Плашещ кризисен PR на Boeing: Провалът след катастрофата

Черна седмица за компанията изтри $25 млрд. от капитализацията й
18 мар 2019 21:30, Боряна Павлова
106
Плашещ кризисен PR на Boeing: Провалът след катастрофата
Снимка: Reuters, архив

Boeing преживя "черна седмица", през която 25 млрд. от капитализацията на американския концерн се изпариха, докато авторитетът на самолетростроителната компания се подкопаваше с всеки следващ ден. Управляването на кризата след трагедията с падналия самолет на Етиопските авиолинии.

"Ужасно" и "плашещо" излиза от устата на повечето експерти и бизнесмени, анкетирани от АФП за начина, по който Boeing управляваше кризата с инцидента със 737 MAX 8 на Етиопските авиолинии. Самолетът се разби на 10 март югоизточно от Адис Абеба, убивайки всичките 157 души на борда. Матю Йема, специалист по кризисна комуникация от компанията Peaks Strategies, коментира справянето на концерна със ситуацията като "Катастрофално", пише БТА.

Това е вторият тежък инцидент за последните пет месеца с модела, влязъл в експлоатация през май 2017 година. През октомври Boeing 737 MAX 8 на индонезийската авиокомпания Lion Air се разби, отнемайки живота на 189 души.

Разследванията продължават, но първите елементи, свързани с Lion Air, повдигнаха въпроса за вероятна засечка на системата за стабилизиране по време на полет, чиято задача е да не допуска рязко снижаване на самолета. Тази система е вече станалата известна "MCAS" (Maneuvering Characteristics Augmentation System - MCAS) за предотвратяване на аеродинамичен срив.

Още по темата

Boeing се ограничи с лаконично комюнике, публикувано след инцидента с Етиопските авиолинии, което се актуализираше веднъж на ден. И то въпреки факта, че Китай спря полетите на 737 MAX още на следващия ден, както впоследствие постъпиха и в Европа.

Зад кулисите самолетостроителната компания се активизира, за да не допусне същото да направят и американските власти.

За това колко деликатна е темата говори и фактът, че главният изпълнителен директор на концерна Денис Мюленбург дори разговаря по телефона с президента на САЩ Доналд Тръмп, за да защити 737 MAX, заявявайки, че машината е надежда.

Американската агенция по авиацията обаче в крайна сметка разпореди "временно" самолетите Boeing 737 MAX 8 и 9 да останат по пистите в САЩ.

"Арогантност"

"Това е американската арогантност", коментира пред АФП източник от самолетостроителния концерн, допълвайки, че "тази арогантност е опасна, защото показва, че работата не е била свършена правилно заради прекомерно доверие".

Експертите, също като източника от Boeing, изразяват неодобрението си от факта, че компанията не е реагирала бързо, а това е кардинална грешка, според тях, в ерата на социалните мрежи и прозрачността.

При такива ситуации "трябва да се предоставя максимален обем информации, посочва Матю Йема.

"Борсата и инвеститорите трябва да знаят дали има нещо, което не е както трябва и дали проблемът ще бъде решен", допълва той, отбелязвайки, че Boeing е трябвало да поеме инициативата временно да остави на земята 737 MAX още в понеделник с риск да си навлече гнева на регулаторните власти.

И макар да признава, че решението за спирането на самолет е от компетенцията на властите, Майкъл Приъм е на мнение, че Boeing най-малкото е трябвало да приложи принципа на "предпазния парашут", за да успокои широката общественост.

"Имаше голямо мълчание и именно то предизвика гнева на хората (...). Живеем в съвременен свят, в който се очаква определено равнище на прозрачност и на отговори много бързо", допълва този експерт по кризисни комуникации в Modern Impact в Минеаполис.

Според Ричард Абулафиа от Teal Group, Boeing е могъл само да изпрати технически персонал на мястото на трагедията и да продължи да анализира какво вероятно не е сработило.

И все пак трябва да отбележим, че съпротивата на американските власти да спрат самолета от движение поражда въпроси за връзките между Boeing и Американската агенция по авиацията.

Комисията по транспорта и ифраструктурата на Камарата на представителите изслуша в четвъртък сутринта ръководители на въздушния регулатор и планира да започне разследване на сертифицирането на 737 MAX, посочи пред АФП източник от Конгреса на САЩ.

Комисията иска освен това да изясни доколко пилотите са познавали системата MCAS и не изключва публични изслушвания.

Вдъхновяващият пример на BP

Освен вероятността семейства на жертвите да предприемат съдебни действия, друга последица от мълчанието на Boeing е, че пътниците вече се питат доколко надеждни са самолетите, на които те се качват, а така тяхното недоверие към самолетите 737 би могло да обхване и други машини на Boeing.

Една мащабна кампания в медиите, която да открои сигурността на самолетите на компанията или да изтъкне подвизите на военните й самолети би могла да бъде първата стъпка за връщане на доверието на широката общественост, коментира Матю Йема, подчертавайки, че Boeing би могъл да заимства рецептите на British Petroleum след петролния разлив през 2010 година в Мексиканския залив.

