Напред! Науката е слънце. Но не и за 32-ро СУ, не искат Борис!

Майка на дете със СОП разказва за дискриминацията
8 юни 2018 14:30,
254
Напред! Науката е слънце. Но не и за 32-ро СУ, не искат Борис!
Снимка: Flickr

Представете си следната ситуация - детето ви е прието в първи клас, в уж "елитно" училище. Но оказва се, училището не иска точно вашето дете - не е удачно да бъде записано там.

Именно с това се сблъсква Надежда "Хера" Данабашева, чиито син Борис трябва да е първокласник наесен.

Детето й е със специални образователни потребности (СОП), и оказва се, училищата не го искат. Тя описва перипетиите си във Facebook, където одисеята й предизвиква вълна от гняв и съпричасност.

Надежда подала документи за приема на Борис в няколко училища. В крайна сметка неговото училище се оказва 32-ро СУ.

"Много добро, централно, какви възпитаници има ехее-е-е му се не знае и Оксфорда на Софията", възмущава се Надежда.

Събрала всички нужни документи и отива да го запише - бърза, защото след първо класиране детето трябва да бъде записано до 24 работни часа. Ни повече, ни по-малко.

И се започва:

Влизам, седят цяла стая жени, приемат документи. Попълвам, подавам, всичко както си му е реда. Стигаме до удостоверение, че е завършил предучилищна група. Понеже Борис не е завършил такава, тъй като по закона за приобщаващото образование е на самостоятелен план и е завършил група за деца със СОП, подавам документите от тази група и заповедта от Инспектората, че Борис има нужда от подпомагане.

Вика се заместник директорката, която ме поглежа все едно искам да измия прозорците на колата ѝ на произволно софийско кръстовище. "Не може" , отсича тя, трябва да има удостоверение за завършена предучилищна. Показвам документи, говоря за наредби, закони...

"Не може" пак отсича тая и се фръцва. Почвам пораженчески да си прибирам документите, една жена ме поглежда със съчувствие и казва: Срокът е до утре в 17 часа, върнахме няколко деца с такова бележки, като вашата и никой не се е върнал.

Надежда прекарва цял следобед в разговори по телефона, разхожда се до Столичния инспекторат по образованието, говори с директорка и преподаватели на детска градина, и получава заветната бележка в 17:33 часа. С компромис, за който е благодарна на всички, влезли в положението й.

И така вчера в 9:30 тя отново отива в 32-ро СУ - уверена, че не може да я изгонят под предлог, че няма документи. Попълва документи, разговаря и с училищния психолог на име Люси, от която е останала с добри впечатления. Надежда отива в кабинета на психолога, а самата Люси е заинтересована от детето.

Тогава телефонът на психоложката звъни - насреща е директорът на училището.

"Люси затваря телефона, и аз даже без да я изчакам питам: "Директорката иска да ме види?" Люси свежда поглед и потвърждава. Казва: "Вие знаете как са нещата". О, да, знам", разказва Надежда.

И така стига до директорския кабинет, своеобразната съдебна зала на 32-ро СУ. Надежда се изправя срещу трима души, сякаш на разпит. Отново, това е процес по записване на дете в първи клас, но дали?

След разпит какво може и какво не може детето, дали е агресивно и как така ще бъде на индивидуален план на обучение (защото нали закона какво му предоставя и те какво искат да му предоставят са две различни неща) следва:

- Защо не му намерите друго училище? Защо при нас?
- Защото никъде не го искат. Само вие го приехте.
- Ама аз също не съм сигурна, че ще го приема!
- Хм, сега точно по кой критерий ще ни дискриминирате?
- Ама те са много деца. Ама то няма да е удачно. Дайте го някъде другаде.
- Значи, уважаеми дами, искате да ми кажете вие трите, че без да сте видели детето ми, не сте му видели очите, какво може, какво знае, какво иска, вие сте готови да го дадем в Помощно училище?!
- (и трите ужасени в един глас) НЕ НЕ НЕ, не сме казали подобно нещо, ама ако може в ДРУГО училище, не в нашето.
- Кажете ми кое е това друго училище, кажете ми къде да го запиша и го местя, на момента.

Насреща й - мълчание!

"Защото, уважаеми педагози, общинари, държавни служители... нашите деца са за ДРУГО училище, да бъдат нечий проблем, на някой друг, не на великото елитно училище, да не им разваляме рахатлъка. Защото трябва да промените, себе си, начина по който преподавате, начина по който третирате всички деца като говеда от едно стадо, начина по който НЕ разрешавате проблеми", възмутена е майката.

