От "малките матури": Лъвът - подъл, лисицата - хитра. Кого избираш за приятел?

Начален учител пред Dnes.bg за матурата по БЕЛ за 4 клас
Обновена: 10 май 2019 10:58 | 10 май 2019 08:19, Анисия Иванова
140
От "малките матури": Лъвът - подъл, лисицата - хитра. Кого избираш за приятел?
Архив: Булфото

Учебната година отново е към своя край и за четвъртокласниците започнаха така наречените "малки матури". Вчера около 60 000 деца се потиха над изпита по БЕЛ.

Според МОН целта на Националното външно оценяване в 4 клас е да се измерят знанията на учениците по различните предмети, както и мониторинг на образователния процес. Но дали тази формулировка съвпада с мнението на учителите?

Към рeдакцията на Dnes.bg се обърна Мариана Борисова, начален учител с над 30 години стаж в столично училище. Ето нейната позиция за това доколко са нужни и адекватни матурите за 4 клас. А наред с това и коментарът й за конкретни задачи от вчерашното външно оценяване по БЕЛ:

"Лично аз нямам познати, нито колеги, които да одобряват този изпит в този му вид. Не че съм против изпитите, те трябва да удостоверяват до каква степен си напреднал, докъде си стигнал, какво можеш, къде си.

Но на нашата целокупна общественост, голямата част от която са родители, не им стана ясно защо и с каква цел е приета точно тази форма на изпитване, кому е нужна, при положение че непрекъснато сме обсипвани със статистики, и то от международни източници, че нашите ученици били едни от най-неграмотните в Европа.

Как е възможно ученици, които са неграмотни, непрекъснато да печелят призови места в международни математически олимпиади и състезания? Как е възможно българчета, които не знаят някой стих или песен (вярно е), да смайват чуждестранни умове с изключителната си даровитост - било като музиканти, в художествени изложби или спортни състезания?

Докога българският ум и талант ще бъде ограничаван от мастити професори, всезнайковци и хонорувани преподаватели в университети, без реална представа за възрастовите особености, потребности и желания на децата на съвремието, ще взимат съдбоносни решения за тяхното обучение, бъдещо развитие и ще диктуват просто по статукво някаква форма, било на учебник, помагало, изпитен тест или решение, касаещо живота и бъдещето на тези деца?

От МОН ми обясниха, че университетски преподаватели са изготвили поредния тест по БЕЛ, този, който дадоха вчера на 4 клас. Вярно е, че ще кажете, че учители също взимат участие със своето мнение. И знаете ли как? ПРОФОРМА!

Всеки преподавател знае, че може да гласува за учебник с ПРИГОДЕН И НЕПРИГОДЕН. А отрицателното мнение нарочно е направено толкова сложно, че никой не иска да се обременява с обяснения, аргументи, мнения.

Та въпросът е за днешните матури, а те - като вчерашните! Да се чудим отново - каква е целта на изпитващите - проверка на знанията или да порежем поредните четвъртокласници?

Наистина си мисля, въпреки 30-годишния ми учителски стаж, колко от тези, съставящи тестовете за НВО - 4 клас, са просто хора, освен професионалисти.

Каква е целта ви, господа? Какво целите с този вид матура за 4 клас? Защото не я разбрахме! Досега върви неяснота, напрежение между ученици, родители и учители.

Мои колеги от 5 до 7 клас ни казват, че ако ние, началните учители, не дадем основата на граматиката по български език до 4 клас, след това всичко е загубено. И всички го знаем, само от Министерството не го знаят.

Изведнъж решиха, че ще задълбаят в текста. Няма лошо, но как така изведнъж, без съгласуване, без промяна на програмата, на съдържанието на учебниците.

Само по-гъвкавите издания взеха да бълват всякакви по вид помагала "Четене с разбиране". И ние, учителите, взехме да се щураме какво да изберем, за да подготвим по-добре децата. И както винаги - по налучкване. В тая страна хазартът е на мода. Навсякъде! Дори в образованието! Има ли нещо ясно? Има ли категорични принципи? По какви критерии се провежда НВО?

Вие, господа, министри, експерти, инспектори, познавате ли поне едно 10-годишно дете? Бихте ли го попитали тогава какво означава прозорлива? Може би, ако ви отговори, то вашето познато дете е от тези 10 процента много интелигентни деца. Именно "прозорлива" беше верният отговор на 4 задача във вчерашния тест, въпреки че самият автор я нарича "хитрата лисица".