Това обаче, без съмнение, няма да бъде достатъчно, според източник, близък до самолетостроителя: "Ще бъде необходимо Boeing да работи истински, признавайки вината си, да обяснява, защото злото е сторено".


106
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
88
0
 
0
 
! Отговори
дедо Ви преди 4 седмици
Все пак кой е верифицирал софтуера? Американската агенциа по авиация или някой от мбонго бонго?
87
1
 
0
 
! Отговори
olele преди 1 месец
Ах сетих се , ако някой си мисли, че проблема е от вчера и само при БОИНГ , нека си пропомни това :
https://en.wikipedia.org/wiki/Air_France_Flight_296
86
0
 
1
 
! Отговори
olele преди 1 месец
До Анонимен

Системата не е същата ! Но по-плашещото е ,че тази на Ф-16 работи свързана с наземен радар, поне долкото се твърди. Ами ако радара откаже? Или се загуби връзка ?
85
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
На тези, ще им плашаме пре-богато да правят ф16 със почти същата система за стабилизация на полетът. Самоче още по-сложна, и би трябвало да е в пъти по-надеждна за да работи на боен самолет. Разликата е че при военната техника от САЩ такива катастрофи се покриват, а производителят е защитен от договорът за покупка, да не бъде съден.
84
0
 
8
 
! Отговори
анонимен преди 1 месец
Боинг да се прекръсти на Бъгинг и всичко ще си дойде на мястото.
83
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Руските самолети са Ту. Но това какво общо има. Тук имам няколко писача дето само на русофили и русофоби обръщат нещата без значение дали има връзка или не те си я съчиняват.
82
5
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Само статистика

Статията е публикувана преди 12 часа. За това време около 1500 /хиляда и петстотин/ самолета Боинг /САМО ОТ МОДЕЛА 737/ са кацнали или излетели от летищатата по света.
81
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Пак ли с тия АН бе? Аман от.....
80
11
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
На база летателни часове/аварии Боинг е 10 000 пъти по-надежден от всеки руски самолет.
79
3
 
9
 
! Отговори
Смех преди 1 месец
Aн се произвежда в Украйна бе :)) Неграмотни русофили...пхахаха.
78
4
 
10
 
! Отговори
анонимен преди 1 месец
Корупция, алчност, наглост, лицемерие. защо ли очаквам скоро инциденти с други конкурентни компании на Боинг, за да отклонят вниманието от себе си? Тази ситуация много мие позната от едно близко минало на един строй от преди 30-40 години.
77
11
 
3
 
! Отговори
Авиатор преди 1 месец
До 92
Анкетата не падат, защото отдавна изпопадаха всички
76
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Управляването на кризата след трагедията с падналия самолет на Етиопските авиолинии.
-----------------------
това изречение какво иска да каже ???
75
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
"Една мащабна кампания в медиите, която да изтъкне подвизите на военните й самолети..."
=============

Матю Йема сериозно говори за подвизи?!
74
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Прекалено много приказки, като може да се каже много по ясно и сбито.
73
7
 
7
 
! Отговори
Гoшу преди 1 месец
По-рано eбах една гърла, тръгна си, сега пия узо с айрян. Който е като мен да ми сложи един плюс, а който вече ми е завидял - минус :))))))))))))))
72
2
 
7
 
! Отговори
Хххх преди 1 месец
До V
Муахахах абе кау....м какви глупости дрънкаш бе...водородни станции никнели като гъби...
Първо производството на водород е много скъпо (разграждане на водата чрез волтова дъга) Второ водородът е взривоопасен и трудно се съхранява (затова и космическите ракети рядко го позлват).Трето водородния двигател е скъп и труден за подържане....айде у лево и стига дрънка глупости...нито си бил в Германия нито ще ходиш
71
9
 
2
 
! Отговори
До Анонимен 71 преди 1 месец
Живееш с промитото си мозъче, с клишетата, с които си свикнал, не четеш, предубеден си, пишеш glупости и се излагаш. Мнозина тук се нахвърлят да ръфат Русия, даже когото става дума за нещо друго.
Руснаците се отказаха от P&W, след като направиха техния ПД-18 - тих, икономичен, лесен за поддръжка и ремонт.
Суперджет беше саботиран от подлите западняци. Не доставяха необходимите елементи, за които бе проектиран. Замисълът бе на великолепния корпус, фюзелаж да се монтират най-добрите западни двига
70
3
 
13
 
! Отговори
Виктор преди 1 месец
Е сега е момента ЕУ да си го върне, нека забрани тези самолети. Да наложи няколко милиарда долара глоби за опасен софтуер, погубил човешки животи, да ги принуди да си приберат бараките за ремонт и преди да ги върнат, да докажат, че са безопасни. Има ли мъже?
69
16
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Просия е кръгла нула.
Произвежда двигатели с 10-15 годишно изоставане в технологиите.
Рекорди поставят само в твоите болни фантазии.
Просия е вече един ходещ мъртвец, даже самите руснаци почват да се усещат, че са се запътили към гробищата.