Неграмотността в българското училище - система, оставена на автопилот

Разговор с преподавателя по БЕЛ Цецка Петрова и Дарин Маджаров от "Уча.се"
Обновена: 13 май 2019 11:02 | 13 май 2019 10:58, Анисия Иванова
114

5674 гледания   |  Още видео
Какво е качеството на образованието ни и адекватни ли са тестовете за четвъртокласниците? Темата в студиото на "България сутрин" коментираха учителят по български език и литература Цецка Петрова и основателят на онлайн платформата с видео уроци за училище "Уча.се" Дарин Маджаров.

От "малките матури": Лъвът - подъл, лисицата - хитра. Кого избираш за приятел?

Прочети още на: https://www.dnes.bg/obrazovanie/2019/05/10/ot-malkite-maturi-lyvyt-podyl-lisicata-hitra-kogo-izbirash-za-priiatel.409879
 

От "малките матури": Лъвът - подъл, лисицата - хитра. Кого избираш за приятел?

Петрова коментира матурата по БЕЛ за 4 клас, в който на децата беше зададен текст и въпроси към него. "Ние, които подготвяме децата за изпитите, разбираме, че предложеният вариант не е четене с разбиране, а четене с неразбиране. Думите, че училището работи с иновативни методи и така, че децата да мислят, са само претенции. На практика виждаме едно жалко доктринерство, каквото българското образование е търпяло винаги, и продуктът неграмотност не изненадва никого. Той вече е безспорен факт", посочи Петрова относно "малките матури" за четвъртокласниците.

Има други два въпроса - първо, дали средата на неграмотност е предварително моделирана и от кого, и то с толкова пари на българския данъкоплатец, защото "в българското училище има оборот на страшно много пари".

И, второ, дали това е една среда без управление, оставена на автопилот. По думите й години наред никой няма желание да промени нещата.

Според нея да се констатира един факт, като този за неграмотността, е начало на промяна, но след това са нужни  много други стъпки. Тя допълни, че задължителните промени, които трябва да се направят в българското образование, са дисциплиниране на процеса и коректни изпити, включващи само изучения материал.

"Ако в семейството няма ценностите да се развиваш и да учиш, в училище каквото и да кажат, каквито и изпити да дадат, ефектът ще е минимален. В училище материалът трябва да се преподава с ентусиазъм, да се показват практични неща", допълни Маджаров.

Той поясни пред Bulgaria ON AIR, че видеата в онлайн платформата "Уча.се" са направени разбираемо, интересно и непретенциозно, което помага на учениците да разберат по-лесно материала.

Цецка Петрова е на мнение, че изучаването на родния език е общонационална отговорност и призова форматът на изпитите да бъде променен.
 


114
Още от Страната
С 1000 места повече в детските градини. И пак не стигат!
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
108
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
До Несъгласен 107
Една адекватно действаща държавна институция е в състояние да преобрази български или ромски кроманьонци без никакви нечовешки усилия. Едно от основните условия за това е да няма кроманьонски представители в управлението на тези институции което за момента, за жалост, е невъзможно. Българо-кроманьонският ген е във всяка сфера на институциите ни както и в бита. Лоша прогноза.
107
2
 
6
 
! Отговори
Несъгласен с 97 преди 1 седмица
До Анонимен 97

Как така, ромите нямали вина? Значи е нужна сурова репресия, за да се държат човешки и след като такава репресия не се упражнява върху тях, те нямат вина за това, че се държат като ск..о..то..ве?
Извинявай, но ако някое същество има такъв тип поведение, неговото място е в зоопарка, а не сред хората с права, равни на техните (де юре), но де факто - с повече права!
106
3
 
4
 
! Отговори
Lan преди 1 седмица
Хейтър,
между другото и аз не харесвам наивистичния селски битовизъм, но така по-лесно се разбира цяла епоха от българската история. Пък и би трябвало това да е по-лесно за разбиране и четене...не се иска много дълбоко замисляне или анализ. НЕ и за нашите ученици, това висшата математика ряпа да яде :). Има и български автори, за които ме е яд, че ги няма в учебниците - Яна Язова например...но това е тема на мнооого дълъг разговор.
105
0
 
5
 
! Отговори
Lan преди 1 седмица
Хейтър,
литературата е като океан, абсурдно е се включи всичко в учебната програма. Имам чувството, че падаш от Марс..Искаш да се чете Цвайг и Хемингуей от "ученици", на които им се пада "Ще бъдеш в бяло" на матура в дванадесети клас и....вой до небесата колко е ТРУДНО?! Ти сериозно ли :). То за това и са така постно застъпени световните класици и...никога не се падат на матура! :) Зазубрянето на теми е безумие, ненужно никому и водещо да абсолютно затъпяване, ама го кажи това на родителите!
104
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
До Мальчик-гей 103
Първо трябва да образоват повечето българи които все още мислят че гей се става по подражание!
Това ще е равносилно на вадене на гетото от черния!
103
3
 