В крайна сметка Борис вероятно няма да учи в елитното 32-ро СУ.

"Вие не заслужавате Борис", категорична е майка му, но най-вече: Той не заслужава всичко, което ще му причините, ако го дам в повереното ви учебно заведение.

"Продължаваме търсенето. На другото училище. Там, където Борис ще е у дома. И ще бъде обичан и разбиран. А до тогава, успех на първокласниците и напред, науката казват била слънце", завършва разказа си Надежда.

Надежда заяви пред БНР, че вече не иска да се среща с учителите, с които е разговаряла при подаването на документите.

От Регионалния инспекторат по образование и от Министерството на образованието са се свързали с майката: "Заместник-министърът лично се ангажира да помогне с каквото може. Институциите определено проявиха загриженост“.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


254
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
162
6
 
7
 
! Отговори
666 преди 5 години
Като чета коментарите установявам, че 80% от пишещите са за СОП училища. Както каза един професор от БСП, 80% от българите са д....ли и едва могат да се подписват. Е, прав е бил професорът, макар да го ругаха.
161
5
 
4
 
! Отговори
Lan преди 5 години
Трябва да си доста неинформиран, за да си мислиш, че ако се касае за голямо умствено изоставане, родителите ще наприат за нормално училище! Всеки родител иска детето му е да щастливо, не може да го виждаш всеки ден как изостава все повече от съучениците си и страда от това. Безсмислено е да го мъчиш. За това си има специалисти, които могат да преценят дали дето е за общообразователно изли специализирано училище! С една дума - може и да не си със СОП, но със сигурност си за съжаление...
160
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Както винаги и тук е пълно с коментари на хора, които изобщо си нямат понятие от това, което коментират, но дават истини и изводи от последна инстанция.
159
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До АлексА ти си се разпенил(а) от злоба и искаш светът да търпи всичко, което на теб ти е изгодно. Чети по-внимателно за какво става въпрос в конкретния случай и дали това дете наистина е кротък аутист?Освен това, аз не давам съвети за конкретния случай, а за общо решение на проблема. Има деца, които могат да получат някакво полезно обучение само в специализирани помощни училища. Защото видовете СОП са различни.
158
2
 
4
 
! Отговори
Lan преди 5 години
666,децата със забавено умствено развитие са една малка част от децата със СОП - такива са децата със физически недъзи от всякакъв вид, агресивните деца, децата с аутизъм (които не са непременно със забавено умствено развитие, както всички си мислят), свръхинтелигентните деца. Всъщност съвсем скоро повечето деца няма да са под калъп и ще са деца със СОП. Такова ни е времето - различно и децата са различни. Много по-голям проблем в един клас е липсата на каквото и да възпитание!
157
2
 
3
 
! Отговори
До 666 преди 5 години
Ти като си бил в специализирано училище, виждаш ли какво недоразумение се е получило?
156
4
 
17
 
! Отговори
Направих два извода, преди 5 години
след като внимателно изчетох всички коментари.В един от тях се съобщава новина от други сайтове. Майката предлага в коридора да стои човек, който да се намесва, ако детето й стане агресивно. Не пренебрегвайте този факт.Другият ми извод - тук вилнеят няколко лица, които явно имат близки деца със СОП. Съчувствам им и се надявам тези деца да бъдат интегрирани по възможно най-успешния начин. Но да ругаеш всеки, който не желае детето му да учи заедно с такова с ментални проблеми, е супер наглост!
155
2
 
5
 
! Отговори
До 666 преди 5 години
Щом не можеш да схванеш, че не става дума за забавено умствено развитие, ти защо си учил заедно с нормалните деца?!
154
7
 
7
 
! Отговори
666 преди 5 години
Децата със забавено умствено развитие нямат работа в нормалните училища. За тях трябва специализирани класове. Те не могат да се справят с програмата в нормалните училища и нямат работа там. Нормалните училища трябва да обучават деца, които се конкурират и част от които след това ще се окажат в елита на държавата. Държавата има нужда от елит. Някой трябва и да може да мисли.
153
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В случая има и още един проблем. Защо нещата не се решават по правилата, а трябва кралят-слънце да се намеси? В случая това е за.министър. Би трябвало министъра и заместниците му да осигурят спазването на правилата и това да става без тяхната пряка намеса, както става в този случай. Щом правилата не се спазват, министъра да подава оставка.
152
1
 
