След кризата с Boeing: Идва ли нов баланс на силите в небето?

Китай, а не Airbus, вероятно ще е големият печеливш
15 мар 2019 10:45, Красимир Ангелов
37
След кризата с Boeing: Идва ли нов баланс на силите в небето?
Снимка: Reuters

Кой ще се възползва от кризата около авиационния гигант Boeing и неговия 737 MAX? Катастрофата на Етиопските авиолинии (Ethiopian Airlines) не променя фундаментално баланса на силите между американската компания и големия европейски конкурент Airbus, но би могла да засили мощта на Китай, пише в свой анализ БТА.

От полза ли е тази криза за Airbus?

Със супермодерния модел 737 MAX, от който са пуснати в експлоатация 371 машини, Boeing искаше да навакса изоставането си от Airbus в сегмента на самолетите за средни разстояния.

Още по темата
Американският самолетостроител предвиждаше да достави над 500 допълнителни бройки от своя бестселър до края на годината, като темпото на производство е от впечатлителните 52 самолета месечно.

В краткосрочен план и от търговска гледна точка, Airbus би могъл да се възползва от кризата в полза на своя бестселър А320, благодарение на който властва в сегмента на полетите на средни разстояния с 60-процентен дял от пазара. Но с поръчките за над 6500 самолета, което е равносилно на около десет години производство, Airbus няма средствата да отговори на твърде силен поток от заявки.

Eвропейският самолетостроител е увеличил темпа на производство на самолета си A320neo, чиято промишлена верига за доставки вече е доста натоварена. В по-дългосрочен план последствията биха могли евентуално да се почувстват. Boeing проектира нов самолет, предназначен за "средата на пазара" на въздушния транспорт. Той вече е кръстен 797 от авиационните ентусиасти и решението за него, което постоянно се отлагаше, трябва да бъде взето през 2020 година. От всяко закъснение в изпълнението на тази програма ще се възползва европейският конкурент, за който се твърди, че контролира този сегмент със своя А321neo Long Range.

Отвъд търговското и промишлено влияние, битката между двата гиганта се провежда и на имиджовото поле и Boeing със сигурност току-що е загубил един кръг от състезанието.
"Когато репутацията ви зависи от сигурността, няма значение какво е доказано или в кого е грешката", пише Джъдсън Ролинс, анализатор в Leeham News, едно от големите американски списания за авиация.

В тази криза Боинг и по-общо САЩ дълго време защитаваха 737 MAX, докато останалият свят го забраняваше или спираше.

Каква роля играе Китай в тази криза?

Може и да ви се струва странно, но Китай играе централна роля в тази криза. Пекин първи реши да забрани самолетите 737 MAX, като бързо бе последван и от останалия свят. САЩ въведоха забраната последни. Това стана в момент, когато Boeing 737 MAX играе ролята на разменна монета в търговската война между Пекин и Вашингтон.

По този начин Китай измести центъра на тежестта на въздушния транспорт в света. До този момент водеща роля играеше Федералната авиационна администрация на САЩ благодарение на тежестта на американския пазар. Европа и Агенцията й за авиационна безопасност (ЕААБ) нямат същата тежест.

"Китай има силата да зададе тона", заяви Филип Плувие, авиационен експерт и асоцииран директор на консултантската фирма Boston Consulting Group. "Той ще обхване 30 процента от световния пазар до 2025 година и вероятно 80 процента от растежа. Това е неизбежна реалност за Airbus и Boeing, категоричен е той.

Китай всъщност има големи амбиции със своя С919, за да се конкурира със самолетите за средни разстояния на европейския и американския самолетни гиганти.

Пекин със сигурност ще има думата, след като Федералната авиационна администрация разреши възобновяването на полетите на Boeing 737 MAX и може би ще поиска самият той да сертифицира самолета преди да го пусне да извършва редовни полети. А това е кошмарен сценарий за  Boeing.


37
Още от Книги
У-лицата с Деси Йорданова: Четете на децата си!
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
36
0
 
0
 
! Отговори
бай Даньо преди 3 дни
няма се плашите от китайците и рашките авиацията им е гола вода и кал по гърба
35
0
 
0
 
! Отговори
бай Даньо преди 3 дни
4-ти нищо оригинално руско няма в тоя многофункционалнъи самальот дватцат первово века... И съвсем целенасочено защото искат рашките да го придават на запад което няма как да стане ама хай хаирия да е... лично пишещия е бичил карго системата ма МС-21. Киатйците са още по смешни откраднаха А320 ( мисля беше) и ко кръстиха С919 И също опряха за карго до мен понеже забравили да я откраднат и нея . ха-ха и наште понеже знаят че става дума само за една бройка да продадат им шибнаха една цена...
34
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 дни
До Bad Company 28
Тая глупост пък къде я прочете? Френски двигатели няма. Лиценз са на американски. МС-21 има варианти с Pratt&Whitney, защото повечето държави искат изпитани и масови двигатели. Руските двигатели по нищо не отстъпват в никое отношение на американските. Всъщност в целият свят от нулата собственоръчно само Русия, САЩ и Ролс-Ройс (Британия) могат да произведат реактивен двигател. Не е нужно да си авиоинженер, за да прочетеш тези неща. Руските на МС-21 са твърде нови.
33
0
 
2
 
! Отговори
Хххх преди 5 дни
До 31....
Абе какъв софтуерен саботаж бе....това да не ти е персоналния компютър...ти какво си мислиш че на бордовия компютър е качен Windows ли....
А когато софтуер на един самолет може да го свали...такър самолет го отпиши от пазара.....освен това всеки самолет може да се превключи на ръчен режим при който софтуера няма думата.
Вместо тези които саботират да пипнат нещо в хардуера те ще правят софтуерен саботаж...като че ли той е по лесния.
32
0
 
