Плашещ кризисен PR на Boeing: Провалът след катастрофата

Черна седмица за компанията изтри $25 млрд. от капитализацията й
18 мар 2019 21:30,
106
Плашещ кризисен PR на Boeing: Провалът след катастрофата
Снимка: Reuters, архив

Boeing преживя "черна седмица", през която 25 млрд. от капитализацията на американския концерн се изпариха, докато авторитетът на самолетростроителната компания се подкопаваше с всеки следващ ден. Управляването на кризата след трагедията с падналия самолет на Етиопските авиолинии.

"Ужасно" и "плашещо" излиза от устата на повечето експерти и бизнесмени, анкетирани от АФП за начина, по който Boeing управляваше кризата с инцидента със 737 MAX 8 на Етиопските авиолинии. Самолетът се разби на 10 март югоизточно от Адис Абеба, убивайки всичките 157 души на борда. Матю Йема, специалист по кризисна комуникация от компанията Peaks Strategies, коментира справянето на концерна със ситуацията като "Катастрофално", пише БТА.

Това е вторият тежък инцидент за последните пет месеца с модела, влязъл в експлоатация през май 2017 година. През октомври Boeing 737 MAX 8 на индонезийската авиокомпания Lion Air се разби, отнемайки живота на 189 души.

Разследванията продължават, но първите елементи, свързани с Lion Air, повдигнаха въпроса за вероятна засечка на системата за стабилизиране по време на полет, чиято задача е да не допуска рязко снижаване на самолета. Тази система е вече станалата известна "MCAS" (Maneuvering Characteristics Augmentation System - MCAS) за предотвратяване на аеродинамичен срив.

Още по темата

Boeing се ограничи с лаконично комюнике, публикувано след инцидента с Етиопските авиолинии, което се актуализираше веднъж на ден. И то въпреки факта, че Китай спря полетите на 737 MAX още на следващия ден, както впоследствие постъпиха и в Европа.

Зад кулисите самолетостроителната компания се активизира, за да не допусне същото да направят и американските власти.

За това колко деликатна е темата говори и фактът, че главният изпълнителен директор на концерна Денис Мюленбург дори разговаря по телефона с президента на САЩ Доналд Тръмп, за да защити 737 MAX, заявявайки, че машината е надежда.

Американската агенция по авиацията обаче в крайна сметка разпореди "временно" самолетите Boeing 737 MAX 8 и 9 да останат по пистите в САЩ.

"Арогантност"

"Това е американската арогантност", коментира пред АФП източник от самолетостроителния концерн, допълвайки, че "тази арогантност е опасна, защото показва, че работата не е била свършена правилно заради прекомерно доверие".

Експертите, също като източника от Boeing, изразяват неодобрението си от факта, че компанията не е реагирала бързо, а това е кардинална грешка, според тях, в ерата на социалните мрежи и прозрачността.

При такива ситуации "трябва да се предоставя максимален обем информации, посочва Матю Йема.

"Борсата и инвеститорите трябва да знаят дали има нещо, което не е както трябва и дали проблемът ще бъде решен", допълва той, отбелязвайки, че Boeing е трябвало да поеме инициативата временно да остави на земята 737 MAX още в понеделник с риск да си навлече гнева на регулаторните власти.

И макар да признава, че решението за спирането на самолет е от компетенцията на властите, Майкъл Приъм е на мнение, че Boeing най-малкото е трябвало да приложи принципа на "предпазния парашут", за да успокои широката общественост.

"Имаше голямо мълчание и именно то предизвика гнева на хората (...). Живеем в съвременен свят, в който се очаква определено равнище на прозрачност и на отговори много бързо", допълва този експерт по кризисни комуникации в Modern Impact в Минеаполис.

Според Ричард Абулафиа от Teal Group, Boeing е могъл само да изпрати технически персонал на мястото на трагедията и да продължи да анализира какво вероятно не е сработило.

И все пак трябва да отбележим, че съпротивата на американските власти да спрат самолета от движение поражда въпроси за връзките между Boeing и Американската агенция по авиацията.

Комисията по транспорта и ифраструктурата на Камарата на представителите изслуша в четвъртък сутринта ръководители на въздушния регулатор и планира да започне разследване на сертифицирането на 737 MAX, посочи пред АФП източник от Конгреса на САЩ.

Комисията иска освен това да изясни доколко пилотите са познавали системата MCAS и не изключва публични изслушвания.

Вдъхновяващият пример на BP

Освен вероятността семейства на жертвите да предприемат съдебни действия, друга последица от мълчанието на Boeing е, че пътниците вече се питат доколко надеждни са самолетите, на които те се качват, а така тяхното недоверие към самолетите 737 би могло да обхване и други машини на Boeing.

Една мащабна кампания в медиите, която да открои сигурността на самолетите на компанията или да изтъкне подвизите на военните й самолети би могла да бъде първата стъпка за връщане на доверието на широката общественост, коментира Матю Йема, подчертавайки, че Boeing би могъл да заимства рецептите на British Petroleum след петролния разлив през 2010 година в Мексиканския залив.

Това обаче, без съмнение, няма да бъде достатъчно, според източник, близък до самолетостроителя: "Ще бъде необходимо Boeing да работи истински, признавайки вината си, да обяснява, защото злото е сторено".

