознават. Всеки от трите филма принадлежи към различен жанр и проследява три отделни епохи от действителността ни.

"Вездесъщият" на Джевелеков се концентрира в съвремието и нищи теми, които са болезнено актуални, покрай "Големият брат", воайорството и душевния ехзибиционизъм, подхранван от социалните мрежи.

"Дъвка за балончета" също се ситуира в сегашното хилядолетие, но връща часовника и към 80-те години, за да припомни безгрижните времена, когато всяко дете носи ключовете си на врата, вързани за ластик, разлиства некермани, прави фунийки, пука големи балони с дъвки "Идеал" и "Турбо".

Съмнително сходство се наблюдава между двете продукции, при които главните персонажи не само, че практикуват една професия - копирайтъри, но и са с идентични амбиции да бъдат писатели. Също така с проявения си буен нрав демонстрират недоволството си към конформизма. "Копирайтърите", обаче са "копипействали" и по отношение на личните перипетии на тези образи. Те са поставени пред еднакви дилеми дали да изберат семейството – съпруга и дете, или изкушението на новата (стара) любов. Предимствата – визуални и естетически, са за филма на Джевелеков.

Що се отнася до "Възвишение", Божинов се зае с трудната задача да заснеме историческа драма по трудно изглеждащия за екранизиране роман на Русков и успя да го направи без излишен патос, но със съвременна оценка на отминалата епоха.

"Възвишение" достойно изтри срама от други исторически продукции, направени в последно време, които се задоволиха с идеята, че снимането на "славното минало" е достатъчен факт за успех, а онези, които не харесаха крайния резултат бяха и заклеймени, и отписани като родоотстъпници.

"Освен филмите, които се появиха  в големите киносалони, имаше и няколко родни продукции, участвали на форуми като София Филм Фест и Киномания.

Сред тях бе "Безкрайната градина" на Галин Стоев, "Христо" - дебют на режисьорите Григор Лефтеров и Тодор Мацанов, който бе селектиран във Варшава и "И после светлина" на Константин Божанов, който очакваме през новата година да се разпространява и у нас.

По време на София Филм Фест видяхме втория пълнометражен филм на Атанас Хрискосков "18", който подобно и на дебюта му "Номер 13", се фокусира върху проблемите на тийнейджърите. И ако в първия действието се развива в училище от краен столичен квартал, то с втория Христосков се вглежда в лутанията на абитуриентите, като затваря четиримата главни персонажи в една кола, за да изведе концентрирано емоциите им. Макар метафоричното пътешествие из хлъзгавите улици да е достойна идея, персонажите като че ли не изцеждат до крайност характерите си, а ритъмът на действието не достига високите скорости, които би било любопитно да усетим в подобна ситуация.

Друг филм на млад автор е "Никой" – пълнометражен дебют на Андрей Андонов, създаден от група ентусиасти, които режисират, пишат, играят и снимат проекта, изцяло на свои разноски. Целият този хъс се оказва сполучлив опит за заснета камерна история, събрала петима младежи във вила в планината. Всеки от персонажите има свои лични перипетии, с които му се налага да се справи на фона на природата, улавяща техните трепети и придаваща нов ракурс на смущенията им.

Освен млади творци, тази година успяха да покажат филмите си и автори с доста опит като Иглика Трифонова и Стефан Командарев. Режисьорът на "Писмо до Америка", "Разследване", "Прокурорът, защитникът, бащата и неговият син" показа на 21-ия София Филм Фест "Асансьор за пациенти", чието действие е ситуирано в болнично заведение. В него Иглика Трифонова изследва тънката граница между желанието за смърт и невъзможността за живот. Нетипично бе решението телевизионната премиера на филма да съвпадне с момента, в който продукцията излезе и в киносалоните.

Що се отнася до "Посоки" на Стефан Командарев, той имаше показ пред таксиметрови шофьори, които именно са и вдъхновителите на продукцията, разказваща история на няколко отделни персонажа от бранша в нощна София и който ще видим в началото на 2018 г. в киносалоните – от 26 януари. Режисьорът също така подготвя следващия си проект "Патрулки" - част от планирана трилогия за нощните персонажи и случки в София.

И въпреки появата на качествени продукции, които стигнаха успешно до българския зрител, кинодейците така и не се разбраха за начина на финансиране от страна на Националния Филмов център. Млади кинодейци призоваха в отворено писмо за промяна на начина на оценяване на проектите, но до такава така и не се стигна.

Новоизбраният директор на НФЦ Жана Караиванова се изправя пред блокирана последна сесия на Националния филмов център, тъй като резултатите са обжалвани от екип, открил озадачаващи детайли в оценяването.