8
 
! Отговори
Алекс преди 5 години
До Когато едно дете неИскам лично да се обърна към теб и да ти кажа - ако не знаеш, че ти си пълен ***/ка, макар и без СОП. Училището е (най-често) първото място, където детето се среща със света. Ти искаш улици, автобуси, офиси и съседи, филтрирани от хора, които припадат, смеят се, говорят бавно и т.н.? За да научиш детето си на какво - че животът ще му се изсипва през сито и ще среща само хора, изрично одобрени от мама му и татьо му, които се държат така, че да не му развалят рахатлъка?!
151
0
 
13
 
! Отговори
Lan преди 5 години
А министърът е редно да не се прави на ощипана мома и да помагал лично на тази жена и нейното дете, защото такива хора са хиляди, а да види защо точно директорите се дърпат - класовете са големи, учителят е един, при разваляне на дисциплината (независимо дали от дете със СОП или просто от някое невъзпитано дете) учебният процес просто спира и учителите нямат никакъв механизъм за справяне с подобни ситуции. Да им осигури нормална среда за работа и тогава да съди!
150
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Такова негативно и неадекватно отношение на обществото към това дете само ще влоши проблема му и ще провокира агресия и омраза към тези които му се подиграват и го изолират. Най-добрия вариант е частни учители, далеч от болното ни общество. Но не всички родители могат да си го позволят.
149
4
 
10
 
! Отговори
Lan преди 5 години
154,извинявай, ама в първи клас не може да се говори за "елитни" училища, паралелки или дори деца! Децата тепърва ще развият потенциала си и изобщо не се знае дали твоето отроче е по-талантливо, ученолюбиво и въобще в нещо по от това дете със СОП. Със СОП са и свръхинтелигентните деца! Та с една дума на тази вързраст е много по-важно да го научиш да бъде човек, много по-важно от писането и смятането, а с това оношение няма как да стане.
148
2
 
13
 
! Отговори
Lan преди 5 години
96Аз пък ще ти кажа - каквито са родителите, такива са и децата! Ако родителите не се надсмиват над различните и седнат да обяснят на децата си, то и децата не го правят! И е много по-лесно за самите тях, защото и те в някакъв момент могат да бъдат различни. В калса на сина ми има и деца със СОП, и от малцинствата, и с очила, и пълни...всякакви и се надявам да не чуя никога, че той се е подигравал на което и да е от тези деца!
147
13
 
8
 
! Отговори
Когато едно дете не преди 5 години
е разглезено богаташче, прието в елитно школо с връзките и парите на баща си, значи това дете и неговите родители са положили усилия и се стремят да постигнат напредък по честен и законен начин, разчитайки на труда си. Редно ли е часовете в подобни паралелки да бъдат прекъсвани от истерични припадъци и други кризи на дете, което е болно и не може да контролира действията си? Можем да научим децата си на съчувствие към такова дете, но не е редно да подчиним темпа на тяхното развитие на недъга му.
146
0
 
15
 
! Отговори
Гражданин преди 5 години
Работата с такива деца изисква повече от това което получават другите деца, те също не са виновни и не трябва да бъдат ощетявани. Учителят не е магьосник, всичко грижи лежат върху него, заплатата е ниска, отговорностите високи. Проблемът е в Министерството на образованието, неспособни са да създадат истински (не на хартия) възможности за решаване на проблема.
145
6
 
11
 
! Отговори
Не става ясно преди 5 години
какво е заболяването на това дете. Дано има училище, което да е ПОДХОДЯЩО за него, в смисъл, че няма да се чувства изолиран и няма ДА ПРЕЧИ на останалите деца. Защото знаем до какви ексцесии се стига, ако дете със СОП има психично заболяване.Нужно е:1. Да бъдат възстановени помощните училища, защото някои от категориите деца със СОП ще са най-защитени там и ще получат онази подготовка,която е по силите им.2. Майката да прояви разбиране.Много от децата в елитните у-ща не са глезени богаташчета
144
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Деца със СОП са предимно ,които имат трудности с усвояването на учебния материал.Там ги тестват първо в детската и след това от 1до 4 клас,аутистите учат в нормалните класове но си имат винаги придружител във всеки час.Този придружител има за цел да насочи вниманието на аутиста върху урока , но не е учител .
143
0
 
5
 
! Отговори
ХоХо преди 5 години
""Заместник-министърът лично се ангажира да помогне с каквото може. Институциите определено проявиха загриженост Ба си моженето, ба си загрижеността !! ! ! С такова управление държавата ЗАГИВА. Жалко за младите хора.... Междувпрочем, кои са тези 3 джибри, които се изявяват като "конвент" ?

Спонсорирани публикации