Караме с най-евтините горива. Защо тогава са ни толкова скъпи?

60% от цената на крайния продукт са акцизите и данъците
29 окт 2018 14:00,
301
Караме с най-евтините горива. Защо тогава са ни толкова скъпи?
Снимка: Reuters

Горивата в България са най-евтините в Европа и поскъпват със същите трендове, с които се увеличава цената им в ЕС, коментира пред "Труд" експертът от Българската петролна и газова асоциация Светослав Бенчев по повод организираните протести в страната срещу високите цени на горивата.

Данните наистина показват, че у нас дизелът и бензинът бъркат най-малко в джоба ни и са поскъпнали дори по-малко в сравнение с горивата в останалите европейски държави.

Увеличението на цената се дължи на поскъпването на суровия петрол, което доведе до 10-12% ръст на горивата у нас и в ЕС, обясни Бенчев.

Още по темата

"Петролът е борсов продукт и не може да се използва за социална политика", настоя експертът.

Той припомни, че 60% от цената на крайния продукт, който зареждаме по бензиностанциите в страната, се дължи на акцизите и данъците при формиране на цената. И тези средства влизат в бюджета на страната.

Държавата обаче не може да намали нивата им, защото и към момента акцизите върху горивата у нас са най-ниските в Европа, обясни Бенчев.

Евентуална промяна на начислявания данък също би била изключително трудна. Въпреки че у нас горивата се облагат с 20% ДДС, а в Люксембург например с 4-5 % ДДС, цените у нас са дори малко по-евтини, разясни експертът.

"Разликите в цените на бензина и на дизела в страната се дължат на транспортните разходи при формирането на продажната стойност на продукта", обясни Бенчев.

В Северна България логистичните бази са много по-малко в сравнение с Южна България, затова и в градове като Велико Търново при определяне на продажната цена се включват и разходите за зареждане с автомобилните цистерни, разясни той.

Според експерта на асоциацията не се очаква цените на бензина и дизела да стигнат нива от 2,60-2,70 лева за литър. През последните 10 дни цената на горивата върви надолу, но дали този тренд ще се запази зависи от решението на 4-ти ноември на американския президент Доналд Тръмп за това какви санкции ще бъдат наложени на Иран.

Ако бъде ограничен износът на петрол от тази страна, това не може да не се отрази на световните пазари, въпреки че Саудитска Арабия е заявила готовност да увеличи своите доставки и така евентуално да компенсира дела на иранския петрол. От голямо значение е и дали най-големият потребител на ирански петрол в света – Индия, ще спази санкциите.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


301
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
156
1
 
19
 
! Отговори
Вангу преди 5 години
Минимална заплата 750 ЕВРО .Стартова заплата 1250 ЕВРО а да видим тогава някой ще реве ли.Печеливши предприятия Трябва да дават МИНИМУМ ОТ 1750 ЕВРО и нагоре заплати.Пенсия МИНИМАЛНА 300 ЕВРОКо ривети тогава може спокойно да пита валери мустака.народа калпав народа.всичките,които се гърмяааа се опройха ,а ний чакамИ браТският хамерикански или браТският руски ...бял или черен 25 сантимУФ..
155
13
 
5
 
! Отговори
Solar Power преди 5 години
Няма как да махнем ДДС-ти и акцизите. Нали в крайна сметка някой трябва да плати на "кресливите" майки, на пенсионерите и на "римляните". А и да не забравяме,че зелените не дават да си копаме за газ/петрол така,че ще плащате каквото кажат арабите. Така става когато нямаш ресурси а още по зле става когато дори не искаш да проучиш дали има такива :) Така,че ще хапваме листа и шума скоро :)
154
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Инструктор радослав радев нее важно колко си натоварил а кого си научил аиде бъдете здрав
153
6
 
3
 
! Отговори
Solar Power преди 5 години
До 169 е ако и работниците копираха тези на запад може би щеше да е друго. Е някой ги копират и си докарват прилично :)
152
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Доходите са ниски.Колко шъти трябва да се говори, пише, повтаря, потретя- НИСКИ ДОХОДИ.
151
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"Като нямат пари за хляб защо не хапват пасти". Това долу-горе е логиката на статията.
150
1
 