Дали въпросът ще се реши или ще продължи конфликта между творците, тепърва ще стане ясно. Най-същественият въпрос е: Ще пострада ли покрай тези несвършващи полемики и българският зрител, чийто интерес към родното кино трудно се задържа, покрай многото на брой чуждестранни изкушения за голям екран.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


44
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
16
9
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Възвишение не струва !!!!
15
5
 
15
 
! Отговори
Пустиняк до 7 преди 6 години
Дрогарьо, имаш сбъркано разбиране за понятието - Демокрация, затова и роб ще си останеш. Не знам какво визираш под българско, но от сбъркани нацисто-комунисти като теб, едва ли ще е нещо хубаво. За киното! И тогава, и сега си има ***, субсидирани от корумпирана система, и тук-там някой проблясък. Истината е ,че Бг е слаба в киното, както и в другите изкуства, защото тук царува еснафското и профанското. И прехвалените ни комедии (без 2-3 изключения), бяха пълни с дребнави и селски лафчета
14
8
 
19
 
! Отговори
Естет преди 6 години
Българско кино ?! Български театър ?! Българска музика?! Не, мерси. Не съм мазохист за да си причинявам това.
13
7
 
19
 
! Отговори
ЗАЩО ? преди 6 години
Защо всички БГ Филми след 1989 година са Слаби ?Защото Сценаристите и Актьорите са завършили НАТФИЗ на Промоция като Курсовете за Шофьори .Разликата е че България и ЕС дават Субсидия във Вид на Филми и Осигуровките на Актьорите , а за Шофьорите остава само Смърт по пътя .
12
8
 
16
 
! Отговори
Да бе преди 6 години
Няма хубав български филм след 1989-та. Сериалите също не струват с едно изключение - Кантора Митрани, който без да има претенции за нещп особено, си струваше да се гледа. Жалко, че телевизията, която го даваше я спярах и няма да има продължение.
11
2
 
22
 
! Отговори
АНАЛИЗ преди 6 години
Капитан Петко Войвода , На всеки километър , Оркестър без име , Маргарит и Маргарита , Да обичаш на инат >Само да напиша на Сценаристите на новия филм *воевода*че се пише ВОЙВОДА , така написано е гадно - воевода - водиш на водопой , демек овчар а не Смело Сърце .
10
2
 
29
 
! Отговори
До 3 преди 6 години
Воевода ли? Опиах се да гледам една от сериите, но не издържах. Не разбирах "българският", който се говореше. Това по един или друг начин е основна слабост на почти всички български артисти под 50 годишна възраст. Въвъ Воевода специфичното е, че се опитват да имитират някакъв изчанчен стар български говор и това примесено е модерното неясно бързо говорене и резултатът е, че нишо е им се разбира. Май субтитри с превод трябва да има към Воевода.
9
5
 
18
 
! Отговори
ПОКАЖЕТЕ преди 6 години
Аз лично , не съм виждал Добър (4) или Хубав(5) филм , който е произведен в България .Визирам времето след 1989 до 2017 година , преди този период мога да посоча поне ТРИ филма с висок Бюджет и в ТОП 10 за всички времена .
8
9
 
7
 
! Отговори
Така е преди 6 години
Абсолютна лъжа.Лафа беше : Хубав ли е или е съветски.А що се отнася да най гадния български филм, това е Дунав мост.ТОЗИ ФИЛМ Е АНТИБЪЛГАРСКИ ,ЦЕЛЯЩ ДА ПОКАЖЕ КОЛКО Е ЛОШ КАПИТАЛИЗМА.Сомо че народа прогледна , а и този филм някаси изчезна,като документите за убийството на Георги Марков.
7
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Зрител Това показва колко струват филмите ,вместо да превземе вниманието на зрителя.
6
3
 
30
 
! Отговори
хХх преди 6 години
Излиза български филм и започват едни културни компетенти да ми обясняват колко е хубав, смислен, чудо. Авторите - първи борци срещу комунизма (горките, 28г., а те още го громят). Актьорите, разбира се, стават ВИП, а поради някаква причина се решава, че освен от кино екрана следва да ми се представят и в брадъри, предавания за лични истории и драми. Ако имаше как с час и половина филм директно да ги правят народни артисти.
5
8
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Откакто победи демокрацията ,всичко българско е падение ,падение .Камо ли българкото кино . Сричащо и гъгнещо .
4
8
 
16
 
! Отговори
Коректор преди 6 години
"Хубав ли е филмът или РУСКИ?"Беше оригиналният лаф!
3
17
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Войвода !!!! Това е българското кино.
2
5
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Няма гледаеми български фими през последните 30 години. Факт.Хвалят някакви поредни слаби филми, но хората едва ли се лъжат.
1
7
 
12
 
! Отговори
АЛОООО преди 6 години
Стига с тези платени реклами. Най - хубавият български филм тази и не само тази година е ДАМАСЦЕНА, Не го споменавате защото не мина през НФЦ, тоест не се нагушиха там от чужд труд.