Езикът в учебниците е буре с динамит, върху което стоим!

Средното образование сякаш е висше, смята просветният министър
Обновена: 24 ное 2014 10:04 | 24 ное 2014 10:04,
130
Езикът в учебниците е буре с динамит, върху което стоим!
Тодор Танев Снимка: архив Булфото

Просветният министър Тодор Танев разкритикува езика, на който са написани учебниците у нас. Според него в тях има ненужни формули и конкретни научни знания. Министърът даде да се разбере, че това ще се промени и на първо време ще бъдат предприети законови поправки.

Още по темата
„Това е буре с динамит, върху който стоим“, каза Танев пред bTV. Той призна, че се напластява огромно обществено недоволство „срещу вкарването с обувалка на някакви формули, множество и съвсем конкретни научни знания с тотално скъсване на технологията на мисленето“.

„Едно е да знаеш дати по история, друго е да преценяваш какви са историческите процеси“, каза още професорът.

Според министъра през последните 30-40 години средното образование сякаш се е превърнало във висше. „Фораминифери“ бе една от неразбираемите думи в учебниците, които Танев цитира.

Най-непосредственото нещо, което според министъра трябва да се направи, за да се промени сложният език в учебниците, е да се направят промени в закона. Той не уточни какви ще са те, но обясни, че след това ще бъдат предприети и други стъпки.

Професор Танев коментира и внесените от ГЕРБ промени в закона за предучилищното и училищното образование. Той припомни, че министерството му е част от изпълнителната власт и затова ще изпълнява предложенията на депутатите. Министърът защити някои от измененията, като това държавата да финансира част от разходите на частните училища и градини.

„Логиката е, че родителите, независимо дали са пратили децата в частни или не училища, плащат данъци“, каза Танев. Той припомни, че държавното финансиране ще покрива минимална част от разходите на частните учебни заведения, а за другите си услуги те ще трябва да търсят собствено финансиране.

Просветният министър обясни и че ще се работи по отстраняване на проблемите в помощните училища. Той припомни, че в училището, в което се заговори, че има насилие над дете с аутизъм, са открити нарушения и още предшественичката му Румяна Коларова е предприела дисциплинарни действия.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


130
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
71
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Понятието охрана, по времето на соца, имало практическо приложение единствено по отношение на вожда - Тодор Живков. Терористи и ученици, които в състояние на амок или инспирирани от Celebrity Culture да избиват свои съученици и учители, през епохата на социализма не са били познати. И училищата не са били охранявани. Дори и портиер не е имало и всеки е можел свободно да влиза и излиза от училищата.По време на комунизма децата през лятната ваканция играели по тъмно до 23 часа. Без родители
70
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Помните лозунга "45 години стигат!"? Е, така бе и в Царство България - по статистиката от 1934 г. неграмотните са 2 700 000, полуграмотните 900 000. Висше образование - 4 000 души. Хайде, кой не скача е червен!
69
3
 
3
 
! Отговори
Lan преди 9 години
До биолога-висшист, да по пясъка всички ходим, но не е нужно да знаем! Сигурна съм, че имаш или най-малкото караш кола - можеш ли да кажеш всяка една от частите и как се казва? Дълбоко се съмнявам! Дори съм абсолютно сигурна, че казваш ПЪЛЕН инжекцион, което е доста смешно, но на мен, защото пък аз съм машинен инженер. Колата я караш и това, аз ходя по пясъка и това е, това не прави никой от нас по-малко ценен! Ти доказваш, че в средното трябва децата да са научени и на толерантност.
68
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Образоването - приеоритет въввътрешната политика при социализмаПри социализма образованието било безплатно. Безплатна била и занималня за учениците. През 1970-те, комунистическото ръководство въвежда задължително средно образование и безплатни учебници. Според комунистите образованието трябвало да има висок приоритет във вътрешната политика.При демокрацията напротив, се твърди че ограмотяването на широките слоеве от народа по време на социализма е било грешка.
67
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Сега ли се сети, Герасиме! Нали частниците са по-добри от държавата? Преди учебниците бяха по съветски образец, ясни, точни, автоматично наливаха в главата и на най-тъпия ученик основни правила. Сега алчни и прости меринджеи копират от интернет най-боклушиви западни учебници. За пари *** си съдират!
66
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Не може в болно общество да има качествено образование. При наличие на незаинтересовани родители, покварена младеж, лоша образователна система и некомпетентни (в болшенство) преподаватели - КАКЪВ РЕЗУЛТАТ ДА ОЧАКВАМЕ?
65
5
 