18
 
! Отговори
До 134 преди 5 години
В цяла Европа народа ходи с коли на работа бе п'ич, на представа си нямаш какво е сутрин по магистралите, какви задръствания има, няколко км костват понякога часове, лично съм го преживявал и преживявам ! В България въпросът е друг, съотношението заплата - цени е нечовешко,докато тук цените на горивата не застрашават личният "бюджет", а ако го застрашат има форма която го стабилизира и се нарича СТАЧКА/ПРОТЕСТ който се води до ПОБЕДА ! В Б-я политиците копират цените в ЕС, но никога заплатите !
149
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Голяма глупост.Логистичните разходи до В Търново не са повече от 500-600лв. на автомобил. Слагаме ги 1000лв. цистерна най-малко 20 000л. -5ст. на литър.Разликата е 15-20ст. на литър.Не се *** с нас.
148
0
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Най бедната държава в ЕС България15 страни в ЕС като махнем акциз и данъци имат по евтин бензин. 10 страни в ЕС като махнем акциз и данъци имат по евтин дизел. ЗАЩО?
147
1
 
8
 
! Отговори
до 164 преди 5 години
Всеки народ си заслужава управниците. Държавата ни е нафъкана с пропагандни съоражения на руския империализъм и ги търпим обгрижваме и охраняваме. Остава и монумент на Лукойл да издигнат. Докато не се вдигнем против руското иго така ще е !!!
146
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Може ли някой да ми каже кога и в какъв период от време след 09.09.44 г. е управлявала партия която не е клонирана от БКП или не е нейна "братовчедка" ? И още - защо този тъмночервен пожарникар от Банкя не иска да си смачка и изгори червената книжка, а я скри под керемидите на "курникът" си ?
145
0
 
6
 
! Отговори
до 159 преди 5 години
Утопия ! Камионджии и автобусни шофьори ще се късат да крадат и препродават. Не говоря само за самите шофьори, а и за собствениците на транспортни фирми.
144
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 159Проблема е, че "бизнеса" основно са еднолични чичковци, които и сега си купуват бензин с 20% процента по-евтино, колкото е ДДС-то. Тоест, на едноличните бизнес чичковци, ще им стане по-евтино, а обикновения потребител пак ще плати разликата.
143
1
 
7
 
! Отговори
200 преди 5 години
До АнонименТо тази рафинерия нямаше и кой друг да я купи тогава.....ама ЛУКОЙЛ си има рафинерии на много места в света. Като си нямаме нефт все някой ще ни опъва, без значение кой е все си е....
142
2
 
27
 
! Отговори
А преди 5 години
Защо ни е скъпо горивото ли? Защото ни държат бедни, ето защо! Защото "бизнесът" казва че нямало пари за по високи заплати а в същото време същия този "бизнес" кара автомобили за по над 100 000? и парадира с богатство, но пред служителите си е пред фалит!!!
141
15
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Горивата трябва да станат евтини за бизнеса (за бусове, камиони и автобуси) и да се оскъпят за крайния потребител. Така получаваш - по-евтина храна, по-малко задръствания, по-чист въздух, по-малко катастрофи.
140
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Изравни ли се акциза на горивата в България с този в Европейския съюз, ще имаме най-скъпите горива. Тогава картела ще трябва да обяснява, кой е прибирал печалбата през тези години.
139
8
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
А спомняте ли си "спонтанните" протести против проучванията за шистови петролни продукти, които видиш ли щяли да прецакат бизнеса на мастити зърнопроизводители - синове на обилджии на мандри ?Човек трябва да вижда по-назад от Д-то си и по-напред от носа си !
138
0
 
0
 
! Отговори
До 134 преди 5 години
До Анонимен 134Разходи се по Европата и там е така .а ние нали сме в Европа и сме свободни.Автобусът беше превъзходство на соца..
137
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Човекът го е казал много просто и ясно. Имаме ниска цена на бензин, защото имаме най-ниския акциз в Европа. Изравни ли се акциза с този в Европа, ще имаме най-скъпия бензин и тогава някой ще трябва да обяснява що е то картел.