5
 
! Отговори
чочо преди 5 дни
До Анонимен
Няма никакъв саботаж. Този самолет е зле проектиран. Тези които са летели с него и са оцелели трябва курбан да правят. Има филми в нета за работата в боинг и проблемите с качеството но това е друга тема. Тук самия проект е грешен и този самолет в този си вид едва ли пак ще полети. Не знам как със софтуер ще му оправят инженерните грешки
31
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 дни
Твърде вероятно е да се окажат тези инциденти саботаж, чрез софтуера. Битката на тези пазари е жестока. Това е битка за влияние, за пазари, за пари и надмощие. Основния заподозрян е Китай, те вече не се спират пред нищо, станаха по алчни и безскрупулни от Британците, а и от Чичо Сам и Руската мечка. Ще има бой в скоро време, ама ще патят обикновените хора.
30
1
 
3
 
! Отговори
Anonimen преди 6 дни
Novata Ruska tehnika 6te stypi pyrvo na ruskiq pazar i biv6eto SNG kato postepenno i poetapno trqbva da raz6irqva obhvata na flotata im... pri vse che pravitelstvo moje da okazva podkrepa na MS-21 i superjet to togava dori novite versii na boing i airbus nqma da imat 6ansove na ruskiq pazar
29
0
 
2
 
! Отговори
Anonimen преди 6 дни
MS-21 6te ima i PD-14 koito e 100% ruski... Po harakteristiki toi se doblijava do problemnata versiq na GE 1200 seriqta koqto ne e remontoprigodna i postoqnno dava otkazi kakto pokaza opita ot eksploataciqta na pyrvite NEO i MAX.. Problema s ruskite samoleti e che nqma izgradena svetovna mreja za potdryjka i eksploataciq - a kakvo da govorim za dvigatelite..Iima zakysneniq sys rezervnite chasti i golemi finansovi zagubi za aviokompaniite polzva6ti Ruska tehnika..
28
10
 
6
 
! Отговори
Bad Company преди 1 седмица
До Анонимен 27

Руснаците направиха "скок в двигателостроенето " ??????? Коооооооооооооо?? И като са толкова много "скочили" защо онези недоносчета които се опитват да произведат са с френски и американски двигатели??? Ъ???????
27
6
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
До Bad Company
Да, Китай са велики! Икономиката им расте със страшна сила. Сега средномагистрални самолети, след две години - в Шанхай започват производството на далекомагистралния CR-929. Съвместно с Русия. С какви двигатели ще започнат, не е решено, но ще минат на руския ПД-30, двигател от класата на на най-доброто от P&W и Rollce-Rois. Може да ти е мъчно, но руснаците направиха скок в двигателостроенето.
26
8
 
11
 
! Отговори
Bad Company преди 1 седмица
Поредната провокативна анти -САЩ статия. Каква конкуренция може да бъде Китай на Боинг??? Нормални ли сте?? Колко китайски самолета летят в момента?? 100.......200........300..........??? Имат ли логистика за обслужване, персонал обучен?? И като са толкова "велики" защо 80 % от приземените 737 макс са в Китай??
25
5
 
8
 
! Отговори
Георги преди 1 седмица
До Стига фишеци - ако знаеш колко олекваш с тези тъпотии, които ръсиш, щеше най малкото да се засрамиш. Явно си някакъв изтърван фанатик, който още не е разбрал, че в съвременния свят конкуренцията е повече от жестока и всеки е в правото си да си прави сметката. Качвай децата си в "сигурните" Боинг и хич да не ти пука. Поне плащат ли ти за старанието?
24
5
 
16
 
! Отговори
до Стига фишеци преди 1 седмица
Да хленчиш и да не хленчиш, Боинг заминава в небитието! Не може на стари лаври и с гаражно индийско производство да произвеждаш сигурни самолети!
23
2
 
0
 
! Отговори
До Russian Aviation преди 1 седмица
Хаххахахахахаха! В енергийното поле на Луната, вярваш ли?
22
2
 
15
 
! Отговори
Арети преди 1 седмица
Опасна траектория, която води към световна война!!! Рижавият клоун на САЩ иска да вэриви целия свят в нов глобален конфликт!!! Чуди се как да эапаэи контрола над глобалната финансова система!!! Само и само эа да бъде эащитена една ЭЕЛЕНА ХАРТИЙКА!!!
21
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Не знам доколко Еърбъс са на предел на производствени мощности, но и Ембраер има шансове. Дори да се окаже в крайна сметка, че МАХ са читави, вече всеки ще има едно наум с какво лети. Положението на Боинг хич не е розово.
20
3
 
10
 
! Отговори
някой си преди 1 седмица
Със светването на лампте в къщи или з ареждането на автомбила вече си купил руска стока.А за китайските стоки , които ни заливат какво да говоря.
19
25
 
11
 
! Отговори
Стига фишеци преди 1 седмица
Всяко чудо за три дни.Конкуренцията се мъчи да извлече дивиденти ,но кой би заменил най -надежните Боинг със китайски или ежемесечно падащите руски самолети.Бихте ли заменили Мерцедес с Москвич или ЗАЗ ? На думи да но на практика????? Същото като лошото ,,краварско" образование но Станфорд,Харвард и Масачузет са най предпочитани и добри университети в света и критиците си пращат децата там а не в Магадан,Комсомолск на Амуре или СмоленскV
18
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
До !!!

Не е необходимо произнасянето да е непременно на английски.
17
7
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Китай атакува! Браво!-:)САЩ трябва да бъдат изместени всякак! На ред ще дойде и долара да се замени с еврото!-:)