4
 
! Отговори
биолог преди 9 години
До висшистАми не мисля, че трябва да се хвалиш, че не знаеш. Това са понятия от общата култура на всеки висшист. Фораминиферите са черупчести едноклетъчни изграждащи морския пясък - едно от малкото останали доказателства за съществуване на живот в минали геоложки ери на Земята. Абсолютно задължително е да се знае от учениците.
64
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Дано се издигне авторитета и съответно заплащането на учителската професия. Някои преподаватели ходят на училище само да си търсят деца за частните школи. Добрите преподаватели, които се раздават и се грижат за децата са малко. Друго, което е важно (което донякъде решава и първия проблем) е изборност на предмет и преподавател от учениците. След 9 клас децата са добре ориентирани и ученето на ВСИЧКО само ги претоварва и не могат да разгърнат таланта си там, където са най-добри.
63
0
 
3
 
! Отговори
Shano преди 9 години
Ne se vtelqvaite, prosto malkite zatypqha i svalqt letvata..
62
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Има разумни идеи настоящия министър. В децата трябва да се стимулира творческото мислене по всеки предмет. Другото е осакатяване на мозъка им с ненужна фактология, която е прекалено много застъпена в учебниците. Децата са отвратени от училището, защото в часовете е СКУЧНО. Няма стимулиране на любопитството и интереса, които е основното условие един човек да има трайни знания. Другото както му казват децата е "зубрачество".
61
0
 
4
 
! Отговори
Даола преди 9 години
За мен изключително важна е личността на учителя, но за съжаление днес може би само 10% са такива по призвание. Едно е да знаеш, а друго да можеш да го преподаваш. Имам наблюдения върху преподаването на чужди езици - рядко днес ученик завършва обикновена гимназия и може да говори / макар и елементарно/ чужд език. Дори учениците в езиковите паралелки взимат частни уроци. Учебниците са претрупани от картинки и упражнения, липсват добри текстове на съответния език - а това е моделът за езика.
60
1
 
7
 
! Отговори
anonimen преди 9 години
Аз съм категорично против идеята държавата да финансира, макар и с малко частните училища и детски градини, защото родителите им си плащали данъците. Аз също плащам данъците, да заповяда държавата да субсидира апартамента, който искам да купя, за да могат децата ми да живеят по-добре.
59
0
 
9
 
! Отговори
4i40 преди 9 години
+$ нов u4ebnik- $ стар u4itel+$ нов zakon- $ стар балонEC не иска умни хорада сер...т на двора
58
1
 
7
 
! Отговори
Lan преди 9 години
Не виждам смисъл, освен ако човек не е микробиолог, да знае какво е "фориминифери". Така или иначе думи, които са строго специализирани термини или наименования в дадена област се забравят много бързо. Това не е обща култура, това е зубрене, нещо като да се назубка телефония указател.
57
3
 
6
 
! Отговори
Lan преди 9 години
Децата трябва да бъдат научени на грамотност, на това да мислят и да творят. Няма нужда да знаят дори кой е Гоя, но не може някакъв журналист да напише статия (явно неграмотно преведена), че херцогиня Алба била музата на Гоя, който е живял преди тя да се роди. Това е СРАМ! Този срам е във всички сфери, работи се нещо - качество нулево. На това учи българското училище, да се показва активност - мисъл няма, качество също!
56
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
до вишист Аз съм с две висши и не я знам тази дума, да я обяснят хората с три и повече висши
55
1
 
5
 
! Отговори
Lan преди 9 години
Рисуването и пеенето, разкритикувани от някои, всъщност освен че разтоварват между "сериозните" предмети, развиват мозъка и създават усещане, че нещо твориш, а не просто зубриш. Ако и в тези часове се учи, т.е. зубкат се великите творци, резултатът ще е кръгла нула, защото ако детето е без талант и без интерес, съвсем ще му го убият ако се налага да различава Микеланджело от Рафаело и на това го и изпитват. Няма лошо да се ходи по музеите иначе - напротив, трябва!
54
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Боко го е срам че и децата от 2-ри клас знаят повече от него.
53
0
 
7
 
! Отговори
Колос преди 9 години
Стимулирах с плюс коментари 41 и 58 на BG.Защо е ,,интелектуаленколос от нов тип .Министърът е разкрил противоречието между дума и понятие .Да се борави с думи ,за които нямаш понятие , понятие което се получава от четенето на вагони с книги ,това не е образование , нито е възможно в рамките на средното образование.Ако си като BG най добре е да кажеш .Какви са тези лимеси , тангенси и котангенси.Науката да се забрани. .Какви са тези понятия , като е достатъчно само да си тарикат.
52
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До ИсмаилПише се Евангелие.