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


106
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
34
8
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Руснаците са избивали 30 високопоставени офицери на НАТО само в сънищата си. Руснаците не смеят да пипнат никой натовец, защото ще бъдат лошо бити. Ако бяха толкова смели, нямаше да си късат пагоните и да се преструват на отпускари, когато влизат в Украйна.
33
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Тука са се събрали американски смукачи да бранят боинга на господарите си и да храчат европейският Еърбус, който е много по-добър самолет. Жалка картинка.
32
0
 
4
 
! Отговори
на преди 5 години
само дето двигателите са проектирани за еарбус и ги слагат на боинг.. много са напред няма що
31
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 43С голямо неудобство ще ти съобщя печалната вест, че си пълен и.д.ио.т.Първо, не са 450+, а 9. Това беше потвърдено от специален екип на Bild, който направи разследване на място. Преди това руските ВКС избиха с високоточен удар над 30 офицери от разузнаването на НАТО и Израел, събрали се на съвещание. Ако буха съобщили на руснаците, това нямаш да се случи.Второ, има нещо гадничко в това да печелиш сребърника си по този начин. А и се включваш много gлупаво в съвсем друга тема.
30
10
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Биинг е много по-самолет от Еърбъс и Етрбъс са тези, които вървят след Боинг. Всеки пилот ще ви ги каже. Руснаците пък изобщо не присъстват в класацията.
29
0
 
3
 
! Отговори
до 47 преди 5 години
а *** как те е родила през г*за и се пръкнал такъв умник е необяснимо явление
28
2
 
6
 
! Отговори
до 40 преди 5 години
Ербъс е много по сигурен от боинг, доказателство е това е ,че новите модели на американците копират европейския производител ,защото са по-икономични и ги натъпкаха с електроника ,но едните падат ,а другите не
27
1
 
7
 
! Отговори
Discovery преди 5 години
Тва "MAX 8" в името на самолета да не значи, че макс до 8 пъти лети и толкоз :D Тогава да ползват другия модел макс 9...
26
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"Една мащабна кампания в медиите, която да открои сигурността на самолетите на компанията или да изтъкне подвизите на военните й самолети би могла да бъде първата стъпка за връщане на доверието на широката общественост"Да не забравят да питат какво мислят и хилядите роднини на жертвите, останали без деца, съпрузи и близки за подвизите на военните им самолети.
25
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"Една мащабна кампания в медиите, която да открои сигурността на самолетите на компанията или да изтъкне подвизите на военните й самолети би могла да бъде първата стъпка за връщане на доверието на широката общественост, коментира Матю Йема"Тоест да лъжат и подвеждат хората с пропагандни материали за да ги качат обратно на гробниците си. Отвратително.
24
10
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
По принцип Боинг са по-надеждни самолети от Еърбъс,политиката им е различна,при Боинг се дава повече възможност на пилота.При Еърбъс управлението е максимално компютъризирано.Да не говорим че Боинг е създадена 1916, а Еърбъс 1970г
23
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До 38Я си прочети първия пост.тогава се опитваше да лъжеш, че еърбъс имат същия брой часове като боинг 737.А те са 2.5 пъти по-малко.Поста ти стои - прочети си какво си лъгал.
22
3
 
1
 
! Отговори
до 36 преди 5 години
А я намери и броя на жертвите и съотнесени спрямо часовете ... май тука ни заблуждаваш нещо
21
3
 
3
 
! Отговори
до ала_бала преди 5 години
Само за твоя информация - от приблизително 1000 направени ту-154, към 70 са паднали!!! Сам си смятай много ли е, малко ли.Друг е въпроса, че доста то тея бройки са ги сгромолясали и пияни или неграмотни пилоти.
20
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
намерих следните данни за летателните часове:еърбъс 32х - 84,6 милиона летателни часабоинг 737 всички модели - 192 милиона летателни часа2.5 пъти повече летателни часовенещо май се опитваш да лъжеш.
19
4
 
6
 
! Отговори
Ала_Бала преди 5 години
Чичо Доналд го каза: ''Повече вярвам на опитен пилот отколкото на електроника" Има нещо сгрешено в софтуера.Колкото до ТУ 154 в различните му модификации за времето си е бил много надежден, но неикономичен и шумен. Руснаците нямат добри комерциални двигатели. Техните са военни.
18
2
 
10
 
! Отговори
АнонимеН преди 5 години
БОЙНГ МОДЕЛИ 737 СА НАПЪЛНО ОПОЗОРЕНИ! НОРМАЛНИ ХОРА НЯМА ДА СЕ КАЧАТ НА ТЯХ ПОВЕЧЕ!
17
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Безпощадната статистика сочи, че при еднакъв брой прелетени часове, при 737 има точно 5 пъти по-голям брой жертви отколкото при А320. И тази статистика е правена ПРЕДИ да паднат 2та 737-макс8 !!! А именно в цифри - приблизително 4300 срещу 800. А понастоящем бройката е нащо като: 4600 срещу 800. Боинга води убедително в претрепаните хора.
16
3
 
6
 
! Отговори
filo преди 5 години
Един датчик провали Боинг. Един резистор - Майкрософт Сърфис Про 4. Един АРМ провали Интел и АМД.Случайност? АРМ е 100% случайно откритие.Сериозно се замислям,че всичко е случайност. Всичко!!!
15
2
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
А сега си помислете какво би се случило, ако това бяха примерно Еърбъс 320нео. Щяха да ги скъсат от проверки и накрая да платят глоби, колкото стойността всеки продаден самолет. Но това се случва на американска компания и последствия няма да има. Най-много още паднали бойнги. 100% са знаели, че самолетите са им НЕнадеждни, но въпреки това са си летяли. Американска арогантност и безочие.