2
 
! Отговори
Мальчик-гей преди 1 седмица
Освен всичко останало, трябва да въведат обучение за половете и факта, че е въпрос на личен избор като какъв пол се самоопределяш. Добре е да го знаят децата!
102
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
До HeinrichHimmler 99
А не драги/а, не е само Герб а цялото предишно и настоящо БКП! Цялата бивша "комунистическа" пасмина която още от едно време даваше оценки и дипломи въз основа на партийна принадлежност вместо знания.
Всичките токсини са от онова "велико" време на "прогрес" базиран на правешки "физични закони" и селяшко мъдруване.
101
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
До Анонимен 100
Веднага се сещам за "професор" Вучков! Акълът ми не го побира как този човек е издигнат в ранк професор. От друга страна в България всичко може!
Мисълта му тече като на разгонен багерист омазан в мазут и пръхтящ от дизелов екстаз!
100
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Стойностната литература, музика или кино е изкуство "за възрастни" което може да се оцени само от зрели хора с някакъв житейски опит, в правилния момент от живота. Иначе просто четеш нещо и от едното влиза, от другото излиза. Най-лошото е когато разни дървени литератори започнат да дават примери на децата как се пишат съчинения, на някакъв претенциозно академичен език, и да претендират, че има логика за анализиране в някакви разляти посредствени произведения.
99
0
 
11
 
! Отговори
HeinrichHimmler преди 1 седмица
Изобщо има ли отрасъл в тази държава , който да върви нагоре освен кражбите на европари? Пък да ги оставили децат да учат за османско “присъствие” . Господа депутати , най-вече от ГЕРБ - вие сте национални предатели, които трябва да свършат и изгният в затвора, защото погазвате историята на собствения си народ, освен, че погазвате и народа!!!
98
2
 
2
 
! Отговори
Хейтър преди 1 седмица
Значи за мен няма по-важно от историята ни и знам по години всички ключови битки. Винаги като се изпълнява химна, го пея прав с цяло гърло. Това е едно. Но да ме хулят, че не ценя БГ книгите - да, така е. Разберете, ако гледате всяка седмица един сериал, който е български и не гледате нищо друго- за вас този сериал ще е върха. Когато няма база за сравнение е така. Когато има - ще откриете страхотни автори- няма значение дали са от Исландия, Индонезия, САЩ или Русия с класи над нашите прехвалени.
97
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
До Анонимен 88
Господине/Госпожо, на запад ромите ходят на училище защото децата им се отнемат до седмица. Това е начина! В България има правила/закони но не се спазват! Ромите нямат вина за това.
96
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
До Хейтър 94
Мъчно ми е да го призная но българските автори са доста посредствени в сравнение с повечето западни. Прав си!
Сега ще ни анатемосат че сме предатели, продажници и че не ценим българското. Аз не страня от нищо българско но казано по нашенски никой българин не се вози на каруца а на кола при това западна. Българска лека кола за сега няма!
95
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Другото важно в случая е че едно дете от 4ти клас има нужда от много хумор стига да не е дебелашки. Те не трябва да свикват с българската "национална" простащина която ги доизгражда като същите. (не и от 4ти клас)
Ние българите почти нямаме тънки нижки в хумора си а без него децата ни стават дембели и тънко-обидни пуяци. Всяко дете трябва да усети тънкия хумор в собствените грешки както и на неговите съученици без това да се превръща във война на характери. След това всичко се нарежда!
94
1
 
4
 
! Отговори
Хейтър преди 1 седмица
парите си за Мортал Комбат и Golden Axe II: Revenge of Death Adder, каза, че съм нехранимайко и никога няма да успея в живота. Ами, не само елитна гимназия завърших, ами и университет, и то без да се напрягам. И всички текстове съм си търсил сам, просто "великите" БГ автори са доста ниско ниво сравнени с Ремарк, Стайнбек, Хемингуей, един Стефан Цвайг и новелите му. Колко от тези автори се изучават в България? Нула, никой, нищо. Защото трябва да знаем наизуст Рада и Бойчо..
93
0
 
1
 
! Отговори
Хейтър преди 1 седмица
Моята идея е друга, тотална промяна в обучението, съобразена с модерния живот.
Това, разбира се, няма как да стане. Лан, напълно съм съгласен с теб по всички точки, но не можеш да ме убедиш, че едни съвременни произведения ще отвратят учениците. Напротив, в литературата основния проблем е един - липсата на мисъл и лично мнение по текстовете. Учениците зубрят текстове, едно време когато се борехме 50 човека за едно място, ходех на частни уроци по литература. Един ден майка ми ме хвана, че давам
92
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Нека всеки дърт от нас си спомни кое най-много е ненавиждал в училище и какво точно му е било интересно. Насилието никога не е довеждало до позитивен край и мисля че фактите за това са достатъчно красноречиви за да бъдат отхвърлени.
Имено ние "дъртите" сме тези които трябва да подтикнем децата към знания и умения а не да ги анатемосваме и заклеймяваме че от тях нищо няма да стане. Всяко дете е различно и се изисква индивидуален подход. Силата на истинския учителя е точно в ИНДИВИДУАЛНИЯ ПОДХОД.
91
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
До Анонимен 87
Литературата е нещо божествено стига да е съобразено с детските приоритети според възрастта. Лично аз съм тотално против изучаването на български автори защото в повечето случай произведенията им товарят децата и ги учат на скръб, тъга и примирение (откъм манипулация). Животът разбира се не е само песен но тежестта на българската национална проекция е пагубна за ранната детска психика. Произведения като Ян Бибиян, Буратино/Пиноио, Том Соер и Хък Фин, Дон Кихот и др са подходящи.
90
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Новите усложнени програми и супер некадърно написаните учебници принуждават децата да намразят училището . Обемисти и пълни с неясни задачи , които затрудняват даже и възрастните , ги демотивира. В 1. и 2. клас трябва да се наблегне на правописа без много правила . С много диктовки , преписи , малки преразкази и съчинения . А сега като погледна , какви текстове има сина ми във втори клас за преразказ , разбирам , защо не му се ходи на училище .
89
4
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Да им е "честит"24 май на българските учители.