Математиката е най-сложният предмет за учениците, смятат ли я за полезна?

За по-малките трудни са и история и география, за по-големите - физика и химия
171
Математиката е най-сложният предмет за учениците, смятат ли я за полезна?
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg

Математиката е най-трудният предмет за учениците от 5. до 10. клас. По-малките определят като сложни също история и география, а по-големите – физика и химия. Това показват резултатите от електронната анкета сред учениците, организирана от Министерството на образованието и науката (МОН) във връзка с прегледа на учебните програми от I до X клас.

В проучването на доброволен принцип и анонимно участваха 5200 деца. Част от тях - 2184 ученици, бяха достигнати чрез директна кореспонденция с ученическите съвети в училищата. 3016 ученици се включиха благодарение на Националния съвет на децата към Държавната агенция за закрила на детето.

Учениците изразиха мнението си за отделните предмети по степента на трудност за научаване, необходимостта и смисъла от придобитото знание, практическата приложимост и метода на преподаване.

Като най-смислена петокласниците и шестокласниците възприемат дисциплината „Човекът и природата“. Независимо че определят за най-сложна математиката, те смятат, че тя развива мисленето. Въпреки това не са убедени, че ще им е полезна в живота.

Децата от V и VI клас трудно приемат прехода от „Човекът и обществото“ към двата отделни учебни предмета „География“ и „История“. Очевидна е необходимостта от засилване на синхрона в учебните програми между двете дисциплини в тези класове. Подобен проблем има и в VII клас при разделянето на „Човекът и природата“ на „Химия“ и „Физика“. Инвестициите в създаване на STEM кабинети, проектното обучение и работата в групи биха помогнали за преодоляване на тези трудности.

Гимназистите (VIII-X клас) масово не осъзнават практическата полза от знанията по математика, български език и литература и физика. Те намират за важни и полезни географията и чуждите езици. Учениците с успех под много добър 5.20 по-трудно разбират смисъла на изучаваното в училище.

Учениците от първи гимназиален етап най-често искат материалът да бъде разглеждан чрез практически примери и реални житейски ситуации, необходимо им е и повече време за упражнения, особено по математика.

Гимназистите признават опитите на своите учители да представят учебния материал по разнообразен начин, за да бъде възприет по-добре, включително чрез използване на образователни платформи. Едновременно с това, също като по-малките, те отчитат като сериозен дефицит липсата на работа в групи и недостатъчното време за разбиране и затвърждаване на новите знания. Учениците рядко са ангажирани в проектни дейности по предмети с голям брой часове като  български език и литература и математика.  Почти всички отчитат необходимостта от повече упражнения.

Работни групи към МОН преглеждат учебните програми по всички общообразователни предмети, изучавани от I до X клас. Част от този процес са проучванията на мненията на учители, ученици и родители.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


171
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
113
25
 
5
 
! Отговори
Shrek преди 1 година
Напълно ненужна е математиката, геометрията и прочие простотии. Цял живот работих като инженер и изобщо нямах нужда от квадратни уравнения.
112
0
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Уж бяхме най-интелигентната нация след евреите, само се чудя, как най-интелигентната нация има най-просто население в момента. Родителите не можаха ли да научат децата си или е просто една лъжа.
111
4
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Математика, език и спорт на това набляга най-добрата образователна система в Европа -финландската.
110
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен"Най-сложна не, но ми беше най-скучна да. По 50-60 задачи за домашно. Правиш изчисления като бот. Превръщаш се в калкулатор."Не знам в какво училище си бил, ама в математическата накрая даже и числа нямаше в задачите. Най много 0 и 1 да се мернат някъде. Гадно е ама развива мисленето.
109
0
 
20
 
! Отговори
Петърчо преди 1 година
Последната анкета сочи че 10 от 9 деца намират математиката за трудна! :)
108
0
 
7
 
! Отговори
*-* преди 1 година
До Анонимен 127Лице на триъгълник се учи в пети, вдигнал си левъл
107
7
 
8
 
! Отговори
математиката преди 1 година
е вси4ко около нас. тя е основата и върха на логи4ното мислене на креативноста, на твор4еския процес.. а по това се разли4аваме от маймуните, си.аните и комунистите. за съжаление, през последните 2,3 десетилетия у4ениците в 4асовете по математика си мислеха за футбол, 4алготеки и скъпи коли... Резултата управлява и в момента държавата. и бъдещето е все така неясно и несигурно.
106
3
 
7
 
! Отговори
до 139 преди 1 година
Никога не сме имали най-доброто в света образование. За останалото си прав(а).
105
1
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Учениците няма как да знаят коя наука ще им трябва в живота и коя не. Това трябва да го знаят специалистите, които съставят учубните програми. Математиката не е трудна, а е даже много приятна и интересна наука. Иска се обаче последователност и постоянство при изучаването и. Не може да си развяваш байрака и от време на мреме да решиш да поучиш малко. За практическата и полза даже няма да коментирам. Без нея не става нищо. А до неотдавна имахме най-доброто в света образование.
104
2
 
19
 
! Отговори
до 136 преди 1 година
И при мен така. Математиката ми беше супер лесна. Приключвах със задачи, контролни и т.н. много бързо и сега благодарения на нея съм на почти 5-цифрена месечна заплата. Да не говорим колко е полезна във всяко едно отношение. Както при теб, така и на мен предметите, при които трябва да учиш наизуст ми бяха трудни + литературата. Но пък физиката също ми беше лесна и интересна. Не разбирам как децата намират практическа полза от географията - обща култура е достатъчна там.
103
2
 
5
 
! Отговори
Данчо преди 1 година
Трябва да има и предмет някъде към 8 клас и после къ 12 пак:Социално ориентиране:Всички възможни прецаквания които може да имаш в обществото, всички лъжи и селски сметки. За работа , любов или брак. Всички вредни неща, материални или не.И на дъската да пише:Внимавай , може да те прецакат!
102
2
 
25
 
! Отговори
Гиб Мелсън преди 1 година
Математиката винаги ми е била най-лесния предмет и благодарение на математиката без да ходя на някакви допълнителни курсове винаги са ме приемали където поискам . Математиката е царицата на всички науки и отваря врати навсякъде.Най-трудни са ми били предметите където трябва да зубриш и не се разсъждава. География, български, биология, химия. Там където трябва да се зубри наизуст е най-гадно. На зубрачите математиката не им върви, защото не са свикнали да мислят.
101
3
 
20
 
! Отговори
РУССКИЙ ОККУПАНТ преди 1 година
Явно учениците най-мразят да мислят. Имеунно предметите които провокират логически расъждения са най-трудни за тях . Жалки !
100
3
 
17
 
! Отговори
Манипулирате... преди 1 година
...хората. В момента и трудовото не е това, което беше. Всеки предмет е важен. Благодарение на математика 20г. практикувах дърводелсво, лица, обеми, оксидирах стари оръжия благодарение на физика и химия. Важно ли е да знаеш къде е нос Хорн и коя е Ябълката на раздора. Да.Това се казва обща култура. Колкото до математиката, в момента, слава Богу, благодарение на нея, не ни пука цената на агнешкото, на бензина, олиото и кой крив прав м/у Русия и Украйна. Затова, не философствайте, а учете.
99
0
 
19
 
! Отговори
шмatka преди 1 година
всичко в живота е математика ,но ако мозъкът ти е закърнял от трева ,алкохол и перманентно немислене няма как да ти се случи ,тя математиката няма никога да ти стане любим предмет!
98
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Как бе я ги виж как броят до 12 и после викат от удоволствие!
97
0
 
3
 
! Отговори
СМГ преди 1 година
Може би не го казах правилно, торентите в замунда нямат нищо общо с мене или мама, не сме ги пускали ние. Тя даже тогава побесня, и звъня в замунда да и свалят книгите, но 5 години давност, ала бала, ония отказаха. Идеята е аз са се реша, и да пусна всичко, като неин син, който в момента има права над книгите и.
96
4
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Дрън дрън ярина. Най трудна е литературата - всички предмени тип разтягане на локуми.....Ами какво е искал да каже автора...Ми той каквото е имал да си каже си го е написал. Ами какви са поуките....А при точните науки, какво му е трудното 2+2=4
95
7
 
13
 
! Отговори
123 преди 1 година
Изначалното е какъв учител имаш! У БГ 90 % от учителите са пълни некадърници, които не могат да си намерят друга работа, висят, реват само за пари и опропастяват децата с некадърността си!
94
1
 
6
 
! Отговори
СМГ преди 1 година
Супер яки истории, напрасках плюсове на повечето коментари :). При мене е тъжна история, аз реално сам може би щях да бъда гола вода по математика, но имам гена на мама (тя почина миналата година ;(((( ), която беше много голяма работа, доцент, преподаваше в един от най-големите университети цял живот. 4 от 7 учебника по висша математика са в замунда, мисля да пусна безплатно соурс кодовете , не ми пука за парите, искам името и да бъде вечно

Спонсорирани публикации