Оказа се, че много деца не знаеха какво точно означава тази дума и не им беше разрешено да попитат. На квесторите не им беше разрешено да обяснят. Нямаха дори възможността да насочат със синоним. Повечето деца бяха разочаровани и огорчени от липсата на всякаква съпричастност.

Да, това е изпит, но трябва ли децата ни да бъдат смазвани от една безчувствена машина още на 10 години? Нямат ли право да попитат и да получат насока, обяснение, без да им се подсказва?

И още нещо - от 11 въпроса вчера само 4 бяха с граматическа насоченост. Без коментар!

А сега един въпрос: Ако лъвът е подъл, а лисицата - хитра, вие кого бихте си избрали за приятел - лъвът или лисицата?

Това трябваше да отговорят децата във въпрос № 6 и да го отбележат със знака √.

Кой реши, че възможностите за избор са само две? Какво ще стане с дете, което не избере нито един от двамата герои? Няма ли право да не харесва нито един от тях? Кой определя ценностната им система с точки или липса на точки? Трябва ли единственият ни приемлив критерий за избор на приятел да бъде някой подлец или хитрец?

На какво искаме да научим децата си? Какви хора искаме да ни управляват утре, решаваме СЕГА!"
 


140
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
132
0
 
6
 
! Отговори
мария панайотова преди 1 година
МНОГО Е ПРАВА УЧИТЕЛКАТА ,МНОГО БОЛЕЗНЕНИ И ВАЖНИ ПРОБЛЕМИ ПОСОЧВА .НАИСТИНА, КОЙТО Е СЪСТАВИЛ ТЕЗИ ВЪПРОСИ И Е ДАЛ " ПРИЕМЛИВИТЕ" ИМ ОТГОВОРИ ,НЕКА ДА БЪДЕ ЧЕСТЕН И ДА ИЗЛЕЗЕ ПРЕД ОБЩЕСТВОТО С ИМЕТО СИ ! ДА НАПУСНЕ ПОСТА СИ , "НАЙ-ПРИЕМЛИВО" Е ---ЗАВИНАГИ !!!
131
0
 
11
 
! Отговори
Хм.. преди 1 година
По спомени от детството Кума Лиса е с хитър и лукав характер, но не и прозорлива... Да си прозорлив е положително качество, а Лисицата в приказките никога не е такава....Може да се каже, че доста от т.н. университетски преподаватели и администраторите в МОН са с хитър и лукав характер, явно това се приема от тях за положително качество...
130
0
 
14
 
! Отговори
О! преди 1 година
До Българин!
Те и учебниците им пишат, при това без да спазват елементарни правила за правилно структуриране и изложение на съдържанието. (виж учебника по ЧО на Просвета за 4-ти клас). Трябваше да анализирам текста, за да разбера по косвени податки, че столицата е преместена, например. Започват с едно, продължават с друго, връщат се към първото. Най-важното е замотано някъде в изложението между факти, които висят несвързани с нищо друго в текста. Пълна скръб!
129
1
 
14
 
! Отговори
Родител преди 1 година
Побъркахте ни децата! Настоявам Министърът на образованието да попълни матурата и после да си сравни отговорите. Не че матурата е трудна, тя просто е ***. Изисква от децата да намерят две причини, дори и в текста да има една. Да търсят две доказателства, дори и в текста да няма. Да търсят несъществуващи неща...Те, децата ни, имат богат опит с всякакви извратености в родното образование. Каква е ползата, на какво ги учим!?
128
2
 
7
 
! Отговори
Прозорлив преди 1 година
Значение на думата прозорлив
прозорлива, прозорливо, мн. прозорливи, прил. Който прозира, вижда напред нещата; проницателен.
В предложените отговори на въпроса "Каква е лисицата?" два от отговорите са синоними. а) лицемерна б) прозорлива в) лукава
Синонимен речник
(прил.) прозрителен, досетлив, предвидлив, предугадлив, далновиден, догадлив, проницателен, остър, остроумен, умен, съобразителен, схватлив
(прил.) вещ, опитен, изкусен, хитър, лукав, умел
(прил.) дълбок, мъдър
(прил.) пресметлив
(прил.) наблюдателен
(прил.) разсъдлив, разумен, проникновен
127
0
 
12
 
! Отговори
учителка преди 1 година
До Оффффф! Матурите били нещо добро... Да, ако резултатите са реалистични; ако темите са съставени така, че да включват базисни знания от учебния материал, а не на парче. Външно оценяване с вътрешно обезпечаване /квестори, проверители/... Кое му е външното?! Публична тайна е безцеремонното фалшифициране на резултатите. Не е само слух, че в много училища се проверява със синя химикалка или се диктуват отговорите. Кой кого лъже???
126
0
 
15
 
! Отговори
Учителка преди 1 година
Мислещите деца направиха много правилни изводи, които не отговарят на извода от "специалистите". Много от тях плакаха, защото цяла година показват блестящи резултати по български език и литература, анализират творби с жар и показват богат речник, пишат повече от грамотно преразкази и съчинения и сега се чувстват смазани.
Тестът е "копнат" от едно помагало, не е съставен специално за изпита по БЕЛ, 2019 г.
Какво показват резултатите? В кое училище най-нагло са подправяли резултатите.
125
1
 
18
 
! Отговори
Българин! преди 1 година
И от какъв зор университетски преподаватели ще изготвят тест за 10 - 11 годишни деца?!? Това е все едно ядрени физици да изготвят тест за обикновени, средностатистически хора!
124
1
 
12
 
! Отговори
absurd преди 1 година
Лисицата е селски тарикат
123
1
 
24
 
! Отговори
хи-хи - хи преди 1 година
В детските градини подготвяли балове , струващи по 150 лв на абитуриент !? Следващата стъпка при тях е "супер малки матури " !? На ред са яслите и бременните жени !?
122
1
 
8
 
! Отговори
Firefox преди 1 година
Естествено че всички ще изберат лисицата, щом лъвът/вълкът е подъл ъг.
121
2
 
10
 
! Отговори
Мила преди 1 година
До Анонимен 120 "дете-идьотче" значи, много си неграмотен, но пък затова много критичен. Неграмотните и прости хора, като теб нямат право да критикуват и да дават оценки, но как да го разбереш, като се има предвид нивото ти!?
120
9
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Няма синонимност на прозорлив
———-

Напротив - в баснята лисицата е хитра именно в смисъл прозорлива, наблюдателна, предпазлива, критична, съобразителна.
Не мами, а си спасява кожата.
Баснята е супер добра.
119
35
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Баснята е толкова елементарна и ясна и еднозначна, че само дете-идьотче с ментални проблеми или възпитавано от луди родители с извратена ценностна система, може да даде грешен отговор.
Тук даже градация и оценяване не може да има - това е чисто и просто лакмус за тежки зрелостни проблеми.

Плачущата даскалица заслужава няколко шамара.
118
0
 
29
 
! Отговори
Тито преди 1 година
Външното оценяване е поредната голяма глупост в родното образование. Вместо това да се върне възможността неограмотени деца да повтарят класа.
117
0
 
15
 
! Отговори
ан преди 1 година
да знаете само какво очаква седмокласниците

навремето учителите даваха 3 задачи за 45 минути ,а сега 25 задачи за 60
за да отговориш правилно трябва да решиш задачата за 2 мин
да не говорим по бел какво е положението-самите учители не биха се справили
ама нищо не се променя вече с години ,защото трябва да се плащат по 100лв седмично от едно дете
за частни уроци
там е истината и не мога да разбера как с тестове се развива логическо мислене,за което толкова говорим
116
0
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Още по-зле – изискват четвъртокласникът да посочи лисицата за приятел, за да се прибави точка към резултата му!!! Някой тотално бърка лисицата от басните и нар. приказки с лисицата на Екзюпери.
115
2
 
9
 
! Отговори
Малка мутра преди 1 година
И двамата избирам за авери.
114
0
 
23
 
! Отговори
Живял-видял преди 1 година
След реформите на Кумчо Вълчо (Даниел Вълчев) родната просвета е пред неминуема гибел!
113
0
 
49
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Разгледах теста, видях и отговорите. Авторът на баснята Ангел Каралийчев сериозно би се затруднил да попълни това нелепо и налудно четиво. Аз съм сигурен, че отговорите му щяха да се различават от тези на МОН. Със сигурност писателят, влюбен в децата, би съжалил, че е създал баснята. Позор и оставки!