Заради глобалната криза с недостига на чипове за електронните компоненти при производството на автомобили между 2 и 5% средно са се повишили цените на колите в България от началото на годината, заявиха вносители, цитирани от “24 часа”.
Проблемът с полупроводниците засяга драстично и срока на доставката на един нов автомобил до клиента му. Ако досега за даден модел се чакаше до 3 месеца да пристигне в шоурума, след като е поръчан, сега може да се наложи срокът на доставка да набъбне до половин година.
Тези цифри важат за коли, които са произведени в Европа, докато за азиатските и от Америка чакането се удължава минимум с още месец заради транспорта.
Вносителите на нови автомобили могат да реагират адекватно, ако са сметнали правилно в края на миналата година квотите си към производителите. Много е трудно в този момент да се получат допълнително от договорените предварително за продажба автомобили, защото просто не могат да се произведат.
Производството на автомобили е силно засегнато от недостиг на полупроводници, но се очаква дефицитът на тези основни части за новите коли да намалее към края на годината. Недостигът на полупроводникови микросхеми в световен мащаб се дължи на неочаквано бързото възстановяване на търсенето след края на първата коронавирусна криза миналата година, ръста на продажбите на компютри и лаптопи поради масовия преход на хората към онлайн режим на работа и големия пожар в Asahi Kasei Microdevices, един от най-големите производители на чипове, през октомври 2020 г.
В KPMG сметнаха, че поради огромния недостиг на чипове автомобилните концерни ще загубят около 100 милиарда долара през тази година. Освен това компаниите трябва да похарчат до 15 милиарда долара за възстановяване на буферните запаси. Специалистите прогнозират, че в крайна сметка пазарът ще се възстанови до около две години, но това няма да се случи преди отварянето на фабриките на Samsung и TSMC.
Неочаквано за ситуацията обаче българската икономика се оказва печеливша от дефицита и от настъпилите в разгара на пандемията проблеми в автоиндустрията. Едната причина е, че до миналата година автогигантите работеха по метода just in time, при който авточастите пристигат планомерно и престояват в завода, който сглобява колите, най-много 72 часа. При резкия спад на продажбите те се оказаха затрупани с готова продукция и още през март и април отказаха поръчки. Това доведе до затваряне и на много заводи у нас за месец – месец и половина.
За да се справят със ситуацията, още през лятото гигантите организираха съхранението на частите в складове, а и самите продажби тръгнаха нагоре, което отпуши производството. В България около 10-12% от брутния вътрешен продукт се правят от производителите на авточасти, които са предимно чужди инвеститори, и още през есента тази индустрия излезе от временната криза и за цялата 2020 г. има дори ръст на производството, каза пред “24 часа” изпълнителният директор на браншовата организация арх. Любомир Станиславов. В момента тази индустрия масово търси работници.
Другата причина да печелим от ситуацията е, че у нас има производител на микрочипове за автомобили – белгийската Melexis, в чиято база в Горубляне работят 200 специалисти, в това число и 50 инженери, които създават и тестват микрочипове.
Друг производител на софтуер за автомобили – немската Visteon, в чийто развоен център в София работят 940 специалисти, направи световен пробив преди година и половина. Компанията създаде системата MBUX (от Mercedes-Benz User Experience), която за първи път в автомобилната промишленост обединява в едно всички системи за предаване на данни в автомобила. До този момент за системи, които не са критични за безопасността, например навигация, музиката в колата и т.н., се използва Ethernet система. Сензорите в колите, които предават критични данни, обаче работят по системата Cam, която е много по-надеждна. Разработката на Visteon, за която има и съществен български принос, за първи път обединява двата начина и в индустрията се счита, че това е най-новият тренд, който ще позволи постепенно приближаване към колите с автономно управление.
От 28 области у нас в 14 има завод за авточасти, фирми предлагат дори жилища срещу работа. На компаниите от този бранш се падат почти половината от обявите за свободни места в момента.

Т. Петкова: Ще направим всичко възможно да имаме бюджет до края на годината
Кризата във Volkswagen хвърля сянка върху лидерските качества на Оливер Блуме
Кадър на деня за 30 ноември
WSJ: Ако САЩ обръщаха внимание на корупцията, нямаше да имат много съюзници
НАТО тренира за отпор на Русия с минимална подкрепа от САЩ
Коледните базари в Германия се борят с нарастващи разходи за охрана
Любо Пенев е приет по спешност в онкологична клиника в Германия
Благомир Коцев: Първият ми работен ден се очаква да е дълъг
Рецепта от тефтера на баба: Тиквени палачинки
Верстапен: Не очаквах да спечеля, но това показа, че всичко е възможно
Аморим не остана особено доволен, въпреки обрата
Реал се загуби в Каталуня и сдаде върха
Наполи удари Рома като гост и се върна на върха
Звезда от Висшата лига вкара в леглото си секси маце от риалити + СНИМКИ
Десподов влезе от пейката при драматична победа на ПАОК
Дневен хороскоп за 1 декември
Седмичен хороскоп за 1 – 7 декември
Лунна диета за декември
Пълнолуние в Близнаци на 5 декември – чистим старото и се готвим за успехи
Месечен хороскоп за декември 2025
Седмична нумерологична прогноза за 1 – 7 декември
Работодател сметна: Плащаме все повече, а заплатата на служителите не расте
40 години по-късно: Пак ще опаковат Пон Ньоф в памет на Кристо
Как Тръмп се възползва от президентството за да печели пари
Известността води до... преждевременна смърт
Швейцарците се чудят дали да пращат жени в казармата
Баралеф на Васил Левски откриха в италианския град Монца
Астрономически събития през декември 2025 г.: Геминиди, суперлуние и кометата 3I/ATLAS
3I/ATLAS намалява яркостта си, въпреки факта, че е близо до Земята
Първият полет на Space Rider е отложен за 2028 година
Междузвездната комета 3I/ATLAS продължава да показва рядка прахова антиопашка
Китай планира да започне да строи орбитални центрове за данни още през 2026 година
ЕКА получава рекордни средства за